Kallstart V4 -1980

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Kallstart V4 -1980

Detta ämne innehåller 7 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-07-20 18:34.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4499

    kapten_nilsson
    Deltagare

    Hej,
    På väg att köpa min första SAAB 96 V4-1980.
    Den är svår att få igång vid kallstart. Nuvarande ägare brukar få hjälpa till med startgas. Fungerar helt normalt vid varm motor.
    Någon som vet vad det kan vara? Ska jag akta mig för att köpa?
    Tacksam för snabba svar! 😎

    #27928

    Per-Erik
    Deltagare

    köp…
    ..gör sedan en ordentlig service (olja, -filter, luftfilter, stift, brytare, kondensator, bränslefilter), inklusive injustering av ventiler, se till att alla vakuumslangar och vevhusventilationsslangar är hela och att bränsletillförseln är som den ska, så ska du se att den startar så fint så fint…

    #29890

    kapten_nilsson
    Deltagare

    @per-erik wrote:

    köp…
    ..gör sedan en ordentlig service (olja, -filter, luftfilter, stift, brytare, kondensator, bränslefilter), inklusive injustering av ventiler, se till att alla vakuumslangar och vevhusventilationsslangar är hela och att bränsletillförseln är som den ska, så ska du se att den startar så fint så fint…

    Tack för svar!
    Nuv ägaren hävdar bestämt att det är automatchoken som trasslar. Tydligen mest trassel när bilen stått ett par dagar.
    Läste om att man kan sätta in manuell choke istället, konverteringsattser!?!

    #29894

    mats a
    Deltagare

    Fundera allvarligt på en sådan här istället. Ofta finns de begagnade för ca 1500 kr. Passar direkt på insuget. Weber JA, Solex nja…

    http://www.misab.se/forgasare.htm

    #27973

    rallysaaben
    Deltagare

    Köp bilen och byt till en weber som är betydligt bättre än originalsolexen, jag skulle isåfall satsa på 36dcd, den tycker iaf jag är ännu bättre än 32/36dgv.

    #29939

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Plocka isär automatchoken och gör rent och smörj allt. På min automatchoke sitter en dämpkolv (”modulating choke”) som behöver göras ren ofta (en gång i kvartalet, typ) för att inte kärva. Jag har för säkerhets skull gjort min choke halvmanuell med en fiskelina från chokespjällets arm in i kupen. Jag trampar gasen i botten som vanligt och rycker i linan och vips, så har choken gått i. Återgången fixar den som tur är själv.

    #29978

    kapten_nilsson
    Deltagare

    Tack för alla svar… Köpte dock en annan, en 72a.
    Någon som vet om/hur man kan sätta in rullbälten?

    #28025

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Det går men fasta är ju egentligen bättre – om man justerar dem rätt. Tvåpunktarna bak kan dock vara ide att byta, men då behöver du ordna en fästpunkt för rullen, förslagsvis på tröskeln framför bakre hjulhuset där de sitter på de senare årsmodellerna.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng