Justera bromsar 96

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Justera bromsar 96

  • Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2013-04-15 13:51 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7130

    Hej

    Har bytt/renoverat allt i bromsväg runt om. Haft loss pedalställ och huvudbromscylindern. Luftat och justerat. Padalen känns stum men tar långt ned i golvet.

    Är det att justera bromsstången mellan pedal och huvudcylinder eller bör jag kolla på något mer först?

    /mikael

    #54245
    phermansson
    Deltagare

    Hur har du luftat?

    #54246
    Dicst
    Deltagare

    Har du justerat ut backarna bak? Om du byter till nya backar kan de vara mindre än gamla tiders saab original + att trumman kan vara sliten, då blir det lång väg för pedalen innan de är ute.

    #54248

    Hej

    Skrev inte att jag har V4-bromsar runt om. Justerade precis stången från pedalen, gick att skruva mkt innan pedalen fick rätt spel. Har dock inte hunnit provköra ännu men pedalen tar nu högre upp som den ska.

    Man blir dock lite chockad när man inte kört bilen på 20 år och upptäcker att bromsarna inte tar som en modern bil. Man vänjer sig snart tror jag….

    /mikael

    #54249
    enor
    Deltagare

    @mikael vallentuna wrote:

    Hej

    Skrev inte att jag har V4-bromsar runt om. Justerade precis stången från pedalen, gick att skruva mkt innan pedalen fick rätt spel. Har dock inte hunnit provköra ännu men pedalen tar nu högre upp som den ska.

    Man blir dock lite chockad när man inte kört bilen på 20 år och upptäcker att bromsarna inte tar som en modern bil. Man vänjer sig snart tror jag….

    /mikael

    Bromsarna bak är samma på tvåtaktare från halvvägs in på -61 och hela vägen genom alla v4, och de måste justeras. Fast det kanske du gjort?

    #54265

    Hej

    Provkörde lite och bromsarna tog betydligt bättre men inte som så bra som det borde göra. Pedalen känns hyfsat stum men jag får nog ta sambon till hjälp med att pumpa pedalen. Jag behöver nog också justera mer bak, tror att backarna kommer ”hamna” rätt allt eftersom jag provkört. Det tar sin tid att få igång en gammal pensionär.

    Kopplingen hugger våldsamt i vissa lägen främst vid låga varv typ ettan vid start. Inte i dragläget utan just när kopplingen släpps fullt. Dock betydligt mkt mindre än den gjort i början efter att stått i en ladugård i över 20 år. Kanske den behöver slita in sig?

    /mikael

    #54512

    @phermansson wrote:

    Hur har du luftat?

    När jag monterade bromsarna och drog alla rör och slangar så luftade jag med slang och backventil. Nu när jag luftade fick sambon pumpa och jag luftade vä fram hö bak i ordning. Det kom en del luft bak. Dessutom när jag vred på skivan fram så kom det ingen bromsvätska. Slangen var vriden och blev för sträckt….muttern på baksidan av hjulhuset satt löst. Justerade slangen och drog åt muttern.

    Dessutom så justerade jag baktrummorna. Det gick att skruva en hel del samt att jag dunkade lite på trumman för att skaka allt på plats. Jag hade tidigare monterat och justerat bakbromsarna när bakaxeln var lös på verktygsbordet.

    Nu verkar det ta bra och skivorna ser så fina ut när dom är inslitna så man blir riktigt stolt. Bromsarna till och med nyper på gruset 😉

    /mikael

    #54556
    phermansson
    Deltagare

    Gött! Ofta lönar det sig att kolla allt igen.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng