Hur får man den att sluta ladda?

Forum Modellspecifika forum 90/99 Hur får man den att sluta ladda?

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-11-11 22:14.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15061

    jan.n
    Deltagare

    Min 99t -78 vill bara ladda mer och mer när jag gasar! Har kollat/bytt membran och packning till locket för Weastgaten. Fjädern är justerad väldigt kort så att man lätt öppnar ventilen med fingertryck när locket är av. Kan röret från grenröret till ovansidan på membranet sättas igen? Fattar noll!!
    Det känns tryggt med 2-taktare. [image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/576904-99cc78BHM45020kBsoft.jpg[/image]

    #99723

    porsche944
    Deltagare

    Hej Jan, har du kollat att tryckvakten är inkopplad? Sitter på vänster sida i motorrummet, precis vid ch nummer skylten om det är en 78-79.( Det fanns isig ett SI = Service medelande runt 1980 där man byggde om och satte tryckvakten under instrumentpanel som på en 900:a.) Dessa är ofta bortkopplade, dvs kablarna ihopskruvade. Då laddas det en bra bit in på rött.
    Tryckvakten bryter vid rätt laddtryck (0,70) strax in på rött.

    #99724

    saabturbo
    Deltagare

    Du har ett hål/spricka i membranet-
    eftersom du säger att ventilen går att trycka på med
    fingret, är det inte ventilen som kärvar.
    Tryckvakten bryter strömmen till b-pumpen vid 0,9bar
    (om den är inkopplad)

    /JN

    #99725

    jan.n
    Deltagare

    Tack för tipsen!
    Bilen som för övrigt är den röda på bilden, har varit skruvad ganska hårt innan jag fick tag i den. Det betyder att det finns många saker som inte är som de borde och tryckvakten är en sådan detalj som blivit bortkopplad. Jag har provat med båda de två nya membran som jag hade i mitt reservdesförråd och det är ingen skillnad på hur de verkar. Jag kan inte se att det är någon spricka eller hål i dem när jag håller dem mot ljuset. För mig verkar det som om det inte blir något övertryck på ovansidan av membranet när motorn överladdar och attt det kan bero på att inga avgaser kommer dit. Jag ska börja kolla så att röret inte är sprucket eller felmonterat/igensatt men hinner inte förrän tidigast till helgen.

    #99726

    jan.n
    Deltagare

    Nu har jag varit hos Mats i Sösdala och mätt tryck! Det blir ungefär samma tryck på ovansidan som på undersidan av membranet när turbon laddar!! Teori: Kylluften som kommer från kalla sidan på turbon till undersidan på membranet ska ha en evakuering från det rummet? Ska det vara ett hål i huset eller är det nåt ”märke”i packningen? Jag har använt tätningsmedel när jag satt ihop för att det ska bli ordentligt tätt! Kan det ha varit fel? Kopplar man bort kylluften helt och hållet fungerar watsegaten som den ska men då riskerar man ju att membranet bränns sönder av de avgaser som läcker upp längs ventilskaftet från ventilen för överströmningen. Ska det finnas en evakuering någonstans eller är jag ute och reser? Kan inte hitta något om detta i verkstadshandboken.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng