Hur ställa förgasare 99 -71?

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Hur ställa förgasare 99 -71?

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Hur ställa förgasare 99 -71?

  • Författare
    Inlägg
    • november 4, 2008 at 09:27 #18923

      Jag har då lite problem med min kära 99:a, den verkar gå lite snålt vilket innebär att den självdör på tomgång om man inte kör med choken något ute, den förre ägaren sa att de ställt in den så för att klara avgaskraven, det tycker jag är ohållbart, måste ju gå att ställa in den så att tomgången är vettig och man slipper köra med choken ute då bilen är varm!

      Därmed undrar jag, var får man tag på ett verktyg att ställa in CO med?

        november 4, 2008 at 10:36 #129818

        Om det är munstycket det handlar om, så kan man göra det med ett vanligt skjutmått. Plocka bort locket, lyft ur trotteln och membranet. Sen mäter man avståndet mellan munstycket och munstycksbryggans plan. Det ska var 2,5mm +- 0,2mm.

          november 4, 2008 at 11:00 #129819

          Jo de har ja förstått, men vad jag förstår ska man fininställa nålen också?

            november 4, 2008 at 11:04 #129820

            munstyckets läge är en grundinställning och nålen ska sitta så plana ytan är i nivå med kolven. Är värdet då åt skogen så är detaljerna slitna och bör bytas. Sitter munstycket högre än det angivna måttet så brukar det ge en signal om att nålen är sliten. Dessutom så brukar inte gången bli nå bra om munstycket börjar hamna i nivå med huset.

              november 4, 2008 at 11:09 #129821

              Sitter med verkstadshandboken uppslagen nu… “Den självcentrerande nålen skall monteras så att nålens plastbricka ligger i plan med kolvens underkant”. Tror faktiskt det ska räcka. Jag renoverade en förgasare till en 73:a en gång. Bilen gick väldigt fint, och jag behövde aldrig göra någon CO-inställning. Gick igenom besiktningen gjorde den också.

                november 4, 2008 at 18:08 #129831

                Tjo, har kommit fram till att de kanske handlar om något annat än att den går för snålt, när jag stänger av bilen med choken lite ute (för att förhindra att bilen stannar på tomgång) så eftertänder bilen en massa. Sedan går den rätt bra med choken helt inne när den är varm, rycker ytterst lite då man ligger i jämn fart, dvs de är bara på tomgång som problemet uppstår.

                Kan man ställa in tomgången lite högre? Misstänker att den står lågt!

                  november 5, 2008 at 11:31 #129856

                  Då har ja ställt tändningen (som stog åt skogen) plus monterat nya brytarspetsar. Nu går den stenstabilt på tomgång utan att ha rört varken förgasare eller tomgångsinställning.

                  Dock tror ja de blir en fininställning någon dag för förgasaren, har dock inte fått tag på lämpligt verktyg för det, ingen som känner till?

                  Mvh Jonathan

                    november 23, 2008 at 22:01 #130823

                    På en 99’a 71 års modell ska det, om förgasaren är original, sitta ett “ställbart” munstycke underst på förgasaren, så för magrare blandning, skruva in/upp, och motsatt för fetare. Räkna med att det kan behövas nytt munstycke/nål för att det ska bli perfekt, gärna även nålventil!
                    Lycka till!
                    PS I ställbara munstycket sitter där o-ringar, som gärna vill torka upp och läcka, de bör även de bytas. Fanns tidigare på Saab.

                    Med vänliga hälsninar

                    Johannes i Sjöbo

                    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.