Hur Ta Bort Tektyl / Asfalt, etc.

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Hur Ta Bort Tektyl / Asfalt, etc.

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Hur Ta Bort Tektyl / Asfalt, etc.

  • Författare
    Inlägg
    • maj 27, 2008 at 14:09 #17994

      Hej,

      Har under vintern mekaniskt renoverat och fått igång en fin 99:a, och har under våren brukat 40 svettiga timmar med rubbing och lackrengörning för att få tillbaka glansen på lacken.
      Nu återstår ett problem, undersidan av dörrarna är fulla av tektyl, asfalt och vet vad, hur skall jag får jag bort denna smörja, utan att förstöra lacken, vad skall jag köpa som är starkt nog för att lösa upp detta elände.
      Mycket tacksam för tips och goda råd, hur jag skall gå vidare med detta.

      Torbjörn

        maj 27, 2008 at 16:08 #122238

        pröva auto-smarts tjärlösande vintertvätt
        funkar fint
        mvh Åke

          maj 27, 2008 at 19:08 #122246

          Prickbbort funkar nog också.Om inte någor av medlen funkar så ta en trasa med lagomt mycket cellulosaförtunning och ta bort med.Kan bli en liten matt yta.Men eftersom du har polersaker så är det stänklätt att polera upp igen. / Mats

            maj 28, 2008 at 02:46 #122266

            Hej,

            Tackar så mycket för dom tipsen, skall snarast inhandla
            nämnda produkter, och köra igång med jobbet.

            Cheers,
            Torbjörn

              maj 28, 2008 at 06:39 #122270

              [color:#3366FF]Har med framgång använt grill tändvätska för mindre ytor på bil och hojen: billigt, väldigt skonsamt, doftar inte pyton utan är ett rent olje och tjäralösande destilat nästan rent C12.[/color]

                maj 28, 2008 at 09:33 #122272

                Jag misstänker att tectyl liknar tjära? Det finns tvätt/lösningsmedel för detta ändamål. En butik i Uppsala som säljer stora dunkar (typ 20 liters) av oljor och glykol hade sådant lösningsmedel också, avsett att tvätta asfalteringsfordon. (Jag har inte provat.)

                  maj 28, 2008 at 13:11 #122278

                  Hej Alla Hjälpsamma Saab-Fantaster.

                  Skriver detta för att ge lite tillbaka, och tacka all för den hjälp som jag fått här på forumet under dom många månader som jag har helrenoverat en 99:a, över 2000 timmar, och fortfarande inte klar, lite småplock här och där att installera (orginaldrag, etc), samt diverse justeringar. Har i alla fall varit till SBP, och dom blev smått imponerade, och gav mig ett blankt papper utan att titta allt för mycket.
                  När jag hittade objektet i fjol på sensommaren, så hade 99:an stått parkerad i ett garage i över 20 år och samlat damm, men nu är den åter i trafik, och vi, bilen och jag har blivit kompisar under den tid som renoveringen tog, kan idag säga att den är 100 % rostfri, samt att alla slitdelar i motor / växellåda / koppling / bromsar / elsystem, etc. har blivit utbytta mot fräsha orginaldelar.

                  Är en gammal skruv, mutter, och el-gubbe, och kan väl hantera svets som svarv, osv, så det har inte varit några problem på den tekniska sidan, det som var knepigast för mig var innertaket, dvs att få det någosånärt fint, är inte så duktig på sadelmakeri och snickeri, men jag är ändå nöjd med resultatet på taket.
                  Bifogar lite bilder, så att ni själva kan dömma om resultatet, hoppas bara att webmastern inte klassar detta som off-topic, får väl se om det går igenom, blir godkännt, eller flyttas.

                  Nu är jag på väg att spårar ur, skulle egentligen beskriva hur jag lyckades med rengörningen av undersidan av dörrarna, det är egentligen det som denna tråd handlade om, och efter dom tips jag fick i går (tackar allra hjärtligst för dom) så hängde jag på dörren i morse hos den lokala macken och införskaffade 2 L OKQ8 superavfettning, vidare till den lokala biltillbehörsfirman, och där inköptes mera kemikalier, samt slutligen stannade till hos färghandlaren, och köpte 1 L med cellulosaförtunning, tanken med detta var att om den 25-åriga ingrodda skiten inte ville gå bort med dom kemikalier som jag anskaffat, så visste jag att cellulosaförtunnaren skulle göra jobbet, behövde tacksamt ej använda denna.
                  Titta på bilderna, före, verktygen, samt efter får ni själv se skinnaden.
                  Nu till arbetsbeskrivningen:

                  Började med att testa dom 3 olika medlen på varsin liten bit, för att se vad som funkade bäst, bör dock i sammanhanget ha i åtanke att medlen kanske är bra på olika saker, men ettiketterna säger det samma, alla skall ta bort asfalt / tjära, tektyl, samt grova föroreningar.
                  Hagmans var klart sämst, pengar i sjön.
                  Turtle, lite bättre men fortfarande ingenting för den skit som jag skulle ta bort.
                  Tänka sig att OKQ8’s medisin var klart bäst, utan tvekan.

                  Så här gjorde jag:

                  Sprayade på superavfettningen, väntade i 5 minuter, tog en vanlig diskborste, och köre för fullt tills det blev en enda gegga, spolade av denna, torkade rent, sprutade på igen, och upprepade samma sak 5 gånger, och tills bägge literflaskorna var tomma, och att jag hade ont armarna, ingen bekväm arbetsställning presis.
                  Detta klar, så torkade jag rent, och använde Turtle’s supercleaner, lackrengörning (ej med på bild), vilken jag gnodde riktigt in så att jag kom ner i lacken, putsade rent, och tog fram Sonix rubbing (lite finare slipmaterial i den jämfört med Turtel), och körde om denna procedur, när jag var klar med detta, så la jag på på ett lager med Sonix hårdvax, som jag maskinpolerade.
                  Allt klart, och den här dagens arbete är till ända.
                  Titta på bilderna före och efter, sen kan ni dömma själv, personligen så är jag nöjd med resultatet.

                  Nu får det vara nog med svammel, önskar alla en bra dag.

                  Mvh,
                  Torbjörn

                    maj 28, 2008 at 13:15 #122279

                    Hej Igen,

                    Här kommer den sista bilden, den med innertaket som har efterfrågats av flera, vid tidigare debatt, om just detta.

                    Torbjörn

                      maj 28, 2008 at 14:51 #122285

                      Fan vilket fint resultat på en riktigt fin 99a. Innertaket blev ju kanoners!! Grattulerar till ett riktigt bra reslutat!

                      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                      Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                      Saab 9-3 Vector SC ´09

                      Skämsbil:
                      Audi A6 Avant

                      Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                        maj 28, 2008 at 15:52 #122288

                        Lars,

                        Tackar för den komplimangen, som jag nämde tidigare så var det den
                        svåra biten (innertaket), har aldrig provat på detta tidigare, men
                        med alla tips, och goda råd jag fick här, så tog jag så att säga
                        tjuren vid hornen och körde igång, och är själv nöjd med resultatet.
                        Den beskrivning som finns på klubbens hemsida är ochså till hjälp,
                        det svåra var att räkna ut hur mycket material som skulle gå åt,
                        måste ju också räcka till C-stolparna, och det tips jag kan ge där
                        är att beställa 2,5 löpmeter INT134, det räcker, samt det går åt 2
                        flaskor 3M Scotch Weld 74 spaylim (finns att köpa hos diverse
                        sadelmakare)för att det skall bli riktigt limmat både i tak
                        och på stolpar, limmet är dyrt (sek 199 a´burk) men sitter som berg.
                        Köp inte Biltemas lim, testade detta på en liten bit mot liknande
                        underlag, och skiten släppte efter ett par timmar.

                        Mvh,
                        Torbjörn

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.