Inspiration sökes – takchoppning m.fl. ombyggnader

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Inspiration sökes – takchoppning m.fl. ombyggnader

  • Detta ämne har 20 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2014-04-27 09:11 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6105

    Jag befinner mig i ett hopplöst limbo med en stor lust att skapa något annorlunda av skrothögen jag har och skrothögen jag kanske köper. I detta limbo har jag tid att fundera på VAD jag vill bygga. Missfostret tar sakta form i mitt huvud men inspirationsbilder och framför allt berättelser från de som byggt om Saab 96:or är varmt välkommet även om projekten inte alls stämmer med det som intresserar just mig. Detta skulle kunna bli en allmän tråd om karossförändringar där vi postar bilder och diskuterar hur man gått tillväga.

    För närvarande leker jag med tankar om takchoppning. Sådant måste ha gjorts hur många gånger som helst men jag hittar inga bra bilder på nätet och kommer inte på någon rationell metod för det.
    Någon mer än jag måste också ha tänkt tanken om hur en hybrid mellan 95 och 96 skulle kunna se ut. Jag tänker mig då 95:ans raka taklinje men 96:ans bakskärmar istället för de inbyggda fenor 95:an har. Sektionerade karosser måste också ha förekommit. Tror mig ha sett bilder på en nedkapad lowrider-92:a någon gång. Det jag sett mest av är mer eller mindre uppenbara skärmbreddningar, spoilers och liknande banracinginspirerade attiraljer. Diverse cab- och pickup-byggen har jag också sett och sådant verkar lättare att hitta på nätet.

    Här är en helt underbar cab:

    Och här en stilig banracinginspirerat modern look:
    http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/12268203/782/normal/7e576d41e3360/029

    Å här fann jag en pickuptråd i vårt forum:
    http://forum.saabklubben.nu/?ubb=showflat&Number=89869

    Men var är de mer udda byggena? Jag vill som sagt bygga något kul och unikt men jag tänker
    INTE göra som förra gången, även om det var kul när jag var i 20-årsåldern… :ID

    #50492

    Hoppsan, jag hade visst redan frågat om takchoppning, men utan att någon tycks ha nappat. Jag försöker igen, fast lite mer konkret den här gången:

    Det finns säkert en rad olika sätt att sänka taket på en 96:a men HUR gör man det på bästa sätt?
    Jag har själv aldrig takchoppat men har gjort en del annat knas genom åren så jag är inte rädd att sätta kapsågen i taket. Jag känner till två grundmetoder: Antingen kortar man alla fönsterstolpar, klyver taket i fyra delar och lägger i material så att taket blir större, eller så behåller man takets ursprungliga storlek och måste då istället vika in fönsterstolparna något. I båda fallen behöver man nytt glas såvida man inte viker in stolparna väldigt mycket och istället förminskar taket. Naturligtvis kan man blanda metoderna.

    96:orna har ju en unik konstruktion på dörrfönstren och jag leker ibland med tanken att så att säga veva ner fönstren en liten bit och sedan låta både fönsterram och tak följa med ner. Vindrutan skulle då behålla sin storlek men lutas bakåt medan bakre delen av taket sjunker ihop rejält. Att göra detta på en 95:a skulle kanske bli extra effektfullt och dessutom väldigt aerodynamiskt.

    Men vad har folk faktiskt gjort och HUR har det gjorts? Jag är nyfiken!

    #50511
    saabcustom
    Deltagare

    Detta känner jag mej på nåt sätt manad att svara på / tycka lite. Takchoppningar av ”runda” bilar (typ SAAB 96 / VolvoPV / VW-bubbla) är alltid knepigt men kan bli väldigt schysst om man lyckas. Hur lyckas man då ? Tja, det finns många åsikter om det men om man bygger om / masserar en kaross så tycker jag att man ska behålla dess egenart och flyt i linjer och bara förstärka formen / karikera den, åt nått håll. Det medför att man, vid taksänkning bör behålla vinklar på takstolparna även om det är väldigt mycket jobbigare än att bara vinkla in stolparna. Om man t.ex. ger sig på en SAAB96 så måste man se till att man har flyt i linjen, hela vägen från taket ner till bakluckan. Sen kan man också försöka tänka på bilmärkets ”arv” d.v.s. hålla sig till delar som funnits t.ex. SAABar. Min första version av LOW95 hade delar av Amazon och PV och det blev inte bra, det var visserligen flyt i linjer å så men det bröt harmonin på nåt sätt. Fronten känns avgjort mer rätt nu när jag hållit mej till SAAB delar.

    Först av allt, bestäm dej för vilket stuk du vill ha / gillar. Sen sätter du dej framför datorn och klipper / klistrar och ”provbygger” din bil, åtminstone i profil. Så du får en känsla för om det är rätt. Leta runt på nätet efter bilar med samma stuk, inte nödvändigtvis SAABar, och stjäl bra idéer därifrån. Sen rullar du in projektbilen i garaget och sätter igång med tejp, papper och penna och försöker ”bygga om” på låtsas så att du kan få en uppfattning om det ser bra ut i full skala oxo. Låt sen idéerna mogna och spendera några kvällar bara ”blängandes” på objektet. SEN tar du fram kapen !

    Idéer ? Tja du nämner själv taksänkning. En modifiering som jag bara sett en gång på en SAAB är sektionering. DET, tillsammans med chop, vore kanske nåt ? Eller breddning typ Paddan på SAAB-museet ? Sen brukar jag tala mej varm för att göra en SAAB96 HT utan B-stolpe alltså. Skulle nog bli förb– snyggt. Hursom, kolla in de linjer som finns på karossen, använd dessa, förändra eller förstärk men behandla dem väl.

    Lycka till. Ska bli kul att se vartåt du hamnar. / Kenth

    ( Det finns en massa taksänkta 142or där man vinklat om stolparna. Kolla in dessa så ser du nog vad jag menar att det ser skumt ut när man knäcker ner A-stolpen bakåt/inåt för att få taket att ”räcka till”)

    #50545

    Tack för tipsen Kenth! Något jag definitivt kommer ha gott om är tid att fundera på vad jag vill göra, för något knas vill jag absolut göra så småningom. Nu har jag tre halvrisiga gurkor på gården, från 1974, -75 och -76. 75:an är bruksbil/familjebil året runt, penselmålad och ganska rostig undertill. 74:an ska bli en 64-lookalike och 76:an så småningom ny bruksbil. Jag måste vara diciplinerad nog att bara ha ett större projekt i taget och så här års står det still i min frysbox till garage.

    Det är väldigt frestande att bygga en helt onödig busbil av den risigaste saaben som nu är bruksbil. En lättad speedster utan vindruta skulle nog ungarna gilla men det är ju rätt opraktiskt som familjebil. Å andra sidan kanske man kan göra något kul när det finns flera tak tillgängliga.

    Kortnosbygget av 74:an ska hur som helst igenom besiktningen innan jag börjar på ett nytt projekt. Som många nog redan förstått är jag besatt av lågbudgetbyggande och eco-driving. Planen för kortnosen är att förbättra dess aerodynamik på ett sätt som gärna få bli helt bisarrt men ändå med stil och harmoniska former. En takchoppning borde spara både några kilon och minska luftmotståndet en smula. Bilen är ju inte helig för fem öre så jag kan slöjda vilt!

    Jag gillar utseendet på originaltak med låg vindruta, i synnerhet ihop med kortnos men jag har funderat på om det skulle gå att choppa V4-taket istället så att 64:ans vindruta passar. Jag misstänker att det skulle bli ganska taskig harmoni på slutresultatet och på detta har vi otyget att få dörrfönsterramarna rätt. Det är onekligen svårt att tänka ut något snyggt mer rundade tak, precis som Kenth säger…

    Jag gillar tanken att man låtsas sätta fast hela taket i sidorutorna och sedan veva ner dem tills man är nöjd. Detta skulle absolut lösa problemet med dörrfönsterramarna på ett smidigt sätt och vindrutan skulle lämnas orörd, om än baklutad. Däremot skulle bilen förmodligen påminna om en greyhound som skiter när takets bakre del sjunker rejält… Om man däremot tänker sig samma sak med taket från en 95:a kanske det skulle bli riktigt intressant och dessutom väldigt aerodynamiskt! Jag har en vild idé om detta jag nog måste photoshoppa innan jag försöker beskriva vansinnet…

    Egentligen är väl 96:orna redan från fabriken ett slags omvänd custom på 93:ans linjer med ett mer harmoniskt flyt? Jag får ofta en känsla av att saabarna med några ganska små korrigeringar på ritbordet hade kunnat bli så mycket vackrare men att det i efterhand är ett nästan omöjligt uppdrag att rätta till när varenda linje är krokig. De ÄR snygga bilar allihop men det är ändå något som stör mig!

    #50575

    Takchoppning känns som en ganska jobbig sak, i synnerhet med rundade tak. Dessutom är jag ju rätt förälskad i främre delen av originaltaket ihop med kortnosens låga vindruta. Så jag lekte lite med ett 95-tak och det känns verkligen som att det liksom ropar på mig. Ska vid tillfälle se till att förhandla med en liten bilskrot i närheten som har en bottenrostig 95:a stående. Photoshop i all ära men ingenting går upp emot en fullskaleskiss i 3D med gaffatejp och kartong!

    #50576

    Den här är ju sanslöst läckert choppad, men hur 17 har de egentligen kapat för att få det så harmoniskt?

    #50585
    kortnos
    Deltagare

    En choppad 92A-modell måste bli snyggare än 93 som har bagarslucka o förstör harmonin

    Trolla bort bagarsluckan o sätt ett centralt tanklock

    #50622
    mats a
    Deltagare

    Jag har lekt med tanken att kapa bort balken ovanför bakluckan och förstärka på annat vis (krysstag etc) ochanvända en bakvänd huv som tak bakom framstolarna.

    #48935

    Mats, talar du om kortnos- eller V4-huv? Göra en slags 95:a av en 96:a eller ska den bakvända huven slutta nedåt? Hur blir det med bakruta? Jag har svårt att föreställa mig hur en huv skulle passa in men det är förbaskat intressant att flytta omkring befintliga former på en kaross.

    Själv funderade jag redan för 20 år sedan på att bygga om min dåvarande V4 till en kombikupé. Alltså såga loss tvärbalken mellan bakrutan och bakluckan och låta alltihop bilda en ny större baklucka à la 900. Gurkorna har ju egentligen ett ganska bra bagageutrymme men med en baklucka som hos en brödburk är det inte kul att lasta… En sådan ombyggnad vore oerhört praktiskt men den skulle inte vrida många huvuden längs vägarna. Nä, jag vill ha något mer spektakulärt nu!

    Min besatthet av aerodynamik (efter att ha läst på ecomodder.com om hur mycket man kan vinna) har medfört att jag bl.a. tittar misstänksamt på den egentligen väldigt snygga vindrutan som i synnerhet på kortnosarna övergår så estetiskt mot taket. I färdriktningen tror jag fartvinden böjer av väldigt fint och följer taket utan turbulens men en hel del av luften pressas ju också ut på sidorna över A-stolparna som är ganska tvära. Dessutom är det ”baksläpp” efter dropplisterna in mot dörrfönstren. Sätter man ut handen vid körning i högre fart känns det ganska tydligt att luften är orolig i området för kring sidospeglarna. Enda lösningen för att få bort A-stolparnas vassa kant är att låta vindrutan börja längre fram på huven och mjukt böja av mot A-stolparna. Och alla vet ju var våra saabar har en sådan glasyta! 😉

    Ska man klara Bilprovningens krav på siktvinklar måste det så klart bli en V4-bakruta, men en före 1975 då jag antar att värmetrådarna kom. Jag minns inte vilket år kravet på lamellglas i vindrutan kom men om man som jag planerar att bygga på en identitet från 1964 är det i alla fall inget problem att ha en härdad bakruta som vindruta. Tyvärr stämmer inte vinklarna på V4-bakrutan helt snyggt mot A-stolparnas lutning.

    #50625

    Är det förresten någon som sett några exempel på kortnosar som gjorts snygga utan främre stötfångare? En långnos är ju liksom komplett bakom stötfångaren medan kortnosen saknar en massa täckande plåt. Jag funderar på en ganska rak spoiler som avslutas med en horisontell s.k. splitter nedtill i höjd med underredet i hopp om att den luft som möter fronten i första hand ska vika av uppåt och åt sidorna. Jag misstänker att bilen dessvärre riskerar att se ganska hemsk ut då, en stor del av kortnosens skönhet ligger i hur motorhuven och stötfångaren samverkar.

    #50644
    vidar
    Deltagare

    En sak jag funderat på är om man skulle kunna göra en ’egen’ sonett? Förstärka karossen på en vanlig 96a och sen vara fri att skapa vad som helst runt? Buggyskal finns det gott om och alla är ju inte skitfula…

    #50650

    Så enkel och ren som saabkarossens konstruktion är borde den absolut kunna bli en bra botteplatta för plastkarosser. Dessutom är det ju ganska kraftig plåt i många av delarna och därmed lätt att svetsa i förstärkningar. Vore det inte roligt att sätta karossen från en modern prestigebil som BWM eller Mercedes ovanpå bottenplattan från en TT-saab? Det skulle förmodligen vara enda chansen att få köra lyxbil till ljudet av tvåtakt. En tio år gammal BMW med illa havererad motor borde man kunna få billigt, sedan kan man ju sälja allt man inte behöver. Det skulle förresten se väldigt festligt ut att behålla saabens smala spårvidd ihop med 155-däck. 😀

    Personligen skulle jag mycket hellre avstå från saabnamnet i registreringspappret och sätta en kortnoskaross på ramen till en Volvo 3315! Alltså en volvovalp. Hur ballt vore det inte med en fyrhjulsdriven och terränggående gurka?

    #50660
    Dicst
    Deltagare

    @JohnA wrote:

    Personligen skulle jag mycket hellre avstå från saabnamnet i registreringspappret och sätta en kortnoskaross på ramen till en Volvo 3315! Alltså en volvovalp. Hur ballt vore det inte med en fyrhjulsdriven och terränggående gurka?

    Finns redan.

    #50775
    vidar
    Deltagare

    Har ju knappt tid eller pengar till mitt eget projekt men det är ju alltid kul att fantisera om andras…

    Den här ser inte så tokig ut i mina ögon.

    Övergången mellan bakskärm och bagagelucka verkar vara ett område som är svårt att få en naturlig form på men här har dom lyckats bra. Vet inget om vem som byggt eller var den kommer ifrån, hittade den här:
    http://www.flickr.com/photos/golfhunter/7482223814/in/photostream
    http://www.flickr.com/photos/golfhunter/7489762726/in/photostream

    En annan detalj jag skulle kunna tänka mig vore snyggt på en saabcab vore brooklandsruta och tonneu som på en del äldre sportbilar.

    #51916
    vidar
    Deltagare

    Du vågar aldrig :mrgreen:

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng