Ja eller nej til balansaxlar ?

Forums Modellspecifika forum NG900/OG9-3 Ja eller nej til balansaxlar ?

This topic contains 7 replies, has 3 voices, and was last updated by 2010-11-05 13:12.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #24835

    baard
    Deltagare

    Jag kunne sikkert stilt dette spörsmålet i den andre tråden….. Men, for å ikke blande temaer spör jag her :

    ❓ Ja eller nei til balansaxlar ?

    Jag har hört at det er mange som klipper bort kedjan i eftertid. Nå som jag har motoren (-95 modell B234) i biter har jag en unik anledning til å velge om jag skal montere balansaxelkedje eller skippa det. Jag har allerede montert alt utenom kedjan.

    Jag vet inte om det hjälper på holdbarheten til balanssystemet at jag har fått tak på nye “balans-delar” tilsvarende 97- 900/9-3 (Axlar, brythjul, kedja, kedjestyring, oljepump,transmissionkåpa etc…).

    Jag funderar på å droppe kedjan hvis det gir flere fordeler en ulemper 😐 ?

    #179266

    baard
    Deltagare

    Hmm. Ingen som vet noe om dette, eller i det minste har en oppfatning ? :geek:

    #179269

    saabaero
    Deltagare

    Nackdelen att köra utan axlarna är såklart vibrationer.
    Fördelen att inte använda axlarna är en liten effektökning och att man har en sak mindre som kan krångla.
    Jämför man 2,0i med/utan balansaxlar skiljer det 6hk så det ger en hint om hur mycket effekt det ger.

    När kamdrivningen rasar brukar det börja med balansaxeldreven som sedan drar med sig balansaxelkedjan som sedan drar med sig kamkedjan.
    Att balansaxeldreven rasar först beror på att den roterar med dubbla varvtalet jämfört med kamdreven.

    Den störst anledningen att ta bort kedjan eller inte montera en ny brukar vara att spara pengar när de gamla delarna börja bli slitna.

    Har du redan köpt nya delar ser inte jag någon anledning till att inte montera dit allt.
    Pengarna har du redan lagt ut och prylarna borde hålla minst 20000mil förutsatt att servicen sköts.

    #179273

    baard
    Deltagare

    Ahhh. Tack for svar. 😀

    Da har jag en en formening om hva dette vil innebære. Delarne har jag inte kjöpt nu. Jag har dom “fra för”. Uansett antar jag at balansaxlar må monteres for å opprettholde oljetrykk, och at det bare er kjeden man skippar ?

    Har du noe formening om hur mycke viberation man for i bilen uten balanssystemet -blir bilen ukomfortabel ?

    Det frister med en 6-8 gratis hester…. 😯

    #179290

    saabaero
    Deltagare

    Jag aldrig åkt i en bil utan balansaxlar.
    Vet man att man är “känslig” för vibrationer och annat som försämrar komforten ska man nog ha dom kvar 😉

    Axlarna och kedjesträckaren måste sitta kvar för att du ska få oljetryck i motorn.
    Självklart går det att plugga kanalerna men det är inte så enkelt.

    #179304

    baard
    Deltagare

    Det er vel pga dette at B206 blocka er populær for trimmere…..block uten balansaxlar ?

    Men, B206 motoren har jo 133 hk, og inte 6 hk ekstra som du antyder. Jag trodde at det eneste som skilde dom var balansaxlarne ?

    Dette får mej til å fundera om det går ann å bygge om en B206 motor til 2,3L ved å montere veivaxel, veivstaker och kolvar från en B234i ?

    (Och så kan man kanskje ta 93 mm kolvar från en B212 och få en firesylindrig Saab sugmotor på 2,5 liter och 170 hk……..Saab B256) 😆

    #179309

    saabaero
    Deltagare

    Det stämmer at det bara är 3hk som skiljer *sorry*
    Tror inte det är några problem att bygga en B236 men jag föreslår att du dubbelkollar det innan du börjar.

    En av anledningarna till att använda B206 blocket vid trimning är att man slipper jobbet med att plugga oljekanaler och ta bort sånt som inte behövs, men det är också så att det blocket är lite lättare.
    Däremot finns det nog också teorier om att “balansaxelblocket” är lite stabilare när det ska trimmas riktigt mycket

    #179311

    M.Broberg
    Deltagare

    känner folk som kör 600+ hk i en B206 block så tvivlar starkt på att det är instabilare.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng