Kallstartsspridare för etanol

Forum Modellspecifika forum OG900 Kallstartsspridare för etanol

  • Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2017-11-10 16:25 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #436716
    svesson
    Deltagare

    Hej
    Fråga till någon etanol-expert. Gäller en 900S -91
    För att förbättra kallstartsegenskaperna med etanol försöker jag montera en kallstartsspridare från en 8-ventilare på min 16V. Problemet är att det inte går att få tätt! Hålet (koniskt) i mitt spjällhus är större än gummipackningen i spridaren.
    Hur gör jag??

    /Sven

    #436732
    M.Broberg
    Deltagare

    finns lite andra varianter som funkar

    tex kan du koppla om så att när startmotorn går så har du ett växlande relä som kopplar in ett motstånd i serie med kylvattentempgivaren vilket lurar motorn att tro att motorn är kallare än den är

    tror joh900 på STCS forum gjorde nått liknande. jag har tyvärr inte resistanstabellen till tempgivaren.

    #436738
    martin h
    Deltagare

    Jag har gjort en något mer manuell variant. Kopplat ett temperaturmotstånd som jag kopplar in istället för ordinaria tempgivare. Den har en karakteristik som ger ca 10 C kallare temp än vanligt. Kopplas in genom en knapp i instrumentpanelen (tog en ”EXTRA” knapp för extraljus så det ser bra ut) kopplade också knappen till dimljusindikeringen i instrumentpanelen så att man inte glömmer knappen intryckt. Jag behöver ha den inne någon minut eller så för att min bil skall gå bra. Det är en 9000i -88 som jag satt turbospridare på (ca 30% mer flöde) Behövdes ett relä, och en diod för att inte tända dimljusen 🙂

    /Martin

    #436786
    svesson
    Deltagare

    Tack för respons!
    Mitt tätningsproblem har jag nu löst med en plan gummipackning.
    Men detta om temperaturgivaren är ju intressant…..Martin….Har du ersatt ordinarie tempgivare (mellan 2:an och 3:ans insug, blå kontakt) med en likadan men med annan temp-karaktäristik? Eller ett löst NTC-motstånd? Specifikation? Var får man tag i en sån?
    Hittade f.ö. detta i VHB, CU-14 motorstyrning:
    Vid avbrott i signalen från temperaturgivaren, simuleras
    en signal i styrdonet, som vid start motsvarar
    10°C (50°F) och under körning 35°C(95°F).
    ——
    Det enklaste är väl då att koppla bort den vid ”kallstart”…..kan man tycka
    /Sven

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng