Hög co-halt

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Hög co-halt

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Hög co-halt

  • Författare
    Inlägg
    • september 10, 2008 at 05:35 #18603

      Hej var och besiktigade min saab 99LE(med EMS motorn) och fick en återbesiktning på
      hög co-halt(över 10 och gränsvärdet är 4,5).det är en insprutningmotor på ca 110hk.
      bilen har gått 6500mil.
      besiktningsnubben sa att det finns en insexsskruv för inställning av co halt.
      vad tror ni? den drar alldeles för mycket bensin nu,ca 2 liter milen.verkar forsa in bensin.

        september 10, 2008 at 05:46 #126977

        Vilken årsmodell har du? Om du har en -74 så har du ju D-jetronic insprutning, då ställer du CO-halten med ett litet vred på elektronikboxen som sitter i i vänster hjulhus mot torpedväggen. Har du K-jetronic däremot, (årsmodell -75) så gissar jag att antingen kallstartsventilen hängt sig, eller att termotidkontakten felar och på så sätt håller kallstartsventilen öppen. Om du PM-ar mig med din adress så kan jag skicka dig en guide och handbok över K-jetronic som du får låna av mig. Gäller för Volvo men felsökningen och komponenterna är till stora delar identiska.

          september 10, 2008 at 06:12 #126979

          Glömde: Om du har K-jetronic så sitter det mycket riktigt en insexskruv för justering av CO-halten, 3 mm tror jag den är, sitter långt ner vid luftbälgen på vänster sida i motorutrymmet. Du behöver en extra lång insexnyckel för denna justering (ca 15 cm).

            september 10, 2008 at 06:33 #126980

            fast om värdet har ändrat sig så dramatiskt sen typ förra besiktningen så har jag svårt att tro att det är en justerings fråga. Har du sett över servicedelarna? Bytt olja? Ryker den nåt så den går fett hela tiden? Hur ser stiften ut? Kallstartsfunktionen kanske felar?

              september 10, 2008 at 06:43 #126982

              Det kan vara en justeringsfråga faktiskt. Jag hade nyligen en 900T -79 och där brukade den föregående ägaren “trimma in” bilen då och då genom att justera CO-halten lite godtyckligt. Även i mitt fall gick Bilprovningens CO-haltmätare i botten, över 10%. Jag tankade 2 liter E85 (på ca 10 liter bensin i tanken), justerade ner CO-halten “på känn” (Man vrider ner tills bilens tomgång blir dålig, vrider sedan upp skruven max 5 grader..), sen besiktigade jag bilen och fick då 0.1% i CO-halt. På K-jetronic är det känsligt hur CO-halten justeras, men ett vanligt fel är att kallstartventilen hänger sig i öppet eller halvöppet läge och det räcker för att CO-halten ska gå i taket. I och med att bensinförbrukningen är 2 liter/mil så tror jag att Kallstartsventlen felar faktiskt. En sådan finns ju för övrigt även om du har D-jetronic insprutning.

                september 10, 2008 at 10:06 #126985

                hej ,saaben är en årmodell 73.och den har inte körts sedan förra besiktningen för 2 år sedan och då gick den igenom,det är ny olja+filter samt luftfilter.tändstift har jag ej kollat.ser att det är en spricka på en plastpryl som sitter vid luftburken,tror att det har med vevhusventilationen att göra,det är 3 st slangar anslutna till den varav en är blombad,sitter även ett typ filter i plastprylen?????kan det ha nått med mina problem att göra

                  september 10, 2008 at 10:14 #126986

                  var sitter kallstartsventilen?man kanske kan knacka på den så att den släpper om det är den som strular.kan tillägga att det är en automatlåda fast det har ingen betydelse.
                  den är lite ojämn i tomgången vid kallstart och lite blårök skymtar vid gas pådrag.

                    september 10, 2008 at 10:33 #126987

                    Kolla på den bifogade bilden, längst nere i bilden ser du ett rött “rör” som går in på vänster sida i insuget, ovanpå denna sitter ventilen, du ser också en svart gummislang som går till den.

                    http://www.trollhattansaab.net/wp-content/uploads/2007/09/new_engine2.jpg

                    Min kallstartsventil hade också hängt sig efter ett par års stilletånd, den fick ligga i diesel några timmar, sen funkade den bra.

                    Kolla även om slangen till tryckgivaren lossnat, lätt hänt då man gjort service, det gjorde den på min 99E och resultatet blev dålig tomgång och fet blandning, märkte det inte förrän jag kört lite med bilen, men då borde du höra ett tydligt sugljud på tomgång då den ju suger tjyvluft genom slangen. Tryckgivaren ser ut så här förresten:

                    http://www.pelicanparts.com/catalog/images/fuel_injection/914_pressure_sensor.JPG

                      september 10, 2008 at 15:43 #127005

                      ska ta loss kallstartsventilen och rengöra den imorron.var sitter tryckgivaren som slangen hade lossnat på?

                        september 10, 2008 at 16:53 #127008

                        Tror den sitter i ovanpå vänstar framskärm, alldeles vid luftfiltret, där sitter den på min men jag har ju Triumph-motorn, man kan ha placerat komponenterna lite olika. Men den är rätt stor, som en liten knytnäve ungefär, se bilden ovan, går inte att missa den.

                          september 29, 2008 at 09:46 #128019

                          det var slangen som hade hoppat av till tryckgivaren,bilen har nu gått igenom besiktningen utan problem,tack för hjälpen

                            september 29, 2008 at 10:23 #128024

                            OK, skönt att det löste sig! Bra också att det var ett såpass “enkelt” fel som inte kostade pengar!

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.