Justera Caster med hjälp av att fräsa spindelled

Forum Modellspecifika forum OG900 Justera Caster med hjälp av att fräsa spindelled

Detta ämne innehåller 11 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-08-29 07:25.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25506

    saab95v4
    Deltagare

    Hej, tänkte försöka öka min castervinkel på Saaben (folkracebil.)
    Har försökt ritat på paint hur jag tänkte göra och undrar om det är rätt metod. Förutom att schimsa bakre övre bärarmen.

    http://imageshack.us/photo/my-images/545/namnlskj.jpg/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Tänker jag rätt eller är jag fel ute?

    #187223

    joh900
    Deltagare

    Hej!

    Om det är underifrån man ser allt så stämmer det. Jag kommer inte riktigt ihåg om det var 4 eller 6mm jag tog av, men det var mer eller mindre exakt lika tjockt som en av ”kanterna” på spindelleden, samt att två fyrkantsbrickor stämde överens perfekt med hur mycket material som tagits bort.

    Nedre leden skall framåt (i bilens färdriktning), övre leden skall bakåt.

    MVH

    #187225

    fataren
    Deltagare

    denna borde ju in på faq XD tillomed jag begrep detta 🙂 fast vad ger mer caster för bättre egenskaper?

    #187226

    joh900
    Deltagare

    Ökad caster ger ökad stabilitet rakt fram och kompensering med ytterligare lite negativ camber när du svänger. Låg caster (standard) och lite negativ camber (runt 1,5 grader negativ) gör bilen lite stressig (väldigt direktstyrd) rakt fram i högre farter.

    Detta är så som jag upplevde min röda 900 när jag har ”labbat” lite.

    MVH

    #187227

    saab95v4
    Deltagare

    @fataren wrote:

    denna borde ju in på faq XD tillomed jag begrep detta 🙂 fast vad ger mer caster för bättre egenskaper?

    Nu vet inte jag vad faq är, men tar det som en komplimang haha.

    Tänkte göra detta med hjälp av rondell (vinkelslip) fast ändå seriöst.
    Sen får man se om et blir någon skillnad, blir det ingen skillnad, då bryr jag mig inte, blir det bra/bättre blir jag glad.

    Win win situation

    #187229

    fataren
    Deltagare

    påverkar det över/understyrningen något eller är det något man vinner på om man ska köra på bana?

    #187231

    M.Broberg
    Deltagare

    @fataren wrote:

    påverkar det över/understyrningen något eller är det något man vinner på om man ska köra på bana?

    Mer camber vid infjädring är inget negativt 🙂

    #187232

    fataren
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    @fataren wrote:

    påverkar det över/understyrningen något eller är det något man vinner på om man ska köra på bana?

    Mer camber vid infjädring är inget negativt 🙂

    Positivt alltså, men nu får du förklara vad som menas med infjädring (det var ett nytt uttryck för mina öron) tänker spontant på inbromsning då fjädrarna trycks ihop XD.

    #187234

    M.Broberg
    Deltagare

    @fataren wrote:

    @M.broberg wrote:

    @fataren wrote:

    påverkar det över/understyrningen något eller är det något man vinner på om man ska köra på bana?

    Mer camber vid infjädring är inget negativt 🙂

    Positivt alltså, men nu får du förklara vad som menas med infjädring (det var ett nytt uttryck för mina öron) tänker spontant på inbromsning då fjädrarna trycks ihop XD.

    när fjädringen trycks ihop, tex när du svänger (vilket är då du vill ha camber)

    Sen skall tydligen in-styrnignen bli förbättrad av detta.

    #187249

    saab95v4
    Deltagare

    @joh900 wrote:

    Hej!

    Om det är underifrån man ser allt så stämmer det. Jag kommer inte riktigt ihåg om det var 4 eller 6mm jag tog av, men det var mer eller mindre exakt lika tjockt som en av ”kanterna” på spindelleden, samt att två fyrkantsbrickor stämde överens perfekt med hur mycket material som tagits bort.

    Nedre leden skall framåt (i bilens färdriktning), övre leden skall bakåt.

    MVH

    Måste bara kontrollera en sak. Du skriver at tom man ser det underifrån så stämmer det. Men då får inte jag det att stämma.
    Spindelleden är alltså den undre på bilden, och sikten är ovanför.

    Man fräser/kapar på framsidan (till vänster) och schimsar på baksidan (höger) Då åker ju den leden framåt.

    Och det är den undre och man ser den ovanifrån.

    Är det jag som missuppfattat något eller har du missuppfattat bilden.?

    #187253

    M.Broberg
    Deltagare

    undre spindelleden ska mot fronten, övre ska åt andra hållet, det ska ju bli precis motsatten till ett kundvagnshjul (när du kör den)

    #187242

    saab95v4
    Deltagare

    Och då är min bild rätt. Och man ser återigen bilden ovanifrån och jag har endast ritat UNDRE fästet.

    Det var bara det jag ville vara säker på.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng