Inställning Kamaxlar og900T16

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Inställning Kamaxlar og900T16

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Inställning Kamaxlar og900T16

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 8, 2011 at 05:16 #183462

      Slog mig inatt att ljudet låter misstänkt likt läckande insugspackning, så det får kollas upp idag. Kan ha haft lite bråttom där. Den är självklart bytt, men det behövs ju inte mkt ojämnheter och gamla rester där för att den skall läcka. Jag gjorde rent, men det kan nog ha slarvats.

      Startade upp den nu på morgonen efter kylig natt i garaget och den gick direkt på alla 4! Gött som fasen, då är ursprungsproblemet borta och jag tackar er som tipsade att detta kan bero på toppen och läckande packning. Det verkar som det var så! Riktigt skönt att den var fräsch i halsen direkt vid start, och inte som jag helt djäkla igensatt och småförkyld hela vintern… 😆

        april 8, 2011 at 06:08 #183463

        Ett stensäkert sätt att leta läckor är trycksättning och såpvatten.
        Det brukar läcka på fler ställen än man anar. Sen brukar antalet läckor öka snabbt när man ökar trycket. Slangar som är täta vid 1,0bar kan läcka som såll vid 1,2bar. Jag brukar trycka med ca 0,2bar över maxladd för att ha lite marginal.

        En 2″ plugg med snabbkoppling som monteras i tryckröret. Dra ner reducerventilen så mycket det går och anslut slangen till pluggen.
        Öka sakta trycket till ca 1bar och täta läckorna eftersom dom dyker upp.
        Observera att man får ett läckage via vevhusvent när man trycker på detta vis så det kommer att pysa ordenligt den vägen

        Blomspruta med såpvatten är bra hjälp för att hitta små läckor.
        Här syns det tydligt att slangen på spjällhuset är helt kass (fabrikationsfel) men även att jag glömt dra fast spjällhuset 😳

          april 8, 2011 at 06:31 #183464

          Mkt bra tips, tack för detta. Får fixa en adapter för tryckluften och ansluta. Det har man ju nytta av igen säkerligen.

            april 8, 2011 at 06:47 #183465

            @Turbocab wrote:

            Det har man ju nytta av igen säkerligen.

            Vill man vara petnoga ska nog detta ingå i normal service på gamla turbobilar :geek:

              april 8, 2011 at 13:42 #183467

              bättre tips är att köra med manometern för däcktryck med passande ventil, lättare att testa då, mindre strul med reducerventil och bättre koll på trycket.

                april 8, 2011 at 15:23 #183470

                @M.broberg wrote:

                bättre tips är att köra med manometern för däcktryck med passande ventil, lättare att testa då, mindre strul med reducerventil och bättre koll på trycket.

                Där håller jag inte med men jag kanske missar nått i din idé ❓
                Blir väl så att man måste dosera trycket med “avtryckaren” hela tiden samtidigt som man felsöker.
                Alternativt att man pluggar i båda ändar men då missar man hela insuget med alla slangar och anslutningar.
                Spontant tycker jag den varianten känns krånglig på alla sätt, men som sagt jag kanske tänker fel , det har ju hänt förr 😆

                Den metod jag använder förutsätter att man har en konstant tillförsel av luft eftersom man får ett kontant läckage genom motorn.
                Genom att använda reducerventilen kan man ansluta slangen, ställa in trycket (går även avläsa på tryckmätaren i bilen) och ägna sig helt åt felsökning och läcktätning.

                Vad man använder för verktyg spelar väl inte så stor roll – man tar vad man har och gör det bästa av det. Huvudsaken är att man hittar läckorna 🙂

                Just nu använder jag reducerventilen på kompressorn och den är väl ingen höjdare direkt… 🙄
                Nån gång i framtiden när jag får tid över ska jag sätta ihop ett verktyg med en reducerventil, manometer och snabbkopplingar så detta blir lite enklare.
                Verktyget kombineras med lock för bromssystem (vid luftning) och kylsystem (vid provtryckning).

                  april 8, 2011 at 18:49 #183479

                  aha du tänker så, jag tänker trycktestning av rören, gillar inte att trycksätta cylindrarna utan kontinuerlig smörjning och har itne tillräckligt bra koll på kamtider för att låsa insugsventilerna i stängt medans jag gör det (om det äns är möjligt?)

                    april 8, 2011 at 19:29 #183481

                    @M.broberg wrote:

                    aha du tänker så, jag tänker trycktestning av rören, gillar inte att trycksätta cylindrarna utan kontinuerlig smörjning och har itne tillräckligt bra koll på kamtider för att låsa insugsventilerna i stängt medans jag gör det (om det äns är möjligt?)

                    För trycktestning av rör och IC funkar din metod helt ok, men på en og900 är ju det ett litet problem jämfört med resten..
                    Saknar man kompressor kan man använda en vanlig fotpump med manometer och munstycke för luftmadrass om man pluggar i båda ändar och lyckas trycksätta lilla slangen till bypassventilen.

                    Förstår inte hur du menar med smörjning 😕
                    Det är ju inget som rör sig och ventilerna behöver inte vara stängda.
                    De cyl där insugsventilerna är öppna har ju stängda avgasventiler så trycket går inte ut i turbon.
                    Däremot kommer det tryck som läcker förbi kolvringarna pysa ut genom vevhusvent så vill man vara extra försiktig och har en motor med mycket leakdown kan man lossa oljelocket för extra ventilation men det behövs knappast för gasmängden som ska ut är ju bara en bråkdel av vad det blir när motorn går.

                      april 9, 2011 at 20:07 #183498

                      Jag tackar oavsett olika metoder etc mkt för tipsen om trycktätning, ska försöka fixa till detta och testa själv snart.

                      Till topic så är mitt case closed nu. Genom lite enkel magi i tre steg så anser jag projektet avslutat. Plötsligt går den som skall och lite till! Rent spontant är denna 5D nu min piggaste bil plötsligt….

                      1 – Original box monterad, istället för den chippade (?) 14.0 CU box som satt i.
                      2 – kamkjedje sträckaren. Vid demontering upptäcktes att lilla plastpinnen på änden av fjädern var borta. “Inte bra” tänkte jag, men har testkört etc utan. Nu är den monterad. Vips så tystnade kjedjan nästan helt. Den orkade helt enkelt inte spänna ut tillräckligt utan plastpinnen.
                      3 – Tryckklockan för turbon bytt…. Herregud, den var ful-lagad och skitful och jag tror den läckte dessutom! 😯

                      När dessa tre små saker fixades hade jag plötsligt helt stabil tomgång, bättre tryck från låga varv och ett satans ladd på höga varv. Bilen går nu mkt fint, och känns galet tight och bra i känslan. Underbart!!! Ett lite problem kvar nu bara, vid kallt ute och full KalleAnka efter motorbroms så slår den förbannande tryckvakten i, men jag skall inte skriva om min åtgärd för detta, för då tycker Plankan jag är tjötig. 😉
                      (ok då, jag tänker bygla den…. 🙄 ) 57e tråden jag skriver detta i. Sorry.

                      Tack för tips etc här annars, nu är det klart allting. 😛 Slutsatsen blev alltså att kamen låg fel vid demontering, och flyttades en kugg “åt vänster”, och bägge kammarna något åt vänster i bilens färdriktning verkar vara “rätt” om kjedjan är lite sliten.

                        april 9, 2011 at 20:49 #183501

                        @Turbocab wrote:

                        , men jag skall inte skriva om min åtgärd för detta, för då tycker Plankan jag är tjötig. 😉
                        (ok då, jag tänker bygla den…. 🙄 ) 57e tråden jag skriver detta i. Sorry.

                        😆 ……………. 😉

                      Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.