Huvudbromscylinder Saab 99 LE 1974 ???

Forum Modellspecifika forum 90/99 Huvudbromscylinder Saab 99 LE 1974 ???

Detta ämne innehåller 6 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-09-26 08:07.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

fredrik l
    Deltagare

Hejsan alla!!

Har precis bytt bromsklossar fram på min 99:a.

Men efter lite luftande så tändes bromsvarningslampan under färd.

Kan ej göra en tvärnit…

Bromsarna funkar skapligt men en panikbromsning är inte att tänka på.

Stod i handboken att det beror på dåligt tryck eller långt pedalspel när den lampan lyser.

Tror därför att packningarna i huvudbromscylindern inte mår så bra.

Vilka årsmodeller har samma som jag??

Kanske t.o.m 900 passar??

Någon som har en sådan liggandes eller har något tips på annat som kan vara fel??

Pedalen sjunker inte och det försvinner ingen bromsvätska så det är ej läck någon stans.

Då kan det väl bara vara huvudbromscylindern som är dålig??

Tack på förhand för alla bra tips som jag vet att jag kommer att få på detta utmärkta forum

MVH Fredrik

matthias r
    Deltagare

Om pedalen inte sjunker, verkar stum även vid kraftig inbromsning och inte känns svampig gör nog huvudbromscylindern sin uppgift. Tror snarare på kärva bromsok alt. skivor med dålig (skrovlig, rostig,ojämn) anliggningyta.

Huvudbromscylindern är samma i alla fall 71-74, evtl redan från 69. 1975 är det en annat utförande på denna då hela bilen förses med ett helt förändrat bromssystem.

fredrik l
    Deltagare

OK! Tack för svaret.

Det kan nog stämma.

Skivorna är ganska fina…dock finns några mm vändkater men det brukar alltid slita in sig efter ett tags bromsande.

men vad beror det på att bromsvarningslampan lyser??

Lyser hela tiden nu. Vad är det den känner av och som får den att lysa?

Har inte luftat höger fram för nippeln var rund där så jag får ta bort hjulet och försöka men jag tror inte att det är felet.

MVH Fredrik

noclaf
    Deltagare

Det finns visst en kontakt som måste återställas. Den aktiveras visst när bromspedalen nått bottenläge. Någon annan vet säkert hur man återställer,inte så svårt tror jag.

fredrik l
    Deltagare

Tackar!!!

Var inne och läste på gamla anslagstavlan och hittade v4:or med samma ”problem”
    är då förmodligen samma med min 99:a

Har ju luftat bromsarna så pedalen har ju varit i bottenläge så kontakten blivit aktiverad.

Är smått irriterad på Haynes-manualen. Står inget om detta i den.

Tycker att den är riktigt dålig om jag jämför med de otaliga haynes som jag har till mina andra bilar och motorcykeln.

Finns det någon bra bok att få tag i..

Älskar bra verkstads handböcker.
    Saab 99:a LE 1974

Tack för alla tipps..

MVH Fredrik

saab-jonte
    Deltagare

det är bara att göra en gymnastisk övning tror jag och pressa in sitt eget huvud tillsammans med en lampa eller dylikt ocxh kika på pedalstället, bredvid bromskontakten finns en till kontakt dom aktiveras när pedalen går i botten, där finns en liten pinne som skall flyttas i den enda riktningen som det går att flytta den… prova… kika…. titta, kolla upp indtrumenten efteråt…

fredrik l
    Deltagare

Precis vad jag fick göra.

Petade tillbaks kontakten så slocknade lampan.

MVH Fredrik

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng