justera co halten t8

Forum Modellspecifika forum OG900 justera co halten t8

Detta ämne innehåller 8 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-08-25 17:43.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25487

    andreas1
    Deltagare

    har för mig man ska justera cohalten genom det lilla hålet brevid luftbälgen.
    men jag verkar bara ha hål rakt ner tryckte lätt med en svetspinne o då dör bilen verkar trycka på mängdskivans axel..
    kolla på en annan o där var likadant.
    finns det olika ställen på olika modeller eller har jag missat något?
    anledningen till justeringen är att bilen går lite orolig kall o luktar oförbränd bensin o det är bes dags
    bilen är en 82a t8

    #186945

    morsole
    Deltagare

    Har du kollat med en lång insex att ändra på skruvens läge?

    Den ska vara lååååååååång förstår du; har glömt vilken dimension, men TROR det är 4 mm.

    Detta är tomgång inställningen du ändrar här, vill du ändra på co halten under drift måste du in i styrtrycksventilen och ändra, vet inte hur din styrtryckare ser ut, om den är ”ställbar”

    ”Ställbara” har en plugg som täcker en insex, som du kan ställa trycket på efter du tagit bort pluggen. Finns i alla fall på 83’orna.

    Kolla i verkstadshandboken vilket tryck du bör ha, sen får du utgå från det när du ställer.

    Vilket också innebär att du behöver koppla in en manometer så du ser vilket trycket är innan du börjar ändra på det, och vilket tryck du får genom ändringen.

    Lägre tryck ger högre co, högre tryck ger lägre.

    Ställ tomgångsco med skruven i mängdmätaren.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #186958

    andreas1
    Deltagare

    ok alltså jag som fått det om bakfoten.
    ang hålet tomgångshålet så tryckte jag bara ner en lång pinne o när den bottna ändra motorn gång tror jag trycker direkt på mängdskivans axel.
    Men då var jag iallafall på fel ställe o pilla ha ha,
    ska ut i garaget igen i morgon o kolla om det finns något lock annars kanske man kan göra såhär
    http://www.saivis.se/_a/saab900/10-styrtryck.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #186959

    morsole
    Deltagare

    Ja det var ju det jag pratade om; där du tryckte sitter det en skruv som man kan justera; tomgångsco’n…

    Men du har klart för dig, men sätt för jösse namn en manometer så du ser vilket styrtryck du har…

    Sätter du mellan styrtrycksventil och mängdmätare, lätt att se vilken slang du ska skarva.

    DÅ får du klart för dig!

    Lycka till!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #187139

    andreas1
    Deltagare

    chansade på bes utan o ändra co
    co hamnade på 1,0 så troligtvis inte det som felar..
    tanka 14 liter o fick bensinstopp efter 8 mil o inga läckor
    så får nog plocka ner hela bränslesystemet istället

    #187147

    sebbo
    Deltagare

    Jag antar att du kollat luftfiltret?

    #187169

    andreas1
    Deltagare

    japp insatsfilter kn såg inte direkt skitigt ut..bytt bränslefilter ,beg stift i kablar som jag vet funkar.
    ställt tändningen.
    då bilen går bra när man kör o bättre tomgång varm motor borde kompet vara ok
    kom gärna med fler förslag för mek sprut e inte min starka sida

    #187174

    sebbo
    Deltagare

    Jag kastade ur mitt JR filter, det såg inte skitigt ut men dom är känsliga iom oljan i dem. Testa att byta mot ett vanligt engångsfilter. När jag gjorde det gick den normalt igen.

    #187175

    andreas1
    Deltagare

    ok kan va värt o prova får ta tag i det till helgen

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng