Inbromsning vid låg fart orsakar skrapljud 900S -97a

Forum Modellspecifika forum NG900/OG9-3 Inbromsning vid låg fart orsakar skrapljud 900S -97a

• Detta ämne har 2 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2013-02-16 08:43 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    sukka
    Deltagare

Hej på er
    -900S -97:a
    Då jag bromsar in vid 15-25km/tim så uppkommer det skrapljud, men ej vid högre hastighet.Mycket obehagligt då det blir svårt att bromsa.
    Är det något fel på något av oken eller något annat ?
    Tack på förhand

sukka
    Deltagare

jag kan nu själv svara på frågan.Fick veta att ABS sensorring är kass på båda sidor eller ena sidan.De känner så klart av vid inbromsning om hjulen låser sig.Vid låg fart tror sensorringen (slitna kuggar) att hjulen står stilla vid inbromsning, då reagerar Abs’en.
    Det är en ring med antingen hål eller kuggar.
    Min Saab har kuggar som är slitna.
    Nya sensoringar kostar mellan (vad jag hittat från 80kr till närmare 700kr,behövs två stycken.
    Är skillnaden så stor i kvalit’e???????
    Jag ska lämna in bilen för byta och mekanikern sa att de kostar 550kr styck.

Ska jag låta honom göra bytet eller förhandla med tanke på priset vad de kostar nya?

Skruvat.se

>81kr/styck. tysk kvalite
    Acku Bildelar i Hörby

>409kr/styck
    Bidelar.nu

>623kr/styck finsk kvalite

Acku Bildelar och Bildelar.nu köper in från samma företag…..

Återkommer

sukka
    Deltagare

tillägg:

ABS-ringar

Pulserar bromspedalen vid bromsning vid låg hastighet (10 till 20 km/t), precis som när du kör på is?

Systemet registrerar inte en trasig kugghjul som ett elektriskt fel och därför kommer ABS varningslampan inte nödvändigtvis att lysa upp i början, men bara när systemet stängs av helt.

En defekt ABS-ring ger en felaktig signal, så lådan kommer att vara ”förvirrad” och ABS-funktionen inleds strax innan bilen stannar

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng