Ingen frikoppling

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Ingen frikoppling

  • Detta ämne har 39 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2004-09-10 09:03 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 40 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10665
    lennart j.
    Deltagare

    Hej,

    En god vän här nere i Schweiz håller på att slutföra renoveringen av sin 96 -73. Han har dock problem mad att han inte lyckas frikoppla, och att bilen drar med ilagd växel trots att kopplingen är helt nedtryckt. Det mesta i kopplingen är bytt; tryckplatta, lamell, urtrampningslager, huvud- och slavcylinder renoverade mm. Kopplingsarmens läge är rätt inställt enligt vhb.

    Jag har rekommenderat honom att lufta ur systemet ännu en gång och kolla om han inte får kopplingsfuntion med att lägga en eller annan bricka mellan slavcylindern och dess bakre anliggning mot växelhus-kåpan för att på så sätt få längre kopplingsgång.

    Något annat att göra för att få fart på kopplingen ? Någon som har haft liknande problem och kan komma med en smart lösning?

    Hälsningar

    #75455
    fuling
    Deltagare

    Ta och gör en söking på forumet, jag har skrivit om dylikt problem tidigare.

    #75456
    lennart j.
    Deltagare

    Hej Johan,

    Det var precis vad jag inte ville anstränga mig att göra. Efter en timmas långt telefonsamtal på Franska med min vän lovade jag att posta en fråga på SSK’s forum utan att först leta igenom alla tidigare trådar.

    Det börjar nu bli sent på Lördagskvällen men än fins det ork bland vissa Saab-entusiaster!

    Hälsningar

    #75457
    kaparn
    Deltagare

    Hej!

    Även jag har råkat ut för detta. Det finns tydligen ett antal defekta tryckplattor ute på marknaden. Så det jag fick göra var att lyfta ur motorn och sätta dit en bevisligen fungerande begagnad tryckplatta sen var det problemet ur världen. Men det är kanske inte det första man kollar. Inge kul och lyfta ur motorn igen efter en renovering.
    Sensmoral lita aldrig på något som är nytt.

    Mvh.

    #75458
    jan.n
    Deltagare

    Jag råkade ut för en liknande sak helt nyligen när jag bytte koppling. Efter urmontering och svårigheter att dela motor och låda, upptäckte jag att glidlagret i ändan på vevaxeln hade skurit och ingående axel på lådan snurrade därför alltid med. Förmodligen hade ej önkvärda partiklar följt med när jag monterade.
    MVH

    #75459
    petter
    Deltagare

    Lennart, det är inte så jobbigt som man kan tro att söka. Man skriver ”koppling” i ordrutan och väljer ”92-99”-forumet. Sen kan man precisera genom att skriva ”fuling” för att få hans inlägg. Onödigt att slösa utrymme på forumet med en massa upprepningar av samma fråga hela tiden, det kostar serverutrymme och ”tid på linan” för nedladdning, vilket bägge betyder pengar för klubben.

    Hoppas problemet löser sig!

    Mvh Petter

    #75460
    lennart j.
    Deltagare

    Hej,

    Tack ni alla ; Johan, Jan, Hans och Petter, för goda råd och tips. Jag tar ny sats i början av nästa vecka med att söka av forumet!
    Hälsningar

    #75461

    Hej. Jag monterade en ny Sachs koppling på min V4 i vintras och den ville inte koppla ur helt, trots detta var dragläget ändå högt och allt var rätt injusterat, satte tillbaks den gamla kopplingen igen som funkar hyffsat. Kan bara konstatera, efter vad jag läst på forumet att den nya kopplingen, eller någon del av den måste vara felkonstruerad på nåt 😡 vänster.

    gamla trådar:

    http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=001534
    http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=001904
    http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=002018
    http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=001782
    http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=002152
    http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=001535

    #75462
    matthias r
    Deltagare

    Ett elementärt moment många glömmer vid hopmontering är att stryka fett på lamellaxelns splines!! Smörjtorrt här och forget-clutch är ett stabilt faktum!

    Tryckplattorna ja. Vet om flera som under år 2000 fick dåligt fungerade sådana vid nyköp. Mest rörde sig problemen om kopplingar som aldrig slutade hugga markant. Rekordet var 4 (!) motorlyft i samma bil på ett år (garantigrej).
    Lär ha varit härdningsfel i en större serie plattor, även de som såldes på Saab. (Sachstillverkade?). Kan ju vara plattor ur den svängen ni fått dit som haft problem.

    Har monterat minst 2 nya kopplingar i V4:or åt bekanta senaste året, och dessa funkar som de ska./ Matte R

    #75463
    skjkjell
    Deltagare

    Monterte ny koppling fra Mekonomen (Sachs) i helgen og opplevde samme problem med at den ikke ville frikople. Det var ikke annet å gjøre enn å rive ut og sette inn en brukt brukt koppling, og da virket det.
    Har sett på en kopling jeg demonterte en gang at det var lagt shims mellom trykkplate og svinghjul slik at trykkplaten kom ca. 1 mm. lenger bak. Kan det være at trykkplaten er for tykk slik at den aldrig får mulighet til å frikople?
    Har tenkt å reklame overfor Mekonomen , men bør jo da være sikker på at jeg ikke selv har oversett noe.
    Noen som vet ? Eller har liknende erfaring med Mekonomen ?

    #75464

    kanske kan man svarva ner tryckplattan lite? Jag kör fortfarande omkring med slirande koppling och har inte kvar kvittot så jag kan inte lämna tillbaks grunkorna

    #75465
    Morten S.
    Moderator

    Jeg har også vært borte i dette på V4. Dette var V4 av årgang ’69 og ’70. Fikk da råd om å legge shims (brukte låsbrikker) mellom trykkplata og svinghjulet. Det gjorde susen.
    Har det siste året montert ny Sachs-clutch på 2 forskjellige ’76 modeller- og det har fungert bra.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #75466
    porsche944
    Deltagare

    Mitt tips är att lamellen är tjockare än tidigare, alltså frikopplar det inte riktigt, har hört om detta på bl.a Alfa.

    #75467

    Morten: Hur många brickor? millimeter?

    #75468
    fuling
    Deltagare

    Hmm i någon tråd tror jag man sa 1mm.
    Låter som en vättig åtgärd att lägga brickor imällan tryckplattan och svänghjulet om lamellen är tjockare än den borde.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 40 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng