Hur kolla om V4 är frisk ?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Hur kolla om V4 är frisk ?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Hur kolla om V4 är frisk ?

Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 25, 2002 at 18:12 #66338

      Fuling! Då är du bra på att hänga upp dörrar?
      Tänkte mest på sneglandet med högerögat
      Många instrument skapar bra dörrupphängare.
      Om jag var ett lager,(man måste tänka så ibland).
      så skulle jag för mitt välbefinnande vilja bli så lite belastad som möjligt. “Slak” fläktrem, och hela tiden bli masserad med fräsch olja av god kvalitet.
      Ring gärna efter männen i vita rockar, men jag kör faktiskt V4an på samma (syntet)olja som min Kawa 1000.
      Olja blir i längden billigare än renoveringarna.
      Mina tidigare standardmotorer körde jag bara på bra mineralolja.

      Trevlig helg
      Kenta

        oktober 25, 2002 at 18:51 #66339

        Angående livslängden på balansaxellagret har jag nån gång hört (läst här på forumet) att det oftast ger upp någån gång mellan 1500-3000mil.

        På min egen -76 gick det vid ca1520mil. I en kompis -73:a gick det vid vid 1350mil, jag tog bilen på service och satte in en annan motor (silver motor) som jag hade liggandes (gick mycket fint), ett år senare ringde han och sade att den läcker massor med olja, gissa vad som var felet? Jo, balansaxellagret

          oktober 25, 2002 at 20:11 #66340

          Jag undrar vad det kommer sig att vissa skickar balansaxellager till bilhimlen ganska lätt och vissa verkar gå hur långt som helst.
          Jag har inte lyckats än med mina bruksholkar och dessa får minamalt med underhåll,förmodligen skulle ni jaga både SockerConny och HellsAngels på mig om viste vad de får utstå

          Ett glidlager kan i prinsip hålla hur länge som helst så länge lagret har fullfilms-smörjning.
          Det finns fyra lägen:
          1: Torrfriktion vid start då i prinsip är full kontakt mellan ytorna.
          2: Gränsskicktssmörning där en mindre del av yttopparna täcks av smörjmedel.
          3: Blandsmörning där de flästa yttoppar skiljas åt av smörjmedel.
          4: Fullfilmssmörning/hydrodynamisk smörjning då är ytorna helt skijlda åt.
          Hur fortare man kommer till punkt 4 desto bättre.

          Bra eller dålig info?

            oktober 26, 2002 at 09:21 #66341

            Hejsan!
            Bra info Fuling!! Det är precis så det är! Jag undrar förståss om inte Jörgen glömt en nolla på sina miltal?? Jag har då aldrig hört talas om balansaxelras innan 10000 mil, vare sig före eller efter 77.
            “Tobbe”

              oktober 28, 2002 at 11:35 #66342

              Jo jag har nog glömt en nolla, blir alltid råddig då jag skall konvertera till mil, i Finland använder vi normalt kilometer.

            Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.