Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Kallstartsspridare för etanol
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2017-11-10 16:25 av .
- FörfattareInlägg
- 7 november, 2017 kl. 17:43 #436716
svesson
DeltagareHej
Fråga till någon etanol-expert. Gäller en 900S -91
För att förbättra kallstartsegenskaperna med etanol försöker jag montera en kallstartsspridare från en 8-ventilare på min 16V. Problemet är att det inte går att få tätt! Hålet (koniskt) i mitt spjällhus är större än gummipackningen i spridaren.
Hur gör jag??/Sven
8 november, 2017 kl. 09:05 #436732M.Broberg
Deltagarefinns lite andra varianter som funkar
tex kan du koppla om så att när startmotorn går så har du ett växlande relä som kopplar in ett motstånd i serie med kylvattentempgivaren vilket lurar motorn att tro att motorn är kallare än den är
tror joh900 på STCS forum gjorde nått liknande. jag har tyvärr inte resistanstabellen till tempgivaren.
8 november, 2017 kl. 13:42 #436738martin h
DeltagareJag har gjort en något mer manuell variant. Kopplat ett temperaturmotstånd som jag kopplar in istället för ordinaria tempgivare. Den har en karakteristik som ger ca 10 C kallare temp än vanligt. Kopplas in genom en knapp i instrumentpanelen (tog en ”EXTRA” knapp för extraljus så det ser bra ut) kopplade också knappen till dimljusindikeringen i instrumentpanelen så att man inte glömmer knappen intryckt. Jag behöver ha den inne någon minut eller så för att min bil skall gå bra. Det är en 9000i -88 som jag satt turbospridare på (ca 30% mer flöde) Behövdes ett relä, och en diod för att inte tända dimljusen 🙂
/Martin
10 november, 2017 kl. 16:25 #436786svesson
DeltagareTack för respons!
Mitt tätningsproblem har jag nu löst med en plan gummipackning.
Men detta om temperaturgivaren är ju intressant…..Martin….Har du ersatt ordinarie tempgivare (mellan 2:an och 3:ans insug, blå kontakt) med en likadan men med annan temp-karaktäristik? Eller ett löst NTC-motstånd? Specifikation? Var får man tag i en sån?
Hittade f.ö. detta i VHB, CU-14 motorstyrning:
Vid avbrott i signalen från temperaturgivaren, simuleras
en signal i styrdonet, som vid start motsvarar
10°C (50°F) och under körning 35°C(95°F).
——
Det enklaste är väl då att koppla bort den vid ”kallstart”…..kan man tycka
/Sven - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.