Hur kolla om V4 är frisk ?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Hur kolla om V4 är frisk ?

  • Detta ämne har 19 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2002-10-28 11:35 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #8953
    anonymous
    Deltagare

    Har sett/hört att ”mellanaxeln” i V4 är
    känslig/dålig.

    Hur kollar man om det är så på ett presumtiv ex ?

    Vad skall man dessutom vara uppmärksam på vid
    köp av beg V4 ( förutom rost … ) ?

    / Tilman

    #66323
    fuling
    Deltagare

    Jag gissar att du menar balansaxeln och det är den axeln som remskivan sitter på motorn. Ej att förväxla med rimskivorna på fläkten, vattenpumpen eller generatorn.
    Lättaste sätt att kolla lagringen för balansaxeln är att ta bort fläktremmen och rycka i remskivan på axeln. Då får det ej vara glapp upp & ner medan lite vridingsmässigt är helt ok. Vridingsmässigt är det glappet i kam/balansaxel-drevningens kugghjul man känner.

    #66324
    anonymous
    Deltagare

    Jag skulle ha frågat i detta sammanhang.
    Vad är det som gör att balansaxeln glappar ??
    Är det en konstruktionsmiss och hur kan
    man undvika problems här.

    Om det nu skulle vara glapp i balansaxeln.
    Vad är det för åtgärder som skall till?

    Skaffa ny motor eller byta lager ??
    / Tilman

    #66325
    fuling
    Deltagare

    Balansaxelns lager är av glidlagertyp. Och slits då lite varje gång motorn starts innan oljefilmen uppnått full bärighet.
    En exakt förklaringe är väll det inte men en vättig teori
    Ett tips att försöka undvika detta är att se till att fläktremmen inte är förspänd.
    Om lagren glappar så går dessa att byta om man vill. Men jag skulle byta motor istället om man har en som är frisk, det går fortare.

    #66326
    William
    Deltagare

    Finns det nåt speciellt ”miltal” då lagren börjar ge sig eller är det olika från bil till bil?

    #66327
    fuling
    Deltagare

    Jag kan inte sätt fingret på någon speciell tidpunkt eller något annat när det skulle bli tack & gonatt med lagren, det bara händer ;
    Någon annan som har mer ärfarenhet av balansaxellagerhaveri?

    #66329
    kenta
    Deltagare

    På 20 år, jag insjuknade med V4 när jag var 18, så har jag haft 2st balansaxellagerras.

    Jag brukar ha väldigt låg tomgång, för V4an låter så mysigt då.
    Och just på låg tomgång, så är oljetrycket som lägst,speciellt vid varm motor.

    Och då menar jag inte vattentemperatur, utan oljetemperatur, som åtminstone för mig, är högst efter någon mil på motorvägen.

    Japp, jag har skaffat oljetryck och temperatur mätare

    På sätt och vis så skapar dom en viss ångest i början, (sneglande vid olika motortemperaturer).
    Men i längden så är oljetrycksmätaren säkert ett utomordentligt redskap för att förutse haverier, och det släpper ju också på ”vadärdetdärförettljudångesten”.
    Å dom kostar inte så mycket heller.

    Om oljetryckslampan blinkar, eller lyser , så är det något otrevligt på gång i motorn.
    Orsaken kan ju vara oljefiltret, eller oljetryckskontakten.

    Om dessa är OK, så bör man ta sig en närmare titt på lagren, före det är försent för resten av motorn, (om det inte redan är det) 😮 .

    Jag har med bra resultat, bytt balansaxellager med hjälp av gängstång, och tillsvarvade rörbitar, men det är ju en massa jobb.

    Precis som fuling rekommenderade, så kör jag med icke förspänd fläktrem, och dessutom en tandad sådan, för att undvika slirande.

    Jag kanske inte behöver nämna det, men byt olja regelbundet, och använd en god kvalitet.

    Åharrejävvlar vad trött jag blev i fingrarna av detta!

    Tilman! Jag återkommer när fingrarna har vilat sig.
    Detta var mest ett svar på fulings fråga, ”någon annan”.

    Mitt tips vid ett köp, sänk tomgången, och kolla oljetryckslampan vid varm motor.
    Glöm inte kolla att lampan funkar före du startar motorn.
    Å före du lägger upp slantarna, så gör som fuling säger, slacka fläktremmen helt, å ruska upp och ner i remskivan på motorn.

    Kenta

    #66330
    tobbe99
    Deltagare

    Hejsan!
    Jag hörde ett rykte på min V4-tid att 77-80 hade ännu mer problem med balansaxelhaveri. Detta skulle bero på att dessa årgångar har lägre tomgång än dom tidigare, och oljetrycket skulle därmed vara lägre. Sant eller inte vet jag ej, men visst låter det troligt.
    ”Tobbe”

    #66331
    fuling
    Deltagare

    Kenta:
    Håller med, det är ett hel.. med kramp i pekfingrarna
    Nyfiken fråga vad har du för oljetemp när du åker motorväg????

    Hmm, kan vara så att 77-80 är smärre av någon anleding för de två ras som jag har varit insyltad i har varit med 77-80 motorer. Lågtomgång har jag svår att se att det skulle spela någon roll så länge inte oljetrycket försvinner helt.
    Hur mer jag täcker på det så ser jag förspänd fläktrem som den största fel orasken.

    Är ni nyfikna på lite teori om glidlager?
    Jag lovar inte förmycket siffror

    #66332
    stenstorparn
    Deltagare

    Hej
    Jag har också hört att detta problem är vanligare
    på de senare 96;orna.
    Känner till två fall där det slitits ut innan 7000-8000 mil.
    MVH C.Sköld

    #66333
    Nisse
    Deltagare

    på min -77b var lagret oxå kasst, hade gått ca 13k mil då

    nu blev jag nyfiken på varför de skulle gå oftare på de? kan ju knappast ha med 2-ports solexen å göra, och det är väl enda skillnaden mot de tidigare motorerna?

    mitt ”ras” slutade ju iaf i något gott, fick ju tag i en 1700 motor fast jag inte visste om det när jag kötpe den =)

    /Nisse
    Team Gbg
    96 V4 '77b
    9-3 Sport '99

    #66334
    christer json
    Deltagare

    Kom igen Fuling, håll oss inte på halster…
    Om inte annat kanske det slutar i en livlig diskution.

    /CJ

    #66335
    kenta
    Deltagare

    Fuling, mitt oljetryck ligger på drygt 4kg.
    Oljetemperaturen håller sig på knappt 100 grader, men på motorvägen, speciellt på sommaren, så stiger den till 120 grader, och drygt.
    Motorrummet är ju väldigt tätt, så det är väl inte så förvånande. Kör även med elfläkt, så luftcirkulationen kunde väl vart bättre
    På låg tomgång, skulle tro 700 varv, så håller trycket ändå 2kg.
    (Preppad oljepump) Byt fjäder bara.(Kanske inte spelar nån roll på tomgång, men desto mer när du trycker plattan i mattan).
    Jag tror att oljekylare blir min nästa religion.

    Kenta

    #66336
    fuling
    Deltagare

    Kenta:
    Tack, har bara kört med oljetryck ock tempmätare på trimmad V4.
    Mitt olje tryck är ca 2,5 bar vid tomgång ca 1000r/min och ca 6bar med lite gas och uppåt.
    Vet att med oljekylare plattan i mattan så kan oljetemp upp till ca 120-140grader C.
    Hehe nu förtiden går den ej över 100grader hur mycket jag än plågar skrället .-)

    Har testat ofrivilligt vad olje kylaren gör för nytta . Med olje kylare EJ över 100grader(plågad motor) och utan kylare i krokarna 100grader utan att plåga bilen typ fart 70-90km/h.

    Nu till olja och glidlager:
    Bärigheten i ett glidlager ett samband mellan oljans-viskositet(trögflutenhet) och prerferihastigheten i oljespalten mellan lager och axeltapp.
    Allså man får inte högre bärighet i lagren för att man höjer oljetrycket, utan tryckhöjningen är igentligen en flödeshöjning.
    Med andra ord så ökar bärigheten med varvtalet, men man får ju alldrig vara riktig glad, för vid ökat varvtal så ökar påkänningen av lagret
    Nu är det så jä.. illa att viskositeten inte är rätlijig förhållande till tempen utan logaritmisk.
    -Va det någon som fattde?
    -Jaså inte det
    Med andra ord viskositeten sjunker mycket mer i början än på slutet vid ökad temperatur.
    Det var bara början
    Frågor 🙂

    #66337
    kenta
    Deltagare

    Tilman, du säger ”förutom rost” men det kanske är det viktigaste.
    När du köper V4, så ska du vara medveten om att i skarven 75 ungefär, så började lack/plåtproblem.
    Om du köper en sådan modell, var j…..t noga med rostskyddsbehandling. Om man sköter den, så tror jag att bilen håller nästan lika bra som de tidigare.

    Kenta

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng