Hur lossa brättet över gälarna under vindrutan

Forum Modellspecifika forum 90/99 Hur lossa brättet över gälarna under vindrutan

  • Detta ämne är tomt.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #489714
    adamz
    Deltagare

    Forts på renovering av sAAB 99 2.0L -73 Veronagrön (DSF 172) Familjeveteran.

    Håller på att att strippa karrossen in på bara plåten inför blästring. Kommer rapportera hur det går framåt.

    Ibland har SAAB tekniknikerna haft hjärnsläpp (dom är not inte ensamma om detta), som exempelvis konstruktion av dammskyddstätningen av på styraxelknuten som har sin krage direkt mod stålaxeln.
    Nar fettet/vaselinet har torkat vrider man av damskyddstötningens krage vid första bästa större svöng. För att inte tala om att sådana dammskyddstätningar går ej att uppbåda. Skulle man hitta en så
    måste man htta en lämplig pastflaska och tillverka sig ett specialverktyg (SAABs orginal finns i Verkstadshandböckerna).

    Nu gäller det ett annat hjärnsläpp. nämligen brättet över gälarna under vindrutan. Om jag inte har fel så har alla 99/90 och 900og samma brätte. Det är kantat med en plastlist. och har två halvcirkulära
    undragningar för torkararmarna. Tittar man inunder så ser man ett par större brickor med stjärnskruv i och en mittre obehandlad plåtremsa viken i en triangel med en gissningsvis stjärnskruv i. Utrymmet/höjden på brättet är uppskattninsvis ca 4 cm. För att lossa de en gång icke rostiga stjärnskruvarna behövs alltså etn vinkelstärnmejsel med 90 grader direkt efter stjärnan.
    Nu 48 år senare torde det förutom vinkelmejseln behövas ett mirakel 5-56 ell WD-40.

    Någon som har brytt sig om att få loss brättet? Tacksam för tips.

    Vidare han jag inte klura ut hur torkararmarna lyfts av. På min 900 så rä det en kåpa över en fästmutter. Här på 99an känns det som torkararmsändarna är splineförsedda. Det sticker ut en liten tunn plåttapp som skulle kunna vara en snäppöppning som går in i ett cirkulärt spår i splines-axeln om jag gissar rätt. Någon som faktiskt vet hur det förhåller sig?
    Avdragare är det inte tal om. möjligen en slaghammare likt den man använder för att få ut axeln i kopplingen med.

    Jag har SAAB 99 Verskstadshandböckerna för 99an 69- där finns inte ett pip om vad jag för på tal här.

    I Haynes för de senare modellerna talas det bara om den kåpmodellen jjag har på 900an.

    Ibland räcker det inte med att ha ägt och kört SAAB sen 1970,

    Mvh
    adamz

    #489736
    Ingmar Svensson
    Deltagare

    ”Nu gäller det ett annat hjärnsläpp. nämligen brättet över gälarna under vindrutan. Om jag inte har fel så har alla 99/90 och 900og samma brätte. Det är kantat med en plastlist. och har två halvcirkulära
    undragningar för torkararmarna. Tittar man inunder så ser man ett par större brickor med stjärnskruv i och en mittre obehandlad plåtremsa viken i en triangel med en gissningsvis stjärnskruv i. Utrymmet/höjden på brättet är uppskattninsvis ca 4 cm. För att lossa de en gång icke rostiga stjärnskruvarna behövs alltså etn vinkelstärnmejsel med 90 grader direkt efter stjärnan.
    Nu 48 år senare torde det förutom vinkelmejseln behövas ett mirakel 5-56 ell WD-40.”

    Jag har tagit bort den.
    20161125_150929
    Den sitter fast med tre släta pinnar som sitter i luftskärmen som SAAB kallar den och 3 clips som sitter i hål i karossen.
    Luftskarm
    Den går att bända loss med ett plastverktyg för att ta bort dörrklädsel.

    Bilagor:
    #489741
    adamz
    Deltagare

    Stort TACK Ingmar!
    Aha! Det är dags att återbörda utsagan om hjärnsläpp his SAAB teknikerna. Men saken finns inte dokumenterad i min klassiska Verkstadshandbok vad jag kan se (Kap 8. Kaross).
    Så nu är vi som vill lyfta på brättet på våra SAAB 99 tacksamma till Dig.

    Kan bara gratulera till din rensade kaross. Bra jobbat! Förmodar att det är en något senare 99a än min -73a (fläktenhetren och elcentralen).

    Berätta gärna hur det gick.

    Jag måste leja bort blästringsjobbet plåtjobbet och lackeringsjobben. Mycket pengar kommer att hällas in i denna Familjeveteran DSF 172.

    Bästa hälsningar
    Adam Zdunek

    #489746
    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Nej, min 99 är en förseriebil, -68
    Här är min tråd om den, https://saabklubben.se/forum/amne/raddning-av-unik-saab-99-chassie-nr-548/

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.