Inkoppling av farthållare 900 -91?

Forum Modellspecifika forum OG900 Inkoppling av farthållare 900 -91?

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-10-17 13:36.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

William
    Deltagare

Halloj

Plockade ett farthållarsystem från en 900a på skroten som jag försöker koppla in i min 900S -91, tog även med kabelhärvan.

Troligen var donatorbilen en -89 eller -90 I16.

Frågan är egentligen, finns där några fördragna kablar i min bil utan farthållare? jag har hittat en till vakuummotorn i framskärmen men i övrigt ser jag inget i kupén. Jag föväntade mig inget heller, men det som gör mig konfunderad är att där redan sitter en kontakt i hastighetsmätaren för signalen därifrån som sticker iväg in i en härva och försvinner. Vore ju onödigt att dra om allt och det visar sig redan finns kablar jag inte ser tänker jag 🙂

morsole
    Deltagare

Vi håller på att installera längdjustering av strålkastarna på en og900 – 92; här finns allt fördragit i motorrummet, men endast till säkringsboxen…
    Därför kommer vi att göra ett eget nät hela vägen in i kupén, då det är ett hästjobb att lyfta ut säkringsboxen.

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

William
    Deltagare

Okej, nu har jag en fungerande farthållare på plats efter några timmars hjärngympa.

I motorrummet är det fördraget till vakummotorn samt finns strömmatning för farthållarenheten och förbindelsen för vakummotorn till kopplingsstycket i kupén (sidoväggen under ibrädan) Dessutom sitter hastighetssensorkablage på plats för hastighetsmätaren – med dragen plusmatning, jord och blå signalkabel för farthållaren nerdragen och fasttejpad vid blinkersrelät bredvid där farthållarenheten ska sitta.

Eftersom jag klippt med mig kontakten för hela instrumenteringen (som kopplas i sidoväggen under i-brädan) pillade jag ur de 4 stiften med kablarna som hör till farthållaren och stack in dessa i motsvarande tomma hålen i min bils kontakt. Dessa 4 är då strömmatning till styrenheten och förbindelsen med vakummotorn. Resten av härvan återanvändes i sin helhet från skrotbilen. Dock med avklippt plusmatning och jord till hastighetssensorn eftersom dessa satt fördragna i min.

Sen visade det sig att en av pedalbrytarnas elkontakt var kass så det tog en stunds felsökning innan jag upptäckte detta och kunde koppla förbi och fick systemet att hoppa till liv. 🙂

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng