Hög kylvätsketemp.

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Hög kylvätsketemp.

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Hög kylvätsketemp.

  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      december 7, 2002 at 17:16 #9059

      Hej.
      Symptonen var från början att det tog lång tid för bilen att komma upp i korrekt arbetstemperatur.
      Nu har jag bytt termostat samt tempgivare och det verkar nu fungera som det skall förutom att tempmätaren nu går upp till ca. 3/4, alltså blir för varm.

      Kan kanske bero på skit i kylsystemet?!
      Fråga var och hur tappar man ur kylvätskan på bästa sätt, det skall finnas avtappningspluggar, men jag hittar dom banne mig ej.

      Tacksam för snabb hjälp.
      Bilen är en 99 -84

      /Mange

        december 7, 2002 at 17:51 #66982

        ska sitta en skruv i kylet på vänster sida om ja inte minns fel å en under grenröret i motor blocket storlek nummer 11 lycka till varenda droppe rinner ur om dessa 2 lossas

          december 7, 2002 at 18:26 #66983

          Hej!

          Kan starkt rekommendera kylarrenset som Mekonomen säljer, en blå flarra för 50-60 kronor. Kör några mil med den enligt vad som står på förpackningen, det är enorm skillnad ibland jämfört med att bara spola ur systemet. Är det fortfarande skitigt så upprepa med en ny flaska…

          Mvh Petter

            Anonym
            december 7, 2002 at 18:36 #66984

            Hej! det låter som om du har fått luft i systemet. Det bästa sättet att lufta kylet mig veterligen, är att köra bilen varm och öppna avluftningsskruven på termostathuset. Om det inte är det som är felet, så kolla med den gamla termostaten igen, det händer att nya termostater inte lirar korrekt. Häll i ett par kuvert med citronsyra i systemet, det tycker jag funkar bättre än kylarrens från macken . I vilket skick är själva kylaren? spola igenom den, gärna “baklänges” good luck 😉

              december 10, 2002 at 07:40 #66985

              Skulle nog också rekomendera behandlingen med kylarränsning. Jag hade samma problem med min 99:a från 73, den blev för varm, plus att det var dålig värme inne i bilen. Jag använde kylarränsing och bytte kylarvatten och sen försvann problemet. Vad det gäller avtappningspluggen under grenröret har jag en lite underlig erfarenhet av att det aldrig kommer något vatten där :confused: Det har varit samma problem när jag bytt kylarvatten på båda mina 99:or…

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.