Kabelfunderingar…

Forum Modellspecifika forum 92/93 Kabelfunderingar…

Detta ämne innehåller 8 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-08-01 08:05.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4130

    odenpa
    Deltagare

    Hej

    Har nu börjat kolla lite på kablarna i min Saab 93:a från 1958. Vissa kablar verkar fattas och andra verkar inte vara i allt för bra kondition. Har nu några frågor/funderingar som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att bringa klarhet i.

    Bör kabeln som jag ringat in på ”Bild 1, Tändspolen” gå till platsen som jag ringat in på ”Bild 2, Tändfördelaren”?

    Ang. batteriets pluspol. Om jag förstått det rätt ska huvudkabeln gå till inringad markering på ”Bild 3, Startmotor”, eller hur?

    Nu till inringad kabel i ”Bild 4, Säkringsdosa”, ska den också till batteriets pluspol och i så fall hur brukar ni sätta fast den?

    Hoppas ni förstod ungefär vad jag menade…

    /Pär

    #30313

    Hej Pär
    Du har rätt i att det ska gå en kabel mellan tändspole o fördelare.
    Huvudmatning + till bilen brukar sitta från startmotorn dvs. elkabeln till säkringsdosan, när tändningen är av så ska du förmodligen ha spänning till tex. bromsljus.

    Om du inte har rep o reservdels cd så skaffa dessa från Norrlandssektionen, ovärderliga hjälpmedel när du skruvar.

    Jag skruvar själv i en 95:a där man hade ”förbättrat” elsystemet, tog några dagar innan jag vågade sätta i batteriet o vrida på nyckeln.

    MVH Micke

    Saab 9-5 kombi -07, 99cc -76, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

    #30315

    odenpa
    Deltagare

    Hej Micke

    Tack för ditt svar! Jag har skaffat rep. och reservdels pdf:erna från Norrlandssektionen – helt underbara pdf:er (stort tack till dem som fixat till dem!), sökbara dessutom, vad mer kan man begära.

    Men då det är en del ”förbättringar” gjorda så är det inte helt lätt att följa alla kablar och skarvningar som finns i motorrummet…

    Min tolkning av elschemat är att den ”lilla” kabeln på bild 4 ska till batteriets pluspol samt att det även ska gå en ”tjock” kabel från pluspolen till startmotorn enligt bild 3. Alltså, min tolkning är att det ska gå 2 kablar från batteriets pluspol.

    Jag känner som du lite oro för att sätta i batteriet, känns som om det kan bli kortis mest överallt…

    /Pär

    #30331

    Hej Pär
    Eftersom du har elschemat tycker jag att du ska gå igenom elen ordentligt, Jag tycker att elschemat är lite besvärligt att läsa men det går, det kan ta en dag eller så men min erfarenhet av 95:an gör att det är väl satsad tid.
    Ett tips är att rengöra säkringsdosan o säkringar från oxid.

    MVH Micke

    Saab 9-5 kombi -07, 99cc -76, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

    #30332

    odenpa
    Deltagare

    Hej Micke

    Elschemat är nu utskrivit i A3 format och uppsatt på väggen i garaget. Även dammat av en gammal Fluke så nu ska här mätas, både kors och tvärs.

    Btw, såg första delen i DVD:n som följde med sista numret av tidningen Klassiker, även för den bäste kan det bli fel med elen…

    /Pär

    #30357

    saabcustom
    Deltagare

    Ta dej tid att inspektera (alla) kablarna m.a.p. dess skick. Byt ut allt som ser tveksamt ut. I mitt lilla projekt LOW95 så blev det till att riva ut allt (=total elsanering) och dra ett helt nytt elsystem.

    Riktigt så illa behöver det ju inte vara i ditt fall men ta en ordentlig koll är mitt råd. Speciellt de kablar som är osäkrade och bär mycket ström (till batteri, startmotor och generator, typ).

    Kabel i flera färger skaffar man enklast genom att riva ur hela elsystemet ur t.ex. en uttjänt OG900.

    Och, säkringsdosans nitförband kan vara en källa till luriga fel som märks först när det går ström igenom säkringen/dosan….

    Lycka till / Kenth

    #30358

    odenpa
    Deltagare

    @saabcustom wrote:

    Ta dej tid att inspektera (alla) kablarna m.a.p. dess skick. Byt ut allt som ser tveksamt ut. I mitt lilla projekt LOW95 så blev det till att riva ut allt (=total elsanering) och dra ett helt nytt elsystem.

    Riktigt så illa behöver det ju inte vara i ditt fall men ta en ordentlig koll är mitt råd. Speciellt de kablar som är osäkrade och bär mycket ström (till batteri, startmotor och generator, typ).

    Kabel i flera färger skaffar man enklast genom att riva ur hela elsystemet ur t.ex. en uttjänt OG900.

    Och, säkringsdosans nitförband kan vara en källa till luriga fel som märks först när det går ström igenom säkringen/dosan….

    Lycka till / Kenth

    Hej Kenth

    Jag tar med mig din info! Skulle dock vilja riva så lite som möjligt i elsystemet då det inte är min starka sida… Men det blir till att mäta till att börja med.

    Pluskabeln från batteri till startmotor = bytt (köpte 16 mm² kabel – räcker det?)
    Jordflätan från batteri = bytt
    Generatorn, ska försöka ta reda på vilka kablar det är…

    /Pär

    #30401

    saabcustom
    Deltagare

    Jo, 16mm2 borde nog räcka, har inte koll på SAAB93, nån annan vet kanske vad som sitter i original. Se till att nötningsskydda och klammra kabeln på lämpliga ställen (typ som i original).

    Sen har du väl en jordfläta mellan motor och chassi ? Kan bli väldigt roliga effekter om startmotorströmmen tar en egen väg så kolla den också.

    Jag VET, det hände på en OG900 som vi va lite för snabba med att vrida på startnyckeln efter motorbyte. Minns inte vilken väg strömmen tog men varmt blev det :ID . På fel ställe…..

    / Kenth

    #30408

    odenpa
    Deltagare

    @saabcustom wrote:

    Jo, 16mm2 borde nog räcka, har inte koll på SAAB93, nån annan vet kanske vad som sitter i original. Se till att nötningsskydda och klammra kabeln på lämpliga ställen (typ som i original).

    Sen har du väl en jordfläta mellan motor och chassi ? Kan bli väldigt roliga effekter om startmotorströmmen tar en egen väg så kolla den också.

    Jag VET, det hände på en OG900 som vi va lite för snabba med att vrida på startnyckeln efter motorbyte. Minns inte vilken väg strömmen tog men varmt blev det :ID . På fel ställe…..

    / Kenth

    Hej Kenth

    Återigen, tack för dina synpunkter – uppskattas! Verkar som den 16 mm² ”pluskabel” som jag köpt blir för kort så jag får nog köpa en ny och då verkar det som det är 35 mm² som gäller.

    Någon jordfläta mellan motor och chassi har jag inte hittat (den jordfläta som jag hittat går från minus på batteriet till motorblocket). Får klura vidare på detta!

    Om det är någon som har foton på motorrummet (gärna på startmotorn och ”batterikopplingar”) på en 93:a från 1958 så får ni gärna lägga upp dem här eller PM:a, ibland säger en bild mer än tusen ord. Förhoppningsvis blir det lite mätning till helgen.

    /Pär

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng