Hur Ta Bort Tektyl / Asfalt, etc.

Forum Modellspecifika forum 90/99 Hur Ta Bort Tektyl / Asfalt, etc.

  • Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2008-05-28 15:52 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17994
    jambo
    Deltagare

    Hej,

    Har under vintern mekaniskt renoverat och fått igång en fin 99:a, och har under våren brukat 40 svettiga timmar med rubbing och lackrengörning för att få tillbaka glansen på lacken.
    Nu återstår ett problem, undersidan av dörrarna är fulla av tektyl, asfalt och vet vad, hur skall jag får jag bort denna smörja, utan att förstöra lacken, vad skall jag köpa som är starkt nog för att lösa upp detta elände.
    Mycket tacksam för tips och goda råd, hur jag skall gå vidare med detta.

    Torbjörn

    #122238
    ake svantesson
    Deltagare

    pröva auto-smarts tjärlösande vintertvätt
    funkar fint
    mvh Åke

    #122246
    alfamats
    Deltagare

    Prickbbort funkar nog också.Om inte någor av medlen funkar så ta en trasa med lagomt mycket cellulosaförtunning och ta bort med.Kan bli en liten matt yta.Men eftersom du har polersaker så är det stänklätt att polera upp igen. / Mats

    #122266
    jambo
    Deltagare

    Hej,

    Tackar så mycket för dom tipsen, skall snarast inhandla
    nämnda produkter, och köra igång med jobbet.

    Cheers,
    Torbjörn

    #122270
    saabisti
    Deltagare

    [color:#3366FF]Har med framgång använt grill tändvätska för mindre ytor på bil och hojen: billigt, väldigt skonsamt, doftar inte pyton utan är ett rent olje och tjäralösande destilat nästan rent C12.[/color]

    #122272
    hth
    Deltagare

    Jag misstänker att tectyl liknar tjära? Det finns tvätt/lösningsmedel för detta ändamål. En butik i Uppsala som säljer stora dunkar (typ 20 liters) av oljor och glykol hade sådant lösningsmedel också, avsett att tvätta asfalteringsfordon. (Jag har inte provat.)

    #122278
    jambo
    Deltagare

    Hej Alla Hjälpsamma Saab-Fantaster.

    Skriver detta för att ge lite tillbaka, och tacka all för den hjälp som jag fått här på forumet under dom många månader som jag har helrenoverat en 99:a, över 2000 timmar, och fortfarande inte klar, lite småplock här och där att installera (orginaldrag, etc), samt diverse justeringar. Har i alla fall varit till SBP, och dom blev smått imponerade, och gav mig ett blankt papper utan att titta allt för mycket.
    När jag hittade objektet i fjol på sensommaren, så hade 99:an stått parkerad i ett garage i över 20 år och samlat damm, men nu är den åter i trafik, och vi, bilen och jag har blivit kompisar under den tid som renoveringen tog, kan idag säga att den är 100 % rostfri, samt att alla slitdelar i motor / växellåda / koppling / bromsar / elsystem, etc. har blivit utbytta mot fräsha orginaldelar.

    Är en gammal skruv, mutter, och el-gubbe, och kan väl hantera svets som svarv, osv, så det har inte varit några problem på den tekniska sidan, det som var knepigast för mig var innertaket, dvs att få det någosånärt fint, är inte så duktig på sadelmakeri och snickeri, men jag är ändå nöjd med resultatet på taket.
    Bifogar lite bilder, så att ni själva kan dömma om resultatet, hoppas bara att webmastern inte klassar detta som off-topic, får väl se om det går igenom, blir godkännt, eller flyttas.

    Nu är jag på väg att spårar ur, skulle egentligen beskriva hur jag lyckades med rengörningen av undersidan av dörrarna, det är egentligen det som denna tråd handlade om, och efter dom tips jag fick i går (tackar allra hjärtligst för dom) så hängde jag på dörren i morse hos den lokala macken och införskaffade 2 L OKQ8 superavfettning, vidare till den lokala biltillbehörsfirman, och där inköptes mera kemikalier, samt slutligen stannade till hos färghandlaren, och köpte 1 L med cellulosaförtunning, tanken med detta var att om den 25-åriga ingrodda skiten inte ville gå bort med dom kemikalier som jag anskaffat, så visste jag att cellulosaförtunnaren skulle göra jobbet, behövde tacksamt ej använda denna.
    Titta på bilderna, före, verktygen, samt efter får ni själv se skinnaden.
    Nu till arbetsbeskrivningen:

    Började med att testa dom 3 olika medlen på varsin liten bit, för att se vad som funkade bäst, bör dock i sammanhanget ha i åtanke att medlen kanske är bra på olika saker, men ettiketterna säger det samma, alla skall ta bort asfalt / tjära, tektyl, samt grova föroreningar.
    Hagmans var klart sämst, pengar i sjön.
    Turtle, lite bättre men fortfarande ingenting för den skit som jag skulle ta bort.
    Tänka sig att OKQ8’s medisin var klart bäst, utan tvekan.

    Så här gjorde jag:

    Sprayade på superavfettningen, väntade i 5 minuter, tog en vanlig diskborste, och köre för fullt tills det blev en enda gegga, spolade av denna, torkade rent, sprutade på igen, och upprepade samma sak 5 gånger, och tills bägge literflaskorna var tomma, och att jag hade ont armarna, ingen bekväm arbetsställning presis.
    Detta klar, så torkade jag rent, och använde Turtle’s supercleaner, lackrengörning (ej med på bild), vilken jag gnodde riktigt in så att jag kom ner i lacken, putsade rent, och tog fram Sonix rubbing (lite finare slipmaterial i den jämfört med Turtel), och körde om denna procedur, när jag var klar med detta, så la jag på på ett lager med Sonix hårdvax, som jag maskinpolerade.
    Allt klart, och den här dagens arbete är till ända.
    Titta på bilderna före och efter, sen kan ni dömma själv, personligen så är jag nöjd med resultatet.

    Nu får det vara nog med svammel, önskar alla en bra dag.

    Mvh,
    Torbjörn

    #122279
    jambo
    Deltagare

    Hej Igen,

    Här kommer den sista bilden, den med innertaket som har efterfrågats av flera, vid tidigare debatt, om just detta.

    Torbjörn

    #122285
    lsoderlund
    Deltagare

    Fan vilket fint resultat på en riktigt fin 99a. Innertaket blev ju kanoners!! Grattulerar till ett riktigt bra reslutat!

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #122288
    jambo
    Deltagare

    Lars,

    Tackar för den komplimangen, som jag nämde tidigare så var det den
    svåra biten (innertaket), har aldrig provat på detta tidigare, men
    med alla tips, och goda råd jag fick här, så tog jag så att säga
    tjuren vid hornen och körde igång, och är själv nöjd med resultatet.
    Den beskrivning som finns på klubbens hemsida är ochså till hjälp,
    det svåra var att räkna ut hur mycket material som skulle gå åt,
    måste ju också räcka till C-stolparna, och det tips jag kan ge där
    är att beställa 2,5 löpmeter INT134, det räcker, samt det går åt 2
    flaskor 3M Scotch Weld 74 spaylim (finns att köpa hos diverse
    sadelmakare)för att det skall bli riktigt limmat både i tak
    och på stolpar, limmet är dyrt (sek 199 a´burk) men sitter som berg.
    Köp inte Biltemas lim, testade detta på en liten bit mot liknande
    underlag, och skiten släppte efter ett par timmar.

    Mvh,
    Torbjörn

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng