Inget bränsle till spridarna, Saab 900 -88

Forum Modellspecifika forum OG900 Inget bränsle till spridarna, Saab 900 -88

Detta ämne innehåller 35 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-10-25 19:54.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
  • Författare

montage
    Deltagare

Hejsan.

Efter att ha bytt topplockspackning vill nu min bil inte starta. Jag har lokaliserat felet till att det inte kommer nån bensin till spridarna. Bensinpumpen fungerar och det kommer bensin till bränslefördelaren eller vad den kallas. Det kommer även bensin ur alla de andra slangarna som sitter monterade på fördelaren men ingen bensin kommer till spridarna. Jag har kontrollerat så att den våg som sitter vid luftfiltret är rörlig vilket den är. Vad mer kan det vara? Det hela gäller en 8-ventilare.

jellybear
    Deltagare

@montage wrote:

Hejsan.

Efter att ha bytt topplockspackning vill nu min bil inte starta. Jag har lokaliserat felet till att det inte kommer nån bensin till spridarna. Bensinpumpen fungerar och det kommer bensin till bränslefördelaren eller vad den kallas. Det kommer även bensin ur alla de andra slangarna som sitter monterade på fördelaren men ingen bensin kommer till spridarna. Jag har kontrollerat så att den våg som sitter vid luftfiltret är rörlig vilket den är. Vad mer kan det vara? Det hela gäller en 8-ventilare.

En liten fråga: Har du öppnat luftspjället i luftmängdsmätaren (det du kallar ”våg”)? Om det är stängt ska ingen bensin sprutas ut genom spridarna! Det man gör är att plocka ut spridarna och sedan dra upp luftspjället (”vågen”) för hand, då ska det komma soppa.

Såhär ser det ut, sprutet kommer när jag samtidigt drar i luftspjället i luftmängdsmätaren:

http://www.e.kth.se/~e98_ama/bilder/saab/insprutartest_med_kass_branslefordelare.mpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

morsole
    Deltagare

Det är ganska vanligt att styrtrycksventilen strular på k-jetronic.
    Du har inte hamnat i ”otakt” med taktventilen som finns på kat bilar med k-jetronic?

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

jellybear
    Deltagare

@morsole wrote:

Det är ganska vanligt att styrtrycksventilen strular på k-jetronic.
    Du har inte hamnat i ”otakt” med taktventilen som finns på kat bilar med k-jetronic?

Mvh Johannes

Nja, fast då borde det ju komma en del bensin (bara att luft- bränsleblandningen är felaktig).

morsole
    Deltagare

Du får kanske göra en rengöring av systemet; beskrivs på något forum här har jag sett.
    Byte av bränslefilter är ju mera eller mindre obligatoriskt; minns inte var det sitter hos dig, om det är framme i motorrummet eller på favvo stället över bakaxeln!
    Det är ju ett relativt enkelt system, så inte så många ställen det kan jävlas utan att man märker det.

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

montage
    Deltagare

jellybear: Jag vet faktiskt inte riktigt vad det är jag har öppnat. Det jag gjorde var att jag tog bort det rör som går mellan luftburken (tror jag) och insuget. Nere vid luftburken (som jag tror) satt det som en metalltratt med en rörlig platta i botten. Plattan hade en bult i mitten. Det är denna platta som jag kallade ”vågen”. JAg testade att trycka på denna platta då jag plockat loss en spridare och drog runt bilen för att se om det började flöda bensin till spridarna men det gjorde det inte. Är detta luftspjället eller är det något annat?

morsole: Jag har ingen aning om det är i otakt eller inte. Hur kontrollerar man detta?
    Ang. rengöring och filter. Saken är att det flödar bensin friskt även efter filtret så det är inte tät i alla fall. Det kommer även bensin ur alla andra bränsleslangar jag lossar på, alla utom spridarna.

Det som är underligt är att bilen fungerade fin fint innan jag bytte packning. Kallstratsventilen strulade dock så den var urkopplad men bensin gick till spridarna iaf.

svempus
    Deltagare

@montage wrote:

jellybear: Jag vet faktiskt inte riktigt vad det är jag har öppnat. Det jag gjorde var att jag tog bort det rör som går mellan luftburken (tror jag) och insuget. Nere vid luftburken (som jag tror) satt det som en metalltratt med en rörlig platta i botten. Plattan hade en bult i mitten. Det är denna platta som jag kallade ”vågen”. JAg testade att trycka på denna platta då jag plockat loss en spridare och drog runt bilen för att se om det började flöda bensin till spridarna men det gjorde det inte. Är detta luftspjället eller är det något annat?

de du tryckte på ska gå upp på grund av luften som flödar förbi den så pröva att göra om samma sak men lyft på plattan med en tång i bulten så ska det nog komma soppa i spridarna skulle jag tro. och har jag fattat det helt fel så kommer nog nån att rätta mig…

jellybear
    Deltagare

@svempus wrote:

@montage wrote:

de du tryckte på ska gå upp på grund av luften som flödar förbi den så pröva att göra om samma sak men lyft på plattan med en tång i bulten så ska det nog komma soppa i spridarna skulle jag tro. och har jag fattat det helt fel så kommer nog nån att rätta mig…

Vi pratar om samma sak, alltså denna (luftmängdsmätaren):

Under denna sitter luftburken med luftfiltret. Luften flödar från filtret i luftburken, genom plattan med bulten i mitten, genom slangen till insuget och sedan in i motorn. Luften flödar alltså uppåt förbi plattan, och ju mer luft motorn suger i sig, desto mer lyfts plattan och en hävarm som sitter fast i bulten i plattan tar då och ändrar mängden bensin som pumpas till spridarna. Med andra ord, om plattan är helt i botten så ska ingen soppa gå till spridarna.

Alltså ska du, som Svempus säger dra uppåt i skivan för att få ut någon soppa till spridarna. Givetvis måste du också se till att bränslepumpen är igång när du gör det.

turbo_peter
    Deltagare

Och se där…du har soppafiltret sitter där nere i bilden. Den blanka cylindern!

montage
    Deltagare

@jellybear wrote:

@svempus wrote:

@montage wrote:

Vi pratar om samma sak, alltså denna (luftmängdsmätaren):

Under denna sitter luftburken med luftfiltret. Luften flödar från filtret i luftburken, genom plattan med bulten i mitten, genom slangen till insuget och sedan in i motorn. Luften flödar alltså uppåt förbi plattan, och ju mer luft motorn suger i sig, desto mer lyfts plattan och en hävarm som sitter fast i bulten i plattan tar då och ändrar mängden bensin som pumpas till spridarna. Med andra ord, om plattan är helt i botten så ska ingen soppa gå till spridarna.

Alltså ska du, som Svempus säger dra uppåt i skivan för att få ut någon soppa till spridarna. Givetvis måste du också se till att bränslepumpen är igång när du gör det.

När jag lyfte plattan och slog på tändningen så att pumpen starta så kom det inget tryck utan det rann bara sakta ut spridarna.
    Varför blir det inget tryck?

jellybear
    Deltagare

@montage wrote:

När jag lyfte plattan och slog på tändningen så att pumpen starta så kom det inget tryck utan det rann bara sakta ut spridarna.
    Varför blir det inget tryck?

Du måste tvinga pumpen att gå permanent, det gör den inte när du bara slagit på tändningen. Det finns två metoder:

1. Koppla 12V direkt på pumpens anslutningar i under bagagegolvet
    2. Den jag rekommenderar: Bygla bränslereläet (har samma effekt som metod 1). Du lossar helt enkelt bränslereläet och kortsluter två av anslutningarna med en sladdstump, ståltråd eller liknande enligt följande bild. Tändningen måste vara på:

turtle
    Deltagare

Jag mekade med precis detta här om kvällen. Skulle kolla att spridarna ger ett fint ”spray” och inte en stråle eller så.

Jag tog bort 2 spridare och höll dem över en burk. Bort med tändkabeln ur tändspolen och sedan fick sonen vrida på startnyckeln.

Så fort jag lyfte ”vågen” så kommer det ett rejält ”spray” ur spridarna.

Om det inte gör det så skulle jag lossa vid bränslefiltret och be någon vrida på nyckeln, med tändkaben borta. Kommer det ingen soppa dit så är det dåligt drag i pumpen skulle jag tro. Stopp i filtret kan det ju vara men det låter ju otroligt.

/Turtle

M.Broberg
    Deltagare

testa att byt soppareläet om det funkar med det byglat 🙂

montage
    Deltagare

Jag testade att Bygla bränslereläet och det kom bränsle ur spridarna.. 🙂
    M.broberg: Jag får byta reläet och se om det funkar. För det är antagligen reläet då som inte fungerar korrekt?

M.Broberg
    Deltagare

@montage wrote:

Jag testade att Bygla bränslereläet och det kom bränsle ur spridarna.. 🙂
    M.broberg: Jag får byta reläet och se om det funkar. För det är antagligen reläet då som inte fungerar korrekt?

korrekt, dessa har en tendens att slitas på just t8 när pumpen blir sliten om jag förstår HenrikG rätt.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng