Hur sitter hjullagrets inre tätning?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Hur sitter hjullagrets inre tätning?

Detta ämne innehåller 8 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-07-01 18:36.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #376222

    Janne Hagnell
    Moderator

    I vhb verkar det som den inte axeltätningen på de främre hjullagren, alltså den som ligger mellan kullagret och drivknuten, är pressad på plats (den yttre är ju gängad). Har jag fattat det rätt? Ska göra iordning ett nav med lager och har tagit bort den yttre tätningen för att komma åt att tvätta och återinfetta; gör jag klokt i att låta den inre sitta kvar för att den går sönder när man demonterar den, eller vad anser ni?

    #376233

    Dicst
    Deltagare

    I de ”äldre” hjullagersatserna” fanns det med tätningar att byta till. Länge sedan jag såg en sådan nu. Är den dålig? Annars behöver du kanske inte byta.

    /D

    #376236

    Janne Hagnell
    Moderator

    Jodå, det finns. Ville bara kolla innan jag börjar ta i för kung o fosterland.

    #376254

    stefan
    Deltagare

    den inre sitter i spindeln och den yttre i den gängade muttern. Vet inte vad lagret sitter med för passning men det måste ju vara enklare att gänga loss muttern och ta ur lagret och stöka med det löst och sen montera ihop det igen. Då behöver man inte röra nå packboxar alls om de ser fräscha ut.

    #376255

    Janne Hagnell
    Moderator

    Sant, men lagret sitter ju pressat i och för att kunna pressa ur det måste ju inre tätningen också bort. Och har man kommit så långt är det ju lika bra att sätta dit ett nytt lager. På min spindel har jag knackat loss den yttre ”muttern” (kallas det i vhb, skulle nog snarare säga fläns eller nå’t) med den yttre tätningen så jag kommer ju åt att tvätta lagret. Om inre tätningen är lätt att lossa vore det ju smygt att kunna tryckluftsblåsa rakt igenom, men jag vill inte riskera att ha sönder den, därav frågan.

    #376256

    stefan
    Deltagare

    sant men jag tänkte mest på om lagret har liten passning så kanske man kunde få ut det med den inre pboxen på plats. Eftersom det sitter med mutter är det ju inte säkert det har nån enorm presspassning som på moderna bilar med låsring.

    #376264

    Janne Hagnell
    Moderator

    Har tittat och tittat igen på genomskärningsskissen i vhb. Ser ut som tätningen sitter bakifrån (från drivknutssidan) med en plåtcylinder utanpå.

    #376275

    Janne Hagnell
    Moderator

    sant men jag tänkte mest på om lagret har liten passning så kanske man kunde få ut det med den inre pboxen på plats. Eftersom det sitter med mutter är det ju inte säkert det har nån enorm presspassning som på moderna bilar med låsring.

    Jag tar tillbaka vad jag sa. Mest för att få säga ”vad var det jag sa” satte jag en hylsa med lång förlängare mot lagret och knackade lite lätt med gummiklubba – plopp, så var lagret ute!
    Så nu kommer jag åt ordentligt att rengöra på alla håll och kanter!

    Bilagor:
    #376316

    Janne Hagnell
    Moderator

    …och bara så jag fattat rätt: Det är samma spindel på höger och vänster sida? Den ser symmetrisk ut, iaf.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng