Kallstart V4 -1980
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Kallstart V4 -1980
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Kallstart V4 -1980
- Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2011-07-20 18:34 av kapten_nilsson.
-
FörfattareInlägg
-
juli 17, 2011 at 18:24 #4499
Hej,
På väg att köpa min första SAAB 96 V4-1980.
Den är svår att få igång vid kallstart. Nuvarande ägare brukar få hjälpa till med startgas. Fungerar helt normalt vid varm motor.
Någon som vet vad det kan vara? Ska jag akta mig för att köpa?
Tacksam för snabba svar! 😎köp…
..gör sedan en ordentlig service (olja, -filter, luftfilter, stift, brytare, kondensator, bränslefilter), inklusive injustering av ventiler, se till att alla vakuumslangar och vevhusventilationsslangar är hela och att bränsletillförseln är som den ska, så ska du se att den startar så fint så fint…juli 17, 2011 at 20:48 #29890@Per-Erik wrote:
köp…
..gör sedan en ordentlig service (olja, -filter, luftfilter, stift, brytare, kondensator, bränslefilter), inklusive injustering av ventiler, se till att alla vakuumslangar och vevhusventilationsslangar är hela och att bränsletillförseln är som den ska, så ska du se att den startar så fint så fint…Tack för svar!
Nuv ägaren hävdar bestämt att det är automatchoken som trasslar. Tydligen mest trassel när bilen stått ett par dagar.
Läste om att man kan sätta in manuell choke istället, konverteringsattser!?!Fundera allvarligt på en sådan här istället. Ofta finns de begagnade för ca 1500 kr. Passar direkt på insuget. Weber JA, Solex nja…
http://www.misab.se/forgasare.htm
juli 19, 2011 at 15:55 #27973Köp bilen och byt till en weber som är betydligt bättre än originalsolexen, jag skulle isåfall satsa på 36dcd, den tycker iaf jag är ännu bättre än 32/36dgv.
juli 19, 2011 at 19:14 #29939Plocka isär automatchoken och gör rent och smörj allt. På min automatchoke sitter en dämpkolv (“modulating choke”) som behöver göras ren ofta (en gång i kvartalet, typ) för att inte kärva. Jag har för säkerhets skull gjort min choke halvmanuell med en fiskelina från chokespjällets arm in i kupen. Jag trampar gasen i botten som vanligt och rycker i linan och vips, så har choken gått i. Återgången fixar den som tur är själv.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”juli 20, 2011 at 13:07 #29978Tack för alla svar… Köpte dock en annan, en 72a.
Någon som vet om/hur man kan sätta in rullbälten?juli 20, 2011 at 18:34 #28025Det går men fasta är ju egentligen bättre – om man justerar dem rätt. Tvåpunktarna bak kan dock vara ide att byta, men då behöver du ordna en fästpunkt för rullen, förslagsvis på tröskeln framför bakre hjulhuset där de sitter på de senare årsmodellerna.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.