Isbildning i förgasare

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Isbildning i förgasare

Detta ämne innehåller 19 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-04-26 06:26.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15914

    pelle s
    Deltagare

    Hej!

    I lördags var jag ute och körde en sväng. Efter några kilometers fullgasaccande tappade jag tomgången, motorn stannade om jag inte höll den med gasen och var svår att starta när den hade stannat. Jag hade inte riktigt tid att kolla förgaseriet men jag tror att det beror på isbildning. Det var första turen i vår utan förvärmaren och jag hade samma problem i höstas innan jag monterade förvärmaranordningen.

    Vad har ni andra TT-åkare för erfarenheter av förvärmning?
    När är det nödvändigt?
    När klarar ni er utan?
    Finns det andra lösningar? K-sprit? Ombestyckning?

    Det skall ju vara störst problem kring nollan och i lördags var det bara +4 grader.

    Pelle

    #105580

    phermansson
    Deltagare

    Kan väl inte säga att jag har så mkt erfarenhet av det då jag sällan kör i kyligt väder. Läste dock i min nyinköpta bibel (Servicehandboken) häromdan att det finns risk för isbildning vid temperaturer mellan -5 och +15 grader vid en luftfuktighet över 55%. Det står också att röret endast ska tas bort vid längre perioder av mycket varm väderlek.
    Själv kör jag utan, bilen blir varm nog ändå 🙂

    #105581

    lsoderlund
    Deltagare

    Pelle, ang k-sprit så har du redan ca 8-10% sprit i bensinen du köper i pumpen.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #105583

    pelle s
    Deltagare
    Lars Söderlund wrote:
    Pelle, ang k-sprit så har du redan ca 8-10% sprit i bensinen du köper i pumpen.

    Jo, jag vet, men det var andras beteenden, tankar och erfarenheter jag var ute efter!

    Problemen med isbildning borde ju vara väsentligt mindre nu med grogg i tanken än förut men efter att jag haft problem så blev jag lite nyfiken på hur ni andra har det… Det kan ju tänkas att det är något som inte är bra i min motorkonfiguration.

    Hur fungerar det för er som kör med uppkapade filterburkar eller öppna filter?

    Pelle

    #105587

    Jag har en vässad 850-motor i min 93:a. Jag har en snorkel från en 66:a utan förvärming.
    Jag har inte haft isproblem när jag kört i temp just över nollan.

    #105594

    Molte
    Deltagare

    Har en v4 så det går kanske inte att jämföra jag vet inte..men jag har kört med öppet filter öven när det varit precis på 0.an och när det varit minusgrader utan några som hällst problem.
    Har dock varit med om att en bensinläcka på en slang frös till is när det var flera plusgrader.

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #105595

    enor
    Deltagare

    Pelle:

    Kolla så att inte skruvarna som håller ihop förgasaren har lossnat. Precis det fenomen du beskriver fick jag när det sipprade bensin ur ett överfullt flottörhus pga att skruvarna vibrerat loss en aning…

    #105599

    kalle .p
    Deltagare

    Tänk på att K-spriten inte blandra sig så bra med 2 takts oljan därför skall man var försiktig när man häller på K-sprit. Och testa först om den 2-takts oljan man kör på blandar sig riktigt med bensinen och K-spritn.

    Själv har jag inte haft några problem med isbildning in förgasaren ändå så kör jag med ett uppet luftfilter.

    Det som kan var skillnad är vad man kör för sorts olja och bensin.

    #105610

    pelle s
    Deltagare

    Enor: Kan det kanske bli samma sak om motorn går lite fett?

    Kalle P: Jag kör med svensk OK-bensin och OK Super TT olja.

    Pelle

    #105615

    kalle .p
    Deltagare

    Det är nämligen så att k-spiten kommer fån växtriket och oljan kommer till både bensinen och tvåtakts oljan kommer från fosiler därför blandas inte dessa vätskor så bra med var andra.

    Så det är ju inte helt bra att köra på 95 därför att det inehåller upptill 15 % E85 som är i från växter och inte blandra sig med vanlig tvåtakts olja.

    Själv så kör jag alltid på 98 eller V-power därför att det är minder tillsatser i denna bensinen.

    Men nu var det inte bensin som detta inläget skulle handla om utan is-bildning.

    Det kan ju bro på hur man kör också för jag kör oftas ganska hårt med min bil det vill säga mycket gas. Och då kanske rent av mindre is-bildnind uppstår.

    #105616

    pelle s
    Deltagare
    Kalle .P wrote:
    Det är nämligen så att k-spiten kommer fån växtriket och oljan kommer till både bensinen och tvåtakts oljan kommer från fosiler därför blandas inte dessa vätskor så bra med var andra.

    Tror du det? 😉 Jo, jag känner till det, jag använder inte K-sprit men var som sagt ute efter andras erfarenheter.

    Svensk OK-bensin var lite buskis från Macken! 😀 Jag har provat 95, kör nu på 98 och har inte observerat någon väldig skillnad.

    Mina problem har alltid uppstått efter 10-20 minuter buskörning, alltså upprepade fullgasaccelerationer, eller efter en stunds körande i hög hastighet… Aldrig när jag tuffar fram i lungt tempo.

    #105640

    kalle .p
    Deltagare

    En fråga hur mycket är den motor trimmad och vad kör du med för huvudmunstycke.

    Jag har inte haft några direkt problem med isbildning i min trimmade motor, men det kanske bror på att jag kör en fetare blandning än vad man behöver altså så kör jag ett stort huvudmunstycke så att den kan få mer bensin.

    Is-bildningen uppstår ju i förgasar halsen när den är man har ett högt luftlöde där. Då kommer bränslet i kontakt med luften så är så kall att det finns iskristaler i den och då blir bränslet också till iskristaler och där med så får man isbildning i förgasaren. Vet inte om min teroi stämmer med om den i detta läget få lite extra bränsle så minskar detta problem.

    Det där med k-spriten så har jag testat innan jag körde upp till svenska rally -06. Och då vistade det sig att inte alla tvåtakts olja och k-sprit blande sig riktigt utan man så fortfarade att det var två olika vätskor i flaskan där jag blandade detta.

    #105649

    pelle s
    Deltagare

    Hmmm….

    Min motor är inte filad. 31mm halsring, 160 huvudmunstycke, vidgad snabel på luftburken, XP-kammare och 2″-system. Den fyrtaktar lite på mellangas så jag tror att den går lite fett.

    Jag är inne på att förgasaren läcker in extra bränsle för motorblocket är lite oljigt under förgasaren. Inga skruvar är lösa dock… Flottörnivån är kollad nyligen men det kan natuligtvis vara skit i nålventilen som gör att den flödar.

    Sedan är det ju frågan om det verkligen rör sej om isbildning eller om det är ett annat problem… Det blir ju utan tvekan bättre med förvärmning men beror det på att bensinöverskottet förångas eller beror det på minskad isbildning?

    Pelle

    #105667

    johan josefsson
    Deltagare

    En klassiker är Göstas Karlssons motorras när hans Lancia-förgasare frös vid +16 C på Skarpnäck tidigt 60-tal.

    Tydligen kan temperaturen sjunka 15-18 grader C när luften passerar förgasaren. Kan vara nåt att tänka på. Saab införde förvärmningen som första biltillverkare av en anledning.

    #105669

    kalle .p
    Deltagare

    Att en förgasare kan frysa i 16 grade plus bror på att luftflödet i förgasarhalsen kan färdas i flera hundra km/h och där med bildas det iskristaler av det vattnet som finns i luften.

    Detta problem finns även när man gör hastighets rekod med bilar. Och även för visa flygplan som färdas mycker fort. I dessa falen så har jag höret att dom kör med uppvärmt bränsle för att minska detta problem.

    Vad som orsakar just ditt problem är rätt svårt att säga utan att veta hur din bil ser ut.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng