Hur demontera innertak (och fönster) i en 64:a?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Hur demontera innertak (och fönster) i en 64:a?

  • Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2012-06-06 22:18 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6224

    Är det bökigt att demontera innertaket på en 64:a utan att riva sönder det? Om jag fattat rätt är det på något vis spänt med ståltrådar som lossas vid bakfönstret. Hur gör man lättast?

    Tips för hur man säkrast får bort fönstren är också välkomna. Jag har haft hyfsad framgång några gånger med såpvatten, ett evigt småbändande på insidan längs gummilisterna och samtidigt tryck med två skoklädda fötter på rutan. Dessvärre har jag också några gånger trampat sönder fönster, främst då vindrutor. Vad jag förstått är vindrutan på kortnosarna av härdat glas, är detta mer eller mindre känsligt än en lamellerad vindruta? Aluminiumlisterna på utsidan av vind- och bakrutan hoppas jag också få loss på något snällt sätt så att de kan återanvändas.

    #44421
    charlie101
    Deltagare

    @JohnA wrote:

    Är det bökigt att demontera innertaket på en 64:a utan att riva sönder det? Om jag fattat rätt är det på något vis spänt med ståltrådar som lossas vid bakfönstret. Hur gör man lättast?

    Tips för hur man säkrast får bort fönstren är också välkomna. Jag har haft hyfsad framgång några gånger med såpvatten, ett evigt småbändande på insidan längs gummilisterna och samtidigt tryck med två skoklädda fötter på rutan. Dessvärre har jag också några gånger trampat sönder fönster, främst då vindrutor. Vad jag förstått är vindrutan på kortnosarna av härdat glas, är detta mer eller mindre känsligt än en lamellerad vindruta? Aluminiumlisterna på utsidan av vind- och bakrutan hoppas jag också få loss på något snällt sätt så att de kan återanvändas.

    Om rutorna är mer eller mindre känsliga är en akademisk fråga, du får ingen förvarning om du pressar för mycket. Ett glasmästarverktyg (kraftig ram med flera sugproppar) fördelar kraften jämnare än en fot. Ett rep på insidan gummikanten underlättar utvikningen av kanten. Med oersättliga rutor är det säkrast att skaffa ersättningslister först och sen skära dina lister (smörj med såpvatten) jäms med glaset och sen lyfta ur rutan. Nu är det längesen jag demonterade ett innertak, om jag minns rätt finns runtom spännbågar som är hakade under plåtprofilen i plåttungor och blir lättare att haka ur om takbågarna är lossade. Det finns verktyg för in och urhakning. Takbågarna stöder i plåtprofilen i takkanten och det är möjligt om jag kommer ihåg rätt, att de kan fällas framåt eller bakåt med lite pill för att lossa tygspänningen. Kanske nån med verkstadshandbok kan bidra. Taktyget är skört av tidens tand, räkna med lagning eller ett nytt innertak.

    Som verktyg plattade jag till ett litet rör, böjde det i en båge och formade en liten mun, (som ett ormgap)

    #44427
    saab v4-ever
    Deltagare

    Rekommenderar dig varmt en verkstadshandbok! Den betalar sig många gånger om, en bild säger mer än tusen ord. Finns väl på CD också och då kan man skriva ut de sidor man vill ha med i garaget.

    Innertaket brukar som sagt ofta vara skört, särskilt där det ansluter kring trådar och vid plåtkanterna. Med rätt verktyg och lite tålamod funkar det ganska bra. Min erfarenhet är att det är lättare om det är varmt i kupén när man gör det, när det är för kallt spricker det lättare. Värmefläkt någon dag innan är inte så dumt.

    Snören runt listerna underlättar men framförallt underlättar det avsevärt om man är två personer, en som trycker försiktigt med fötterna och en som lirkar loss listen. Har för mig att jag använde en bred spårskruvmejsel. Du bör inte ta bort aluminiumlisterna innan du tar ur rutorna ur bilen, de blir bara skeva och fula. Såpa eller diskmedel är inte så tokigt heller men det är ingen fördel att få det under sulorna på skorna. 😯
    Det går att få tag på vindrutelist och bakrutelister har jag för mig och därför sparar det mycket möda och glas att skära istället. Förmodligen är de gamla listerna ändå rätt torra och kan bli svåra att få täta vid återmontering. Har för mig att man skall ha butylgummi när man återmonterar för att få tätt.

    Lycka till.

    //Harald

    #44430
    Dicst
    Deltagare

    Ingen ny frågeställning, använd sökfunktionen. Här finns två bra trådar, en mycket beskrivande från gamla forumet:
    viewtopic.php?f=5&t=782&p=3087&hilit=innertak#p3087
    http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=94671&page=1

    #44441

    Åh, tack för länkarna till gamla forumet! Efter att ha läst där tänker jag ”Jäklar, don´t pill on that skit”. Mitt innertak är ganska smutsigt och jag inser att jag måste vara väldigt försiktig när jag försöker rengöra det. Hela taket är ju tänkt att flyttas till en V4-kaross men om jag skyddar innertaket från slip- och svetssprut blir nog oddsen inte sämre att det klarar sig än om jag försöker ta loss det inför takflytten.

    Verkstadshandbok till både TT och V4 har jag i CD-form men jag blev ändå inte klok på hur innertaket fungerar.

    Fönstren måste ur allihop så klart. Det finns ju universallist på metervara som fungerat bra till vindrutan på min Heinkel MC-bil. Vattentät blev den dessvärre inte men jag monterade den torr. Aluminiumlisterna vore förstås trevliga att få med men det är kanske vettigast ändå att skära listerna och köpa nytt än att riskera panga fram- eller bakrutan. Det är ju trots allt ingen originalrenovering jag planerar… Får se först hur det går med sidorutorna, dem försöker jag ta ut med listerna hela eftersom jag har i reserv på V4:an. Har för mig att bakrutorna är förhållandevis lätta att plocka loss genom deras rundning. Jag övar först på V4-karossen innan jag anfaller 64:an.

    #44461
    vidar
    Deltagare

    @JohnA wrote:

    Fönstren måste ur allihop så klart. Det finns ju universallist på metervara som fungerat bra till vindrutan på min Heinkel MC-bil.

    Var hittad du det? Min framruta läcker lite grann och jag funderar på ny list eller någon bra fogmassa. (istället för eltejp som någon tidigare ägare provat 🙄 )

    #44514

    Jag köpte min gummilist hos ett glasmästeri i Uppsala som pysslar mycket med bilglas. Finns nog hos många i den branschen. Viktigt är att man kapar listen någon eller ett par centimeter LÄNGRE än fönstrets omkrets så att man istället för att riskera en glipa mellan ändorna istället får dem att pressas mot varandra. Om man sedan bör lägga skarven upptill eller nedtill är jag osäker på.

    Det finns olika sorter och dimensioner på dessa fönsterlister så det är bra om man har en bit av originalet att jämföra med. Till listerna hör också en ”spännlist”, också den av svart gummi, som man lättast monterar med ett bygelformat specialverktyg och lite såpvatten. Innan spännlisten sätts i är det klokt att lägga en sträng butylgummimassa under listen. Med lite tur kan man få tag på vit spännlist men jag tror inte det finns kromad/aluminium eftersom tvärsnittet är runt.

    Det finns säkert exklusivare lister men den list jag köpte till Heinkeln är någon billig standardtyp. Tror jag gav två hundra inklusive lite till kaffekassan som tack för lånet av verktyg till spännlisten, såpvatten och en halvtimmes P-plats.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng