Inställning Kamaxlar og900T16

Forum Modellspecifika forum OG900 Inställning Kamaxlar og900T16

Detta ämne innehåller 24 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-04-09 20:49.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25207

    turbocab
    Deltagare

    Ojdå, tog isär motorn nu i min 5D T16 1992 för rutinbyte av toppen då bla, vilket kunnat följats i min projtråd. Men jag ställer frågan här nu – kamxlarna står nämligen olika visar det sig, men vilken är rätt? Det är frågan. Utgångsläge: Bilen gick hyfsat ändå, lite nervis tomgång ibland men klart skön toppeffekt och inget onormalt eg vad jag tänkt på.

    Här ser vi att det är nollat hyfsat i alla fall:

    Nu till kamaxlarna – här INsugskamen, den ligger aningens åt HÖGER enligt markering, i bilens körriktning:

    Här är avgaskamen, den ligger aningens åt VÄNSTER jmf med markering, i bilens körriktning.

    Jag vet att det är svårt få dom exakt i mitten när man bygger ny motor, även med ny kamkjedja, och när jag byggt så hamnar dom oftast ”rätt” om man sätter dom något åt VÄNSTER jmf med markeringen. Med det som utgångspunkt så skulle jag säga här att min avgaskam ligger rätt, medans insugskamen ligger en kugg fel troligen. Nu ser det nästan ut som att insugskamen ligger ”Mer rätt” men tittar man på andra bilden på kamarna, IMG_0667, så ligger den ju inte heller rätt.

    Vad säger ni? Vilket är rätt? Är det dom två övre bilderna, eller dom två nedre bilderna? Eller är inget rätt? Då får jag byta kjedjan tror jag… 😥

    Övriga fel var bla att jordkablarna på toppen var dåligt dragna, samt en av bultarna som håller toppen ner mot bakre täckplattan var helt loss. Gött hitta lite sånt, men jag trodde inte kammarna låg olika, det var en surprise!

    #183277

    plankan
    Deltagare

    Hur står markeringen på drevet i förhållande till märket på lageröverfallet då ?

    #183278

    turbocab
    Deltagare

    EDIT: Nu kollade jag dreven – dom markeringarna står helt annorlunda, tydligt åt höger båda två, men olika mkt, den ena ungefär två kugg fel och den andra nåt liknande. Men det finns väl bara ett läge för hjulen att gå på kamaxeln? Betyder detta att det är antingen fel drev eller fel kamar?

    #183279

    longjohn61
    Deltagare

    Tjenare spontant säger jag dom nedersta 2 bilder, så såg det ut när jag hade bort toppen på min 900s
    tyckte också det såg lite märkligt ut men tror det blir så när kedjan och dreven blir lite sliten 😉

    Mvh Nisse

    #183280

    turbocab
    Deltagare

    Ja, jag skulle ju hålla med alltså, det är ju normalt när kjedjan töjer sig. Men markeringarna på dreven gör mig fundersam, sitter där rätt grejor ens?

    #183281

    longjohn61
    Deltagare

    men dom går väl bara att sätta di på ett sätt ❓

    Mvh Nisse

    #183283

    turbocab
    Deltagare

    Hm, jag tittade igen. Dreven går bara dit på ett sätt, men det går nog att se på drevens markering hur dom sitter mot överfallet, på en liknande märkning på andra sidan överfallet. Det har jag aldrig tänkt på! Och då är det ju eg samma fel där, dvs den ena är lite före den andra är lite efter. Dock såg jag även att överfall 1, dvs för insug, är vänt 180 grader, jag vet inte hur stor betydelse detta har?

    Börjar fundera på om man flyttat insugskamen ett hack för att kompensera för dålig kjedja, men det kan ju omöjligen vara vägen framåt eller? Nu kommer jag bygga med ny topp och andra kamar, vi får väl se hur det blir då. Men jag siktar på att lägga dom aningens åt vänster, dvs lite efter vilket borde vara fallet med en dålig kjedja. Mao siktar jag på att dom lagt insugskamen fel i min bil. ❓

    #183286

    plankan
    Deltagare

    Vilket drev börjar du med när du håller på med detta ??

    #183302

    saabaero
    Deltagare

    Tycker det ser helt normalt ut 🙂
    Tror inte det blir så lite avvikelse om det är en hel kugg fel.
    Hur mycket är sträckaren ute ?

    Tänkte klocka in mina trimkammar som stod ungefär så där, möjligen ytterligare lite ”isär” och det visade sig att dom redan stod väldigt nära det värde som rekommenderas 🙂

    Ang märkningen på drevet, är inte det en märkning som ska passa mot märkningen på kedjan ?

    #183433

    turbocab
    Deltagare

    Så, då vart det ihop igen och startat. Jag drog slutsatsen att insugskamen låg en fel, så den är flyttad till samma position som avgaskammen, alltså en liten bit till vänster om markeringen. Motorn har nu portad topp och extraktor. Startade alldeles nu medans grabben sover i rummet bredvid – den tände på andra varvet, gick på alla 4 direkt! Underbart! Efter massa rök och lite oljeläcka mm så går den nu jättefint, svarar kanon på gasen och tomgången är superstabil. Mao tror jag det var fel kort och gott innan, på kamen alltså. Har dock inte provkört än, får bli imorgon eller till helgen först. Det var nära det inte blev nån extraktor för herregud vad strul. Eftermarknadsprylar är inte min grej kort och gott. Men nu sitter den där, och om det inte strular kommer delarna följa med bilen till skroten nån gång, eller säljas komplett. 👿

    Har inte tagit ett enda foto på nya motorn och det inte mkt att se heller ärligt talat, jag tvättade inte ens av grejorna innan bygget så nu är Garaget härligt invigt med olja, glykol och kladd…. Hoppas på 200 hästar plus i alla fall i det gamla liket. Lite Sleepervarning kanske med 15″ och allmänt matt i lacken. 😛
    Ett par mil nu bara på oljan jag hält i, sen byte igen tror jag! Man vill ju hålla nya toppen fin även inuti menar jag. Den är ju i skön kontrast till resten av oljekladdet som gracerar hela motorrummet. Det måste läckt nån gång….?

    #183442

    plankan
    Deltagare

    Tjusigt Martin –
    och vilken av alla dina bilar ta du då med ner till kutan i helgen :mrgreen:
    (Om jag inte misstar mig,så har du inte varit där sedan 2007) 🙄

    #183444

    turbocab
    Deltagare

    Jag var där en gång, men kommer inte ihåg vilket år… Tyvärr blir det inget i år heller….. Jag skall istället titta på nåt annat spännande. Närmare bestämt Tranor. 😳 Hoppas ni har det bra därnere… Jag är galet nyfiken på att köra motorn nu, men det får snällt vänta tror jag….

    #183445

    jesprut
    Deltagare

    @turbocab wrote:

    Jag skall istället titta på nåt annat spännande. Närmare bestämt Tranor. 😳

    Låter ju riktigt roligt 😉 Är det hornborgarsjön du ska till ?

    #183458

    turbocab
    Deltagare

    Jepp, dit är det. Roligt, jo visst, men ställt i relation till att kolla alla Saabar och träffa trevligt folk på knutan hela dagen? 🙄

    Bilen provkörd efter motormecket! Går väl helt ok, men nån sån där ”wow” upplevelse blev det inte. Tystnat har den gjort, toppen är kanon tror jag. Men kamkjedjan skulle nog bytts…. Ett nytt väsande ljud vid ladd, proportionellt mot laddet, har uppkommit också. ”läckage” är väl ett annat ord. Har dragit lite slangklämmor och nog var det lite löst runt ICn, så jag hoppas det var där! Verkar bomtätt allting runt Turbon, grenrör mm, vad jag kan se. Väsande ljud skulle väl knappast uppstå runt avgassidan heller? När bilen blev varm började tomgången tjura lite igen och dippa lite för mkt, men sen var det ok lite senare. Men läckaget förklarar ju det kanske… To be continued. Ska nog bli fart i han igen! Allt var ju rätt slabbigt som sagt också, ska bli nice när röken lättar om ett tag, det kom en hel del olja runt Turbon mm.

    #183459

    M.Broberg
    Deltagare

    om det läcker massa luft från tryckrör är det ju helt förklarligt att effekten uteblir 🙂
    tyvär är det enda sättet att lösa det att göra en testtryckning av systemet, svårt att ligga o lyssna på rören när turbon börjar ladda på gatan.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng