Hög bränsleförbrukning på 67:a

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Hög bränsleförbrukning på 67:a

  • Detta ämne har 13 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2004-04-26 16:45 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10442
    anonymous
    Deltagare

    Jag har äntligen blivit ägare till mina drömmars bil, en röd 96 v4-67, men det finns smolk i glädjebägaren. Bränsleförbrukningen är ganska hög, ca 1,5 liter milen på landsväg. Jag misstänker att det är förgasaren som är boven i dramat. Bilen startar bra och går ganska fint, men jag tror att bränsleblandningen är för fet. Tändstiften är sotiga och det luktar lite bensin när jag kör ut och in i garaget.
    Är det någon som har lite ledtrådar? Kan man få tag på en ok förgasare utan att ruinera sig? Är det lönt att byta packningar, och i så fall kan man få tag på sådana?

    #74118
    tobias a
    Deltagare

    I min verkstadshandbok står följande:

    Felaktigt förgasarinställning:

    För hög flottörnivå, felaktiga muskycken, ev- feljusterad mängskruv, Automatchoken – feljusterad, igensatt luftfilter,

    Mitt råd är att skafffa verkstadshandbok. Det gjorde jag, svår att finna men det var värt! Kostar massa, men den täcker ALLT till skillnad från Haynes e.t.c

    #74119
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Om automatchoken inte öppnar vid varm motor så drar det en del soppa. Kolla så att den öppnar.

    /B

    #74120
    anonymous
    Deltagare

    Jag tog en provtur nu och varmkörde ordentligt. Chokespjället stod på vid gavel när motorn var varm. Nytt huvudbry uppstod nu för oljetryckslampan har börjat lysa när motorn går på tomgång. Jag misstänker att den här bilen har samma egenskap som min gamla folkabuss. Den ahde nämligen alltid två saker som inte var som det skulle, så fixade man ett fel som uppstod det genast ett nytt.

    Tack för tipsen!
    PS. Är det någon som har en verkstadshandbok till salu?
    DS

    #74121
    saabtobbe
    Deltagare

    Saabklubben säljer verkstadshandbok på cdrom för 50 spänn + frakt.
    Kolla på reservdelar/övrigt !

    Farsan köpte, jag är mycket nöjd med den…

    mvh Tobias

    #74122
    perhaninge
    Deltagare

    Jonas: kolla glappet på balansaxeln, låter misstänksamt som lagerras för balansaxeln eftersom du tappar trycket på tomgång.
    Det brukar vara första tecknet för detta problem.

    Per/Haninge

    #74123
    matthias r
    Deltagare

    Bränslet; en isärtagning och renblåsning av fjucken brukar göra susen. Och därefter korrekt inställning av flottörnivån. Kolla att det är 100% tätt efter detta; små, små drypande läckor som kan tyckas vara harmlösa blir deciliter…
    Titta särskilt runt accpumpsmembranet.

    Hinkar Saaben fortfarande i sig soppa även efter den kuren, kan det röra sig om en defekt, sliten flottörventil (=nålventil).
    Av med locket och byt. En beg duger bra tills du hittat en ny på säljesfliken här (t ex)
    Varken Saab eller Ford säljer dem längre.

    Marknadpris på en väl fungerande beg förgasare?
    2-300 kr någonstans. / Matte R

    #74124
    fuling
    Deltagare

    Ställ ventilerna, ligger tex avgasventilena på så tycker bilen besin är smaskens.
    Värt att prova.

    Om jag nu minns rätt så sitter det en sopex på 67orna, inte lika vanlig som MoFoCo junket som sitter senare.

    Nästa steg är Matthias R förslag klockrent, gör rent förgasren. Har bilkräket stått länge så kan brukar det bli div avlagringar i förgasren.

    #74125
    anonymous
    Deltagare

    Tittat under huven igen. Det är supergeggigt och glänser fett kring acc.pumpmembranet, så det får bära hundhuvudet. Det verkar inte så svårt att byta, men går det att få tag på ett sådant i dagens läge?

    Jag kollade balansaxeln och jag tyckte inte att det glappade så värst, så jag håller tummarna.

    Jag har fått tag på en amatörreparationshandbok på biblioteket i Smedjebacken, och enligt bilderna i den den verkar det vara en Solex. Det sitter dock en lite plåtlapp under en mutter märkt FoMoCo och ett nummer. Jag kliade mig i skallen så jag blev skitig i håret. Är det normalt?

    #74126
    perhaninge
    Deltagare

    Att bli skitig i håret är normalt

    Per/Haninge

    #74127
    petter
    Deltagare

    Accelerationspumpsmembran finns på http://www.misab.se till både Solex och FoMoCo. Dessutom finns förgasarrenoveringssats som innehåller flottörhuspackning och nålventil förutom membranet.

    Mvh Petter, som också har läckande acc.membran på sin FoMoCo från 1974

    #74128
    anonymous
    Deltagare

    Tack!
    Toppenlänk! Nu ska det skruvas!

    #74129
    petter
    Deltagare

    Såg när jag kollade att det bara fanns hel sats till din bil, inte separat membran. Men det verkade ju inte vara nåt problem!

    Lycka till!

    Mvh Petter

    #74130
    anonymous
    Deltagare

    Efter att ha studerat tidigare inlägg om balansaxellager så kollade jag det extra noga. Inget spel, men fläktremmen var väldigt hårt spänd. Jag slagade på den så mycket som generator och tändkablar medger och nu lyser oljetryckslampan med sin frånvaro. Att något så slakt kan vara ett så potent botemedel mot v4:ans värsta ålderskrämpa förvånar en aning.

    Slaka remmarna! Så går det många mil!

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.