Identifiera 16V topp

Forum Modellspecifika forum OG900 Identifiera 16V topp

  • Detta ämne har 7 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2012-01-30 21:06 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25600
    saabaero
    Deltagare

    Behöver hjälp att identifiera en topp

    Enl uppgift är det alltså en ”portad 2,3 topp” (långmotor) men jag är tveksam..
    Någon som kan hjälpa ?
    Art nr: 935824
    Har överliggande oljerör
    Saknar ”rutmönstret” på utsidan längst upp mot ventilkåpan
    De portade kanalerna är större än en std 2,3 insugspackning..
    Förbränningsrummen är berbetade och har inte längre någon ”bula”, dvs inte längre lik någon originaltopp

    Jag tror toppen är en tidig ”asymetrisk”, dvs 84/85 som blivit portad
    Någon som kan verifiera detta ?

    #188721
    M.Broberg
    Deltagare

    Vi kan använda uteslutningsmetoden istället. 2.3 topparna finns med i EPC, 84/85 gör inte det.

    #188724
    turbocab
    Deltagare

    Ganska säker på att om den har oljerör ovanpå kamöverfallen så är det en gammal topp, tom -1987?

    Du kan INTE köra denna toppen med nyare ventilkåpor. Titta på en ny ventil vs. gammal ventilkåpa så ser du att det finns klackar i den som vilar mot/Trycker ner oljerören på plats. DrPepper här körde en sån topp med nya ventilkåpa och oljerören trycks upp av trycket och det börjar knacka satan, lite senare så skär toppen. Tur i oturen så gjorde inte hans motor det, vi löste det snabbt!

    Nyare toppar utan oljerör kan man köra med vilken kåpa som helst från motorfamiljen!

    #188684
    saabaero
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Ganska säker på att om den har oljerör ovanpå kamöverfallen så är det en gammal topp, tom -1987?

    Du kan INTE köra denna toppen med nyare ventilkåpor. Titta på en ny ventil vs. gammal ventilkåpa så ser du att det finns klackar i den som vilar mot/Trycker ner oljerören på plats. DrPepper här körde en sån topp med nya ventilkåpa och oljerören trycks upp av trycket och det börjar knacka satan, lite senare så skär toppen. Tur i oturen så gjorde inte hans motor det, vi löste det snabbt!

    Nyare toppar utan oljerör kan man köra med vilken kåpa som helst från motorfamiljen!

    Tack för infon ang ventilkåpan.
    Bara å konstatera att toppen inte riktigt är vad jag och säljaren trodde den var.
    Som vanligt sitter Mr Murpy i baksätet och hånflinar när man försöker göra nått…

    Återstår att mäta lite och se hur kanalerna egentligen är i toppen.

    #188685
    M.Broberg
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    @Turbocab wrote:

    Ganska säker på att om den har oljerör ovanpå kamöverfallen så är det en gammal topp, tom -1987?

    Du kan INTE köra denna toppen med nyare ventilkåpor. Titta på en ny ventil vs. gammal ventilkåpa så ser du att det finns klackar i den som vilar mot/Trycker ner oljerören på plats. DrPepper här körde en sån topp med nya ventilkåpa och oljerören trycks upp av trycket och det börjar knacka satan, lite senare så skär toppen. Tur i oturen så gjorde inte hans motor det, vi löste det snabbt!

    Nyare toppar utan oljerör kan man köra med vilken kåpa som helst från motorfamiljen!

    Tack för infon ang ventilkåpan.
    Bara å konstatera att toppen inte riktigt är vad jag och säljaren trodde den var.
    Som vanligt sitter Mr Murpy i baksätet och hånflinar när man försöker göra nått…

    Återstår att mäta lite och se hur kanalerna egentligen är i toppen.

    Fast om toppen är så rejält portad att den är större än 2.3an så är det la inget problem vad den var från början?

    #188688
    saabaero
    Deltagare

    Nää, den kanske t.om är precis vad jag letar efter :king

    Insugskanalerna är ganska stora….faktiskt något större än en 2,3-packning.

    Behöver dock checka förbränningsrummen lite då även dom är urkarvade och försöka reda ut vad det innebär för kompförhållandet.
    Gamla toppen med ”nya” (86-93) kolvarna ger tydligen ett komp på ca 9,55:1
    Då är frågan vad det blir med urkarvade förbränningsrum 😕
    Sen kan man även fundera hur urgröpningen påverkar förbränning etc.

    Sist men inte minst, jag behöver en ventilkåpa för toppen med överliggande oljerör.
    Någon som har en sån ventilkåpa över ?

    #188689
    M.Broberg
    Deltagare

    Förbränningsrummen e enkla, bara droppa i cc efter cc av lämplig vätska medelst pipett 😉

    #185329
    saabaero
    Deltagare

    Jo, nog ska jag lyckas mäta det bara det blir lite tid över

    Hittade f.ö lite intressant info ang komp i en tråd på STCS http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=3&t=51510&hilit=topp

    B202 med 2,3topp 8,75:1 i komp.
    B202 med B202 86-93 topp och B202 84-85 kolvar 8,52:1
    B202 med 2,3topp och B202 84-85 kolvar 8,29:1
    B202 med B202 86-93 topp och T8 utan APC kolvar(om T8 toppen har 50cc) 7,53:1
    B202 med 2,3 topp och T8 kolvar utan APC 7,36:1
    B202 med B202 84-85 topp och T8 kolvar utan APC 7,89:1
    B202 med B202 84-85 topp och B202 86-93 kolvar 9,55:1

    Det var ju uppe i någon annan tråd för inte så länge sedan

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng