hög förbrukning saab v4, förgasarjustering

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / hög förbrukning saab v4, förgasarjustering

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / hög förbrukning saab v4, förgasarjustering

  • Författare
    Inlägg
    • juli 1, 2015 at 21:32 #376328

      Hej. Lånade en tidigare tråd ang. Detta problem, men skapar en egen istället.

      Har aningen hög förbrukning i min v4, runt 0.96/mil utdraget på ca 4 mil långkörning och en halv – en mil stadskörning varje dag.
      fick tips om att se över flottören i förhasaren, då jag mest hållit på med amerikanare och oftast köpt nya stora förgasare är jag inte så insatt i ämnet.

      Nån som kan guida mig? Övriga tips samt lösningar ang. möjliga anledningar till hög förbrukning mottages också tacksamt.

      2006 Saab 9-5 Aero Sportcombi Speedparts steg 1
      2001 Saab 9-3 Aero
      Speedparts steg 1
      1993 Saab 9000 2.3T
      1992 Saab 900

        juli 2, 2015 at 15:55 #376364

        0,96 är rejält högt, förutsatt att du inte blåser på i 120 på motorvägen. Det kan skilja rejält i förbrukning vid ganska små hastighetsskillnader och jag tycker personligen V4-motorn verkar trivas bäst under 90 km/h, helst inte mycket över 80. Det finns väl egentligen inte mycket annat än flottörnivå och tomgångsblandning att justera på dessa förgasare, såvida de inte har automatchoke förstås, och det kan vara en riktig krångelkälla jag lyckligtvis inte har någon egen erfarenhet utav. Tomgångsskruven har så vitt jag vet ingen inverkan på förbrukningen annat än på tomgång och något däröver.

        Om flottörnivån blir för hög borde detta gå att avslöja genom att titta ner i förgasaren just när man stänger av motorn. Om det droppar bensin ur blandningsröret flödar förgasaren över och då blir förbrukningen rejält mycket högre vid framför allt lugn körning. En för låg nivå borde göra motorn ryckig, framför allt vid plötsliga pådrag och vid låg belastning när lufthastigheten och sugförmågan är relativt låga.

        Små svårupptäckta fel i tändsystemet som ger sporadiskt uteblivna gnistor kan öka förbrukningen rejält och om felet bara uppstår på lite högre varvtal kan det vara svårt att märka om tändmissarna inte uppstår regelbundet och ofta. Dåliga tändstift, kablar, spole, rotor och fördelarlock? Inte ovanligt att kallstart blir svårare, men det behöver inte finnas med som symptom. Även tändläget/tändförställningen kan ge hög förbrukning. Allt för tidig tändning brukar ge knackningar innan förbrukningen ökar medan allt för sen tändning kan vara svårare att upptäcka. Sen tändning ger ofta en svårstartad motor. Om man låser frihjulet och motorbromsar från ganska högt varvtal brukar sen tändning ge ett “blubbande” ljud från avgassystemet som egentligen är ganska trevligt på ett busigt sätt som kanske främst tilltalar 19-åringarna… 🙂

        När glidklacken på brytarkontakten med tiden nöts ner ger detta upphov till allt senare tändning och till slut får man orolig tomgång, tjuvstopp och startsvårigheter. Klacken har vanligtvis imponerande livslängd men om man inte lägger en droppe motorolja då och då under fördelarrotorn kan den gå torr och slitas snabbt med högre bensinförbrukning som ett första varsel.

          juli 2, 2015 at 18:49 #376369

          Alltså, klacken ska smörjas in med specialfett, medan kudden i fördelaraxeln, under rotorn, ska ha olja.

          96 V4 1975 ”Bollen”
          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

            juli 7, 2015 at 11:18 #376497

            Kanske kan det vara värt att kolla munstycket också…..

              juli 8, 2015 at 21:30 #376547

              Hej igen! Har inte hunnit titta om droppar bensin ur blandningsröret, ska undersöka det under morgondagen.

              Alla tänddelar ser relativt nya ut förutom tändkablarna som är lite muggiga ☺ har ju dock inte ägt bilen så länge själv så vet inte allt för mycket om den.

              Bilen är lite svårstartad när den stått över natten, full choke som gäller och nåt pump på gaspedalen.
              När den är varm är den dock väldigt lättstartad.
              Ska tilläggas också att även om den är kinkig i själva startem så kan jag lägga ur choken direkt när jag börjar köra, dock dör bilen ibland när jag frihjular innan den blivit lite varm

              Kör för närvarande en riktig snåltank för att se hur lågt förbrukningen kan komma som lägst, smygning upp i fart, frihjulning så ofta jag kan och max 80kmh.
              Kappkörde dock med en kompis 99a en dag och då blev det ju liite fullgas ?
              Ser man till tankmätaren känns det ungefär som den drar likt som vid “normal” körning dock.

              Men det får nästa tankning utvisa!

              Men låna hem en stroboskoplampa kanske då.
              Och så har jag köpt mig en packningssats till förgasaren, är som sagt ingen hejare på sånt så om nån skulle vilja guida mig till att se över flottör och munstycke så blir jag evigt tacksam ?

              2006 Saab 9-5 Aero Sportcombi Speedparts steg 1
              2001 Saab 9-3 Aero
              Speedparts steg 1
              1993 Saab 9000 2.3T
              1992 Saab 900

                juli 10, 2015 at 13:43 #376621

                Nu är tankningen gjort!

                0.86/mil, och detta var vid extrem snålkörning från min sida.
                Borde jag inte hamna minst på 0.7?

                2006 Saab 9-5 Aero Sportcombi Speedparts steg 1
                2001 Saab 9-3 Aero
                Speedparts steg 1
                1993 Saab 9000 2.3T
                1992 Saab 900

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.