Huvudströmbrytare
Forum / Modellspecifika forum / Sonett / Huvudströmbrytare
Forum / Modellspecifika forum / Sonett / Huvudströmbrytare
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2005-08-03 22:24 av johan josefsson.
-
FörfattareInlägg
-
Klubbens försäkring hoppas jag?
Till att börja med skall brytaren bryta på minussidan.
Den enkla varianten är att sätta en brytare med säkring direkt på minuspolen.
Sådana brytare har en förbikopplande säkring som möjliggör att du kan driva klocka, larm mm även efter att du brutit strömmen.Jag är fel person för att ge rekommendation för Sonett, men på min 92:a sitter en brytare i metall på torpedväggen. Vredet är åtkomligt från förarplats, men sitter dolt under instrumentpanelen. Polerna sitter i anslutning till batteriet, som på 92:an sitter i omedelbar anslutning till torpeden. Jag har hört rykten om att varianter i plast inte klarar stora strömrusningar pga värmeutvecklingen och därigenom inte kan bryta strömmen när det väl behövs i en nödsituation. Men de ryktena kan man og ta med en nypa salt.
Om brandsläckare har det diskuterats tidigare och då gällde det en 96:a.
En variant är att placera den under en av framstolarnas främre kant och tvärs färdriktningen. Vid en ev. kraftig frontkollision riskerar släckaren dock att släppa från snabbfästet och orsaka skador på de åkandes ben och fötter. Men jag kan inte relatera till något speciellt fall där detta skett. Så ta tipset för vad det är…
Borde den inte få plats längs med mittkonsollen?
augusti 3, 2005 at 19:12 #88134Om du bryter minus, finns det ingen risk att du råkar kortsluta något vid pluspolen. Har en kompis som som hade brutit vid plus, men som som råkade jorda vid brytaren (på plus) med sin vigselring. Han är ringmärkt för evigt nu
På min Sonett ´68 sitter brytaren listigt gömd bakom “skottet” bakom stolarna. Man kommer åt den genom hålet för handbromsvajrarna. Där sitter också en bränslekran gömd
Nu är ju min “Kermit” lite speciell, så detta gjordes i samband med att den återställdes från 4 till 2-sitsig.
Brandsläckaren har jag monterad på samma “skott” mellan stolarna. Ur vägen och lätt åtkomlig.
Som sagt finns det problem med att bryta på minus sidan, har du en radio antenn som jordar riktigt kan du fortfarande ha en krets som funkar och detta riktigt bra dessutom.
Gjorde så på en swetruck på jobbet, jag bröt strömmen och trucken gick fortfarande att starta, det är ju inte direkt bra.augusti 3, 2005 at 22:24 #88136Så anledningen till att bryta minus är att folk som är gifta skall kunna skruva med sina bilar utan att bli ringmärkta för evigt?
Förresten… Hur många har kopplat det så att motorn dör vid användning av brytaren?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.