Hög bränsleförbrukning

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Hög bränsleförbrukning

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Hög bränsleförbrukning

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 19, 2008 at 19:23 #18853

      Jag har en saab95 årsmodell 74 som drar 1,2-1,3 l/mil någon som vet vad detta beror på?

        oktober 19, 2008 at 19:32 #129068

        Kan vara mycket, men min erfarenhet pekar mot felinställd tändning och/eller förgasarproblem. Kanske kan ha med ventilspel att göra också, men börja med att ställa tändningen och kanske ge förgasaren en genomgång. Det är vad jag hade börjat med iallafall…

          oktober 19, 2008 at 19:36 #129069

          Tändningen har jag ställt så jag kan ju prova att byta förgasare.

            oktober 19, 2008 at 19:48 #129070

            Om det är en automatchocke-förgasare du har kan det vara lönt att kolla hur chockspjällen beter sig när motorn är varm, det är gamla grejor och det händer att folk kör omkring med chocken “på” utan att veta om det.

              oktober 19, 2008 at 19:55 #129074

              Det är manuell choke så den ska det nog inte va några problem med.Jag kör mest med bilen till och från jobbbet(2,5 mil enkel resa)så det är inga direkta kortresor heller.

                oktober 19, 2008 at 20:43 #129083

                ok, men som sagt, ta och ge förgasaren en ordentlig genomgång eller bara prova en annan. Till saken hör ju också att v4:an inte är särskilt snål, det blir inte heller bättre med tiden.

                Man hör då och då om folk som påstår sig köra sina v4:or på så lite som 0,6/mil. Min bruksbil (96 -77) drar väl omkring litern, jag har aldrig tänkt så mycket på det utan jag kör till det tar stopp bara, sen laga och kör igen. Jag kanske är dum men jag tror att man får räkna med en förbrukning på runt en liter i en gammal snefyra. Din förbrukning på 1,2-1,3 lät dock lite högt… Så någont galet är det nog.

                Självklart kan man lägga ner en massa tid på att finställa allt och få ner förbrukningen till kanske 0,7-0,8. Jag vet inte för jag har aldrig försökt. Jag är så nöjd med att min bil bara går och går trots min något bristande vård..

                  oktober 19, 2008 at 22:01 #129093

                  Själv ligger jag ganska konstant på 0,72-0,75 per tank med min blandade körning, så du har ju garanterat något galet, troligen sliten förgasare. Om du har möjlighet att växla till en annan så kan ju detta vara en idé i felsökningssyfte.

                  Men i övrigt kan det ju vara mycket som spelar in. Allt från däcktryck, anliggande bromsar, läckande bränsletank…

                    oktober 19, 2008 at 22:04 #129094

                    ..och jag med min lilla blå ligger strax över 0,7 liter per mil..

                      oktober 19, 2008 at 22:37 #129095

                      tror alla mina “standard” V4:or har legat mellan 0,7 och 0,8… Röbettan drog 0,67! Dubbelport solex med väl fungerande automatchoke har alltid varit favoritrecept på dessa…

                        oktober 20, 2008 at 00:58 #129100

                        Se där ja, då var man dumförklarad då 😉 :blush:
                        Jag har som sagt mest bara kört på så länge det har hållit ihop, dessutom är min bruksfyra av den “välpatinerade” typen, även i motor och låda så jag har väl under de 4 år jag kört bilen inte räknat med en förbrukning under litern.

                          december 30, 2009 at 22:29 #150468

                          Hänger på denna tråd, istället för att starta en ny.

                          Kollat över vad min bil dragit sedan den har kommit i trafik igen och kom fram till 1.06 l/mil med 112.2 avverkade mil och 119.06 l tankad bensin. Siffran i sig är inte skrämmande eller kanske helt onormal denna kalla årstid. Men lite dyrt är det allt då jag skämmer bort den med shells V-power då det är i stort sett helt omöjligt att hitta vanlig 98 oktan sedan E85 blev krav på mackarna. Min personliga uppfattning sedan många års körning med olika bilar och noga förd körjournal är att bilarna går bättre och mätbart billigare på högoktanigt bränsle såväl med insprutare som förgasare.

                          Men eftersom jag hittade mina rephandböcker jag har haft liggande på hyllan i många år så fanns där en förbrukningskurva för både modell 95 och 96 och enligt den tabellen ska inte en 95:a dra så mycket förrän i en hastighet av ca 115 km/h

                          Jag har mestadels haft blandad körning med inriktning på landsväg som numera pendlar mellan spannet på 70-100 km/h och turerna jag tar brukar vara ett par mil åt gången. Så en förbrukning låt säga 0.8-0.9 borde vara mer rimlig. och enligt tabellen snarare mellan 0.7-0.8 och en 96:a ca 1 dl mindre.

                          Motorn är nyservad, men inte av mig, men tändning, brytare mm ska vara justerat och stiften är nya. Jag ska kolla över detta igen själv, även mäta kamvinkel på brytaren för att justera in den maximalt. Hade faktiskt förväntat mig en förbrukning under 0.9 l/mil

                            december 31, 2009 at 13:06 #150489

                            När du ändå pratar om oktantal, vad kör ni andra på?
                            Jag har alltid tankat 95 men i boken står det väl 97?

                            Du mattias pratar om bränsleförbrukningen men i övrigt, är det då bättre att tanka 96 eller 98 har de ingen betydelse alls?

                            MVH Jonas

                            Förresten, i sommras när jag frihjulade till intsaab i holland så blev förbrukningen på 350 mil 0,9 L/milen inte så tokigt med tanke på att vi marschade 110-120 på kontinenten…

                              december 31, 2009 at 13:39 #150492

                              Jämfört med 95 oktan så har jag alltid kört billigare med 98 oktan med en jämnare gång på motorn samt lägre förbrukning. Hur V-Power är vet jag inte, har aldrig tankat det förut, men har gjort det nu pga att 98 oktan är omöjligt att hitta.

                              På mina volvos har jag blandtankat med e85 för att få upp oktantalet och för att slippa blaska med blyersättning. På saaben har jag kört med “den vanliga” mackersättningen men nu vid sista tankningen har jag bytt till tripak´s bensinbooster då jag fått detta rekommenderat. Man kan ju alltid prova.

                              Jag anser att min 95:a bör kunna gå runt 0.8 blandad körning utan problem. Men ska som sagt justera in förgasare och tändning själv med mätare för att själv veta att allt är korrekt inställt.
                              Kör för övrigt med frihjul, vilket i teorin också ska medverka till lägre förbrukning.

                                december 31, 2009 at 13:48 #150494

                                Jag upplever att alla äldre bilar drar mer bensin än vad de gjorde tidigare när bensinen inte hade så mycket sprit i sig.
                                Detta är inte vetenskapligt utan mer en känsla som jag har.

                                /Fredrik

                                  december 31, 2009 at 13:59 #150496
                                  Fredrik wrote:
                                  Jag upplever att alla äldre bilar drar mer bensin än vad de gjorde tidigare när bensinen inte hade så mycket sprit i sig.
                                  Detta är vetenskapligt utan mer en känsla som jag har.

                                  /Fredrik

                                  Upplever samma sak, sedan 98 oktan försvann har förbrukningen ökat, framförallt sedan den blyade försvann från marknaden.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.