Justera hastighetsmätare?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Justera hastighetsmätare?

  • Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2012-10-21 11:32 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6791
    p hedberg
    Deltagare

    Har bytt hastighetsmätare i V4:an, men den visar nästan 10 km/h för mycket.

    Jag antar att det går att justera genom att ta isär mätaren och spänna fjädern lite hårdare, men jag undrar om nån har koll på hur mycket man ska vrida? Några mm, eller ännu mer?

    Då det är rätt mycket pillande vill man ju helst bara justera en gång 😕

    Mvh
    Pär

    #48579

    Är felvisningen total, d.v.s. alltid 10 över oavsett hastighet borde det bara vara att vrida visarnålen rätt. Är felvisningen proportionell med hastigheten blir det värre. Nu har jag aldrig pillat isär saabmätarna men om fjädern är svår att justera på ett tryggt sätt är det värt att kolla om aluminiumringen som den roterande magneten drar med sig går att justera. -Antingen skjuta längs visaraxeln så avståndet till magneten ökar eller genom att böja eller klippa lite i dess kant. Det borde också gå att dämpa magnetkraften genom att ”kortsluta” magneten med en bit mjuk järnplåt.

    Å andra sidan är 10 km/h för mycket vid 100 en helt normal felvisning på de flesta bilar. Reglerna säger noll till +20% felvisning och då antar jag att de flesta tillverkare lägger sig halvvägs för bästa toleransmarginal åt båda håll. Det är dyrt att tillverka perfekta mätare. Visningen påverkas förstås också av däckvalet. Att visa tio över verklig fart gör kanske folk lite sura men tio under gör folk fattiga i polisens fartkontroller…

    Däckdimensionen är förstås avgörande för felvisningen. Min V4 har 165R15, alltså 80-profil, och den visar bara någon procent över verklig hastighet (kollat mot GPS). Dessa däck är nog vanligare än originaldimensionen 155R15 idag och detta ger en ”korrigering” av hastighetsmätaren med ca 6-7% nedåt. Att 165:or dessutom sänker varvtalet i samma grad tycker jag är ännu trevligare, även om 155:or ser mer rätt ut och av vissa sägs ge stadigare gång.

    #48761
    matthias r
    Deltagare

    Är det den någon av tidiga hastighetsmätarvarianterna du har i bilen (1967 eller 1968-69)?

    #48765
    p hedberg
    Deltagare

    Nej, instrumentet är från en 72:a.
    Har nu gjort en justering i tron att felvisningen var hyfsat linjär. Tog dock i för mycket med resultat att den visar nästan 10 för lite upp till ca 60-70. :bh
    Däröver visar den bara nån km/h för lite.
    Så kontentan är att jag inte skulle vridit magneten mer än ca 2-3 mm istf de 4-5 som jag gjorde.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng