Hög co-halt
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Hög co-halt
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Hög co-halt
- Detta ämne har 11 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2008-09-29 10:23 av jean.
-
FörfattareInlägg
-
Hej var och besiktigade min saab 99LE(med EMS motorn) och fick en återbesiktning på
hög co-halt(över 10 och gränsvärdet är 4,5).det är en insprutningmotor på ca 110hk.
bilen har gått 6500mil.
besiktningsnubben sa att det finns en insexsskruv för inställning av co halt.
vad tror ni? den drar alldeles för mycket bensin nu,ca 2 liter milen.verkar forsa in bensin.Vilken årsmodell har du? Om du har en -74 så har du ju D-jetronic insprutning, då ställer du CO-halten med ett litet vred på elektronikboxen som sitter i i vänster hjulhus mot torpedväggen. Har du K-jetronic däremot, (årsmodell -75) så gissar jag att antingen kallstartsventilen hängt sig, eller att termotidkontakten felar och på så sätt håller kallstartsventilen öppen. Om du PM-ar mig med din adress så kan jag skicka dig en guide och handbok över K-jetronic som du får låna av mig. Gäller för Volvo men felsökningen och komponenterna är till stora delar identiska.
fast om värdet har ändrat sig så dramatiskt sen typ förra besiktningen så har jag svårt att tro att det är en justerings fråga. Har du sett över servicedelarna? Bytt olja? Ryker den nåt så den går fett hela tiden? Hur ser stiften ut? Kallstartsfunktionen kanske felar?
Det kan vara en justeringsfråga faktiskt. Jag hade nyligen en 900T -79 och där brukade den föregående ägaren “trimma in” bilen då och då genom att justera CO-halten lite godtyckligt. Även i mitt fall gick Bilprovningens CO-haltmätare i botten, över 10%. Jag tankade 2 liter E85 (på ca 10 liter bensin i tanken), justerade ner CO-halten “på känn” (Man vrider ner tills bilens tomgång blir dålig, vrider sedan upp skruven max 5 grader..), sen besiktigade jag bilen och fick då 0.1% i CO-halt. På K-jetronic är det känsligt hur CO-halten justeras, men ett vanligt fel är att kallstartventilen hänger sig i öppet eller halvöppet läge och det räcker för att CO-halten ska gå i taket. I och med att bensinförbrukningen är 2 liter/mil så tror jag att Kallstartsventlen felar faktiskt. En sådan finns ju för övrigt även om du har D-jetronic insprutning.
hej ,saaben är en årmodell 73.och den har inte körts sedan förra besiktningen för 2 år sedan och då gick den igenom,det är ny olja+filter samt luftfilter.tändstift har jag ej kollat.ser att det är en spricka på en plastpryl som sitter vid luftburken,tror att det har med vevhusventilationen att göra,det är 3 st slangar anslutna till den varav en är blombad,sitter även ett typ filter i plastprylen?????kan det ha nått med mina problem att göra
var sitter kallstartsventilen?man kanske kan knacka på den så att den släpper om det är den som strular.kan tillägga att det är en automatlåda fast det har ingen betydelse.
den är lite ojämn i tomgången vid kallstart och lite blårök skymtar vid gas pådrag.Kolla på den bifogade bilden, längst nere i bilden ser du ett rött “rör” som går in på vänster sida i insuget, ovanpå denna sitter ventilen, du ser också en svart gummislang som går till den.
http://www.trollhattansaab.net/wp-content/uploads/2007/09/new_engine2.jpg
Min kallstartsventil hade också hängt sig efter ett par års stilletånd, den fick ligga i diesel några timmar, sen funkade den bra.
Kolla även om slangen till tryckgivaren lossnat, lätt hänt då man gjort service, det gjorde den på min 99E och resultatet blev dålig tomgång och fet blandning, märkte det inte förrän jag kört lite med bilen, men då borde du höra ett tydligt sugljud på tomgång då den ju suger tjyvluft genom slangen. Tryckgivaren ser ut så här förresten:
http://www.pelicanparts.com/catalog/images/fuel_injection/914_pressure_sensor.JPG
Tror den sitter i ovanpå vänstar framskärm, alldeles vid luftfiltret, där sitter den på min men jag har ju Triumph-motorn, man kan ha placerat komponenterna lite olika. Men den är rätt stor, som en liten knytnäve ungefär, se bilden ovan, går inte att missa den.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.