Hur får man isär drivaxel – yttre drivknut???

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Hur får man isär drivaxel – yttre drivknut???

Detta ämne innehåller 5 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-06-03 09:40.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14316

    jorgen
    Deltagare

    Har två nya yttre drivknutar (CV joints) till MC:n. Enligt manualen skall man använda ett specialverktyg. För att få isär.

    Hur gör man? Speciellt om man inte har specialverktyg.

    PS. Nu är det nära att bilen återigen skall få möta moder jord genom sitt eget chassi DS.

    #95471

    stefan
    Deltagare

    normalt sett och med tanke på hur originalverktyget ser ut så är det bara att klappa till på knuten så far den av, det brukar vara en fjädrande låsring i ett spår på axeln som kryper ihop när man ger knuten en smäll. Vitsen med original verktyget är att man slår direkt på innerdelen så man slipper slå på ytterdelen för då går kraften genom kulorna och kan ge skador om man har otur. En kopparklubba brukar gå bra.

    #95472

    stefan w
    Deltagare

    Tro mig, akta tårna. Jag fick för länge sedan lära mig det den hårda vägen

    #95473

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Instämmer, Stefan!

    [image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/568782-daxel.jpg[/image]

    Jörgen! Det kan vara bra att ha en ny låsring till axeln i reserv om den befintliga går sönder vid demonteringen.

    /B

    #95474

    jorgen
    Deltagare

    Tack Bengt,
    Anade att nya låsring/ar behövs vid bytet. Sitter det två låsringar på axeln?? När du säger låsring menar du då den ca 3-4mm breda ringen som sitter ca 3 mm ned på splinesen? Låssnar den genom att en spalt vidgas? Den tunna bakre ringen vad är det för något?

    Var får man tag i dessa låsringar?

    #95475

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Den grova är en distansring. Inget problem med denna.

    Den tunna är en fjädrande låsring som sitter i ett spår på drivaxeln. Den går in i ett motsvarande spår i drivknuten och låser ihop axel med drivknut. När du demonterar så trycks ringen ihop så att axel/drivknut kan säras.

    När du monterar ihop så pressa ihop låsringen så att axeln går i. Det behövs inte mycket för att det skall glida ihop. Specialverktyg finns men jag har klarat det lätt med vanliga verktyg tex en stor glidledstång.

    Själva drivknuten går att ta isär för rengöring och smörjning. Svårt att förklara/lätt att visa och göra men principen är att vrida innerdelen i ett läge så att man kan plocka ut kulorna i knuten. OBS! Delarna är anpassade till varandra så blanda inte ihop det hela om du delar på flera samtidigt! Det kan vara lämpligt att ta isär, rengöra och smörja om tex damasken runt knuten är skadad och det kommit in damm och grus i knuten.

    Jag har tagit begagnade låsringar när jag har varit tvungen att byta men det finns nog att få tag i nya med rätt dimension. Principen är inte helt ovanlig. Du har samma system av låsning på de inre knutarna in i växellådan/diffrentialen.

    När du har delat på det hela så skulle jag nog bytt ut yttre och inre damaskerna om du misstänker att de börjar bli gamla, spruckna och tappat sin elasticitet. Eftersom du väl skall tävla med bilen så blir det ju en del påkänningar och det är ju surt att behöva riva allt igen. På militärspråk – förebyggande underhåll!

    Lycka till!

    /B

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng