Hur få loss ventil som sitter fast V4?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Hur få loss ventil som sitter fast V4?

Detta ämne innehåller 5 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-05-10 22:35.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22174

    filbrun2
    Deltagare

    Har ingen komp på en cylinder på min nyinköpta v4:a. Verkar som en ventil sitter fast på den cylindern. Pinnen (stötstången?) låg lös innanför ventil kåpan. När jag sätter tillbaka stötstången så följer inte vipparmen med & trycker emot vilket leder till att stötstången lossnar igen. Antar att detta beror på att ventilen sitter fast? Jag är nybörjare på detta som ni förstår… Måste jag riva av toppen eller går det att fixa på plats??

    Hur får jag loss ventilen? Tips emottages. Vill ut & åka V4:a snarast!!!

    MVH Filip

    #157892

    stefan
    Deltagare

    det är inte vippan som skurit då? det är ju enklast att börja där kanske.

    #157893

    filbrun2
    Deltagare

    Vipparmen som skurit? Hur yppar sig det då? Tänk på att jag är glad amatör 🙂

    #157894

    vidar
    Deltagare

    Prova att lossa vipparmsamaturen, dom som håller alla vipparmarna. Har den stått still länge kanske dom har rostat fast? Lite smörj o värme brukar lossa det mesta.

    Är ventilfjädern hel?
    Kan du ta bild på motorn kanske vi kan se något fel?

    #157897

    filbrun2
    Deltagare

    Här är 2 mobil bilder. Går ej att förstora dom på min dator men tror jag har gammal web läsare…
    Som ni ser ligger den vänstra stöt stången bredvid. Så här såg det ut när jag lyfte av ventil kåpan. Vipparmen går att röra på. Bilen har stått i 10 år. Det känns som inte ventilen kommer upp/tillbaks tillräckligt i stängt läge så den ligger emot stötstången hela tiden. Därav trodde jag ventilen satt fast?

    #157906

    chakka
    Deltagare

    Kanske en dum fråga, men har stötstången rätt längd? Kanske har den blivit bytt tidigare mot en som blivit lite för kort. Om du ändå lyfter av vipparmsbryggan, kan du ju passa på att kolla längden mot en av de andra, har för mig att alla stötstänger är lika långa på V4:an.

    Om stötstång och vipparm verkar OK och ventilfjädern ser bra ut, är det nog läge att lyfta av toppen för att se hur själva ventilen mår. Om den är skadad är risken att även ventilstyrning och/eller sätet i toppen också behöver ses över. Eller också byter du helt enkelt hela toppen, en OK begagnad behöver varken vara särskilt dyr eller svår att få tag på.

    Och om du ändå grävt dig ner så långt i motorn, passa på att lyfta av den andra toppen också. Nya toppackningar och inslipade ventiler kan göra stor skillnad på en gammal motor.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng