Jaha, då är man igång igen…
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Jaha, då är man igång igen…
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Jaha, då är man igång igen…
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2003-01-30 18:35 av fuling.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymjanuari 30, 2003 at 15:07 #9206
efter balansaxellagerbytet. Operationen gick bra i helhet och maskinen går tyst med normalt oljetryck. Här kommer lite erfarenheter:
Lagerna drev jag försiktigt in med träkloss och mässingsstång. Jag fick skava dom ytterst lite varvet runt för att axeln skulle snurra med handkraft. Tråg, kåpor och transkåpan blästrades och snyggades upp med hammarlack inför återmonteringen. Maskinen tätades med Loctite blå silikon som funkat bra efter några veckors drift (på vissa ställen utan packning). Tänk på att vara snabb vid ihopläggningen för silikonet torkar rättså snabbt. Oljetråget monterade jag med motorn hängande rätt, och detta var rättså krångligt. Hade varit lättare att vända snurran upp och ner.
Kopplingslamellen centrerades med ett VP-rör (dom vita elrören ni vet) som passar som hand i handske i lamellaxelbussningen. Några varv eltejp för lamellens hål gjorde att den hamnade bra i mitten. Motorns tillbakalyft underlättades betydligt medelst tiltning med snöre mellan lyftkrok och fläktlager. Tack för det tipset Fuling! Växellådan lyftes med en lång lina upp i tak = ingen träkloss.Konverteringen till elfläkt gick bra till slut. Jag har använt en fläkt från Saab 900 Turbo, som inte byggde så mycket. Det gamla fläktlagret måste sågas av och tas bort, vilket jag gjorde med snurran på plats i bilen. Lättare hade det varit med transkåpan lös men då var jag inte säker på måtten mellan kylare och motor. Det löste sig bra med motorn i bilen, även om det var lite svettigt att ta ut det gamla fläktlagret. Hålet som lämnades efter pluggade jag med en 30 mm frysplugg med silikon som extra tätning. Den nya generatorremmen (som jag inte kommer ihåg längden på, kanske 975 mm) snurrar så slappt och fint numera, och ändå inget gnissel. Belastningen på balansaxellagret bör vara minimum med denna nästintill obefintliga remspänning! Elfläkten skall sedan styras steglöst beroende på motortemp…
På det hela taget en rättså lätt operation. 60 % av tiden går som vanligt åt att rengöra motor och annat (och händer förstås) på 25 år av oljespill och annan skit. Det enda kvarvarande jobbet är nästa problem, nämligen tomgången. Jag startar snart en separat tråd för detta mer eller mindre jäckande dilemma…
Tack för alla tips genom detta eminenta forum, hoppas att ni kan ha glädje av mina små erfarenheter!
//Johan
Anonymjanuari 30, 2003 at 18:25 #67924Bra redogörelse! får ju nästan lust att byta lite balansaxellager själv! och det där med elfläkt lät ju bra, tog du allt från en 900 turbo? givaren också? (det kanske stod i texten..hum får läsa en gång till Mange.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.