Jag orkar inte mera nu

Forum Modellspecifika forum OG900 Jag orkar inte mera nu

Detta ämne innehåller 25 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-05-06 17:54.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25281

    prostreet
    Deltagare

    Suck. Jobbat som ett svin för att få bilen klar. Nu sket sig allt.
    Hela högerdelen av motorrummet är nedsprutat med olja, avgasrör, innerskärm hela pisset. Skyddet till tråget och aluminiumbalken är dränkt i olja.
    Som om det inte är nog så ligger avgasröret emot, men jag vet vart. Ratten sitter snett och jag har inte råd med hjulinställning igen.
    Och så tickar det något ljud så fort bilen börjar rulla. Som något ligger mot hjulet hela tin. Från höger fram.

    Usch. Känner bara för o stoppa in bilen i nån lada och låta skiten stå.

    #184205

    longjohn61
    Deltagare

    Vad har händ ❓ var kommer olje läckan ifrån ❓
    Angående ratten säkert att det inte är bara ratten eller har det hänt nåt annat ❓
    Vad som gäller ljudet vart kommer det i från fram eller bak höger eller vänster ❓
    Ge inte upp vi finns ju här 😉 fast jag förstår hur du känner dig.

    Mvh Nisse

    #184210

    prostreet
    Deltagare

    @longjohn61 wrote:

    Vad har händ ❓ var kommer olje läckan ifrån ❓
    Angående ratten säkert att det inte är bara ratten eller har det hänt nåt annat ❓
    Vad som gäller ljudet vart kommer det i från fram eller bak höger eller vänster ❓
    Ge inte upp vi finns ju här 😉 fast jag förstår hur du känner dig.

    Mvh Nisse

    Tog en tripp till Saab ÅF 3 mil tur och retur för en ljusinställning. Så när jag kommer hem lägger jag mig ner för att felsöka det tickande ljudet. Och ser då att de bara rinner olja av skyddsplåten till tråget. Så kör snabbt in bilen i garaget och stänger av den. Och sen när jag börjar plocka bort det är hela skyddet precis fullt av olja. Lika så aluminiumbalken som går tvärs över. Växellådan är dränkt av olja, hela högra sidan och under. De har sprutat olja på avgasröret, innerskärmen. Ja,det mesta som finns iväg på högersidan av motorutrymmet.
    Lite svårt att avgöra vad det kommer ifrån exakt då jag har ny olja både i motorn och lådan. Men jag tror det är packningen i sidan där mätstickan till växellådsoljan som gett upp. Men lustigt de inte sa något på verkstaden tycker jag.

    Har bytt stötdämpare runt om. Men det ska inte ändra läget på ratten? Men ska undersöka detta. Det kommer från höger fram. Tick tick tick tick säger det hela tin. Och ljudet följer bilens fart.

    #184211

    longjohn61
    Deltagare

    Aj då ovanligt om det skulle läcka från det locket 😕 men det då ingen motorolja ❓ Om du ska ta bort detta lock var försiktigt det sitter en liten fjäder med kula bakom
    var själv nära att tappa den 😉 ingen pack box eller så ❓
    Vad gäller ljudet kan det ligga grus i mellan där ❓

    Mvh NIsse

    #184214

    prostreet
    Deltagare

    @longjohn61 wrote:

    Aj då ovanligt om det skulle läcka från det locket 😕 men det då ingen motorolja ❓ Om du ska ta bort detta lock var försiktigt det sitter en liten fjäder med kula bakom
    var själv nära att tappa den 😉 ingen pack box eller så ❓
    Vad gäller ljudet kan det ligga grus i mellan där ❓

    Mvh NIsse

    Hur sitter fjädern med kulan fast då? Så man inte tappar den.
    Tror inte det. Annars är det mellan blocket och lådan de läcker. Då är de ju mer eller mindre kört:P
    Vet inte. Måste undersöka det. Men lägger energin på oljan nu för har besiktningstid Fredag 10.50.
    Nästa lediga var 14 juni 😀

    #184216

    longjohn61
    Deltagare

    fjäder ser du om du lossar locket den sitter i ett litet hål har jag för mig
    plankan har nog säkert bild på detta 😆
    Hoppas det ordnar sig

    Mvh Nisse

    #184217

    saabaero
    Deltagare

    Kan det verkligen bli så söligt från lådan där det inte är något oljetryck?

    Med den oljemängden bode det synas på stickan var det saknas.
    Även om du bara kört några mil borde motoroljan blivit mörkare pga uppblandningen med den gamla olja som ligger kvar på div ställen

    #184218

    prostreet
    Deltagare

    @longjohn61 wrote:

    fjäder ser du om du lossar locket den sitter i ett litet hål har jag för mig
    plankan har nog säkert bild på detta 😆
    Hoppas det ordnar sig

    Mvh Nisse

    Okej okej. Vad har den för funktion?
    Spelar de nån roll om man har pluggen var i kåpan eller skruvat bort den?

    @saabaero wrote:

    Kan det verkligen bli så söligt från lådan där det inte är något oljetryck?

    Med den oljemängden bode det synas på stickan var det saknas.
    Även om du bara kört några mil borde motoroljan blivit mörkare pga uppblandningen med den gamla olja som ligger kvar på div ställen

    Jag tog engine clean och spolade rent och tog ett litet varv. Då tryckte det ut ovanför kåpan mycket, till höger om kåpan mycket, och till vänster om kåpan inte så mycket.
    Oljan i motorn är brunare, oljan i lådan är som den var, när den var ny. Så jag tror och verkligen hoppas det är lådan.

    Annars är min bil end of life.

    #184242

    sebbo
    Deltagare

    Det kan spruta mkt i från lådan, dreven som snurrar skapar mkt rörelse i olja och det far överallt.

    #184243

    tompa i16v
    Deltagare

    om inre högre drivknutsdamasken lossnar eller pajar sa kan det bli kladdigt som fan när den värms upp av avgasroret. det har hänt mig och då satt klamman till damasken och skarmlade pa drivaxeln.

    #184248

    prostreet
    Deltagare

    @sebbo wrote:

    Det kan spruta mkt i från lådan, dreven som snurrar skapar mkt rörelse i olja och det far överallt.

    Får hem ny packning imorgon får vi se.

    @tompa i 16v wrote:

    om inre högre drivknutsdamasken lossnar eller pajar sa kan det bli kladdigt som fan när den värms upp av avgasroret. det har hänt mig och då satt klamman till damasken och skarmlade pa drivaxeln.

    Okej. Tack för tipset. Ska kontrollera.

    #184257

    sebbo
    Deltagare

    Vi håller tummarna för dig 🙂
    Finns inget värre än att äntligen vara färdigskruvad, åsså är det bara att börja igen.

    #184269

    michelle
    Deltagare

    @sebbo wrote:

    Vi håller tummarna för dig 🙂
    Finns inget värre än att äntligen vara färdigskruvad, åsså är det bara att börja igen.

    Håller med.
    Där har jag vart många gånger. Men det är bara att bryta ihop och komma igen. 🙂
    Särskilt minns jag när vi hade tokmeckat en hel dag för att byta koppling och frihjul i min v4,
    och jag lyckades vända frihjulet fel, vilket märktes först vid provkörningen, så det var bara
    att lyfta ur motorn igen.

    #184274

    prostreet
    Deltagare

    Packningen bytt.
    Ingen skillnad. Men jag hittade boven med lite hjälp av Broberg.

    Oljereturen från turbon.
    Vet ifasen vad som hänt. Dålig kvalité kanske?
    Inköpt på Speedparts. Bytt i vintras.
    Men skit i det nu. Måste ha tag i ny O-ring imorgon. Är det special O-ring?
    Eller kan det finnas på järnhandeln alternativt Saab?

    #184277

    exlssn
    Deltagare

    Jag köpte på Mekonomen sist. De har alla möjliga storlekar och grovlekar.

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng