Huvudströmbrytare

Forum / Modellspecifika forum / Sonett / Huvudströmbrytare

Forum / Modellspecifika forum / Sonett / Huvudströmbrytare

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 3, 2005 at 15:41 #12941

      Dags för Veteranförsökring.
      Är det någon som har förslag på huvudströmbrytarmontering i en Sonett II -68?
      Även smarta förslag på montering av den fula brandsläckaren mottages tacksamt.

      Mvh.

      Hasse

        augusti 3, 2005 at 17:56 #88132

        Klubbens försäkring hoppas jag?

        Till att börja med skall brytaren bryta på minussidan.

        Den enkla varianten är att sätta en brytare med säkring direkt på minuspolen.
        Sådana brytare har en förbikopplande säkring som möjliggör att du kan driva klocka, larm mm även efter att du brutit strömmen.

        Jag är fel person för att ge rekommendation för Sonett, men på min 92:a sitter en brytare i metall på torpedväggen. Vredet är åtkomligt från förarplats, men sitter dolt under instrumentpanelen. Polerna sitter i anslutning till batteriet, som på 92:an sitter i omedelbar anslutning till torpeden. Jag har hört rykten om att varianter i plast inte klarar stora strömrusningar pga värmeutvecklingen och därigenom inte kan bryta strömmen när det väl behövs i en nödsituation. Men de ryktena kan man og ta med en nypa salt.

        Om brandsläckare har det diskuterats tidigare och då gällde det en 96:a.

        En variant är att placera den under en av framstolarnas främre kant och tvärs färdriktningen. Vid en ev. kraftig frontkollision riskerar släckaren dock att släppa från snabbfästet och orsaka skador på de åkandes ben och fötter. Men jag kan inte relatera till något speciellt fall där detta skett. Så ta tipset för vad det är…

        Borde den inte få plats längs med mittkonsollen?

          augusti 3, 2005 at 18:34 #88133

          En nyfiken fråga. Varför skall den bryta minus?

            augusti 3, 2005 at 19:12 #88134

            Om du bryter minus, finns det ingen risk att du råkar kortsluta något vid pluspolen. Har en kompis som som hade brutit vid plus, men som som råkade jorda vid brytaren (på plus) med sin vigselring. Han är ringmärkt för evigt nu

            På min Sonett ´68 sitter brytaren listigt gömd bakom “skottet” bakom stolarna. Man kommer åt den genom hålet för handbromsvajrarna. Där sitter också en bränslekran gömd

            Nu är ju min “Kermit” lite speciell, så detta gjordes i samband med att den återställdes från 4 till 2-sitsig.

            Brandsläckaren har jag monterad på samma “skott” mellan stolarna. Ur vägen och lätt åtkomlig.

              augusti 3, 2005 at 21:01 #88135

              Som sagt finns det problem med att bryta på minus sidan, har du en radio antenn som jordar riktigt kan du fortfarande ha en krets som funkar och detta riktigt bra dessutom.
              Gjorde så på en swetruck på jobbet, jag bröt strömmen och trucken gick fortfarande att starta, det är ju inte direkt bra.

                augusti 3, 2005 at 22:24 #88136

                Så anledningen till att bryta minus är att folk som är gifta skall kunna skruva med sina bilar utan att bli ringmärkta för evigt?

                Förresten… Hur många har kopplat det så att motorn dör vid användning av brytaren?

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.