Ingen frikoppling

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Ingen frikoppling

  • Detta ämne har 39 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2004-09-10 09:03 av .
Visar 10 inlägg - 31 till 40 (av 40 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #75484
    lelle f
    Deltagare

    Du behöver inte lyfta ur motorn för att fixa huvudcylindern , Men kolla som det stod ovan om kopplingsarmen rör på sig , gör den inte det så är det nog huvudcylindern som gått på lunch . Oljan behöver inte försvinna , Det är så att det blir inget tryck bara .

    #75485
    petter
    Deltagare

    Hej!

    Armen rör på sig utan problem. Däremot tror jag att spelet är för stort. Enligt v-handboken skall spelet vara 4 mm, men jag undrar hur jag skall kolla det egentligen. Är det med nedtrampad koppling eller uppsläppt? Det står inte i handboken…

    Mvh Petter

    #75486

    Det är mycket som inte står i handboken
    Uppsläppt koppling. Kolla genom att vika undan gummiskyddet, med ett finger eller ett par fingrar trycker du på kopplingsarmen och när det tar stopp ska den ha rört sig 4 mm, detta avstånd känner man nästan om det stämmer. Om det är mer spel än så får man justera ner spelet genom att skruva lite på juster-skruven, tror att Bengt Åkesson la in en bild på detta i en tråd nån gång.
    /Rasmus

    #75487
    petter
    Deltagare

    Hej!

    Rasmus, tackar! Jag har kollat nu och det verkar vara ca 4 mm. Då trycker jag armen bakåt, in mot mot kupén. Tur det eftersom jag inte fann någon skruv som kunde tänkas vara justerskruven…

    Men, till saken: Allt lirar perfekt igen, jag provade för skojs skull nämligen… Att Saabar har egna liv vet man ju, men hur kan kopplingen ta semester sådär och sen börja fungera igen? Jag gjorde hydrauliktestet (ettan i, koppling nedtryckt, vänta nån minut och se om det drar, gör om med backen) och bilen stod still…

    Mvh Petter

    #75488
    William
    Deltagare

    justerskruven sitter ungefär på samma ställe fast på andra sidan.. den har fyrkantigt huvud och en låsmutter.
    kommer jag ihåg fel eller är det inte bort från kupén man ska trycka den för att kolla spelet, alltså framåt?

    #75489
    enor
    Deltagare

    Om du kan trycka TILLBAKA armen, in mot kupén, så innebär ju det att du förmodligen inte har något spel alls! Åk INTE runt på det viset, med urtrampningslagret i ständig kontakt med lamellen ty det kommer att äta upp ditt urtrampningslager. Snabbt.

    #75490
    petter
    Deltagare

    Åhå…det var ju illa. Det är alltså tillbaka in i slavcylindern jag trycker. Andra hållet gäller med andra ord?

    Jag tog en kvällstur för en stund sen och allt lirade som det skulle, men jag får nog kolla igen och justera då. Tack för hjälpen!

    Mvh Petter

    #75491
    #75492
    enor
    Deltagare

    Ja, det som kallas ”spel” är alltså i klartext: Avståndet mellan urtrampningslager och tryckplatta, när kopplingen är i opåverkat (icke nedtrampat) läge.

    #75493
    petter
    Deltagare

    Hej igen!

    Från fadershåll (jag och Einar är inte på samma ort längre…) meddelas att mångårig Saabmekaniker numera undersökt spelet. Jag var osäker på om jag kände rätt eftersom jag tidigare bara känt kopplingsspel på militärvolvosar, men jag verkade ha lyckats för spelet var tydligen perfekt. Allt funkar som det ska. Men undrar vad för mystiskt som kan ha hänt som gjorde att han började driva med kopplingen nedtryckt? 😮 :confused:

    Några idéer?

    Mvh Petter

Visar 10 inlägg - 31 till 40 (av 40 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng