Kallstartventil LH2.4 funktion?

Forum Modellspecifika forum OG900 Kallstartventil LH2.4 funktion?

  • Detta ämne har 7 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2012-03-21 22:10 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25781
    saabaero
    Deltagare

    På LH 2.4 är det tydligen en bygling i ett kontaktstycke i LH-kabelhärvan som aktiverar kallstartventilen (extraspridaren i insuget).

    Vad händer om man tar bort denna bygling?
    Kommer LH att fixa uppfetningen vid start via ordinarie spridare istället ?

    Tanken med detta är att kunna feta på ytterligare vid start vid etanoldrift genom att ha ordinarie kallstartuppfetning via spridarna och kunna styra kallstartventilen på annat sätt.

    #189891
    peter engqvist
    Deltagare

    fanns ingen kallstartsventil på motorn med LH2.4.2 jag stoppa i 99an.

    skruva dit en ventil som jag styr manuelt samtidigt som jag startar motorn.
    klarar kallstarter ner till runt 15 minus utan problem med etanol.

    #189894
    saabaero
    Deltagare

    Är det en vanlig kallstartventil du monterat ?
    Låter verkligen intressant att klara kallstarter ner till så låg temp.

    På denna 9000i med LH2.4 sitter det alltså kallstartventil
    På min og900 T16 med LH2.4 finns det inte kallstartventil och där är inte heller kontakten i kabelhärvan byglad

    Vore verkligen finemang om LH kunde klara sig utan kallstartventilen så den ventilen kan styras manuellt

    #189895
    peter engqvist
    Deltagare

    japp. en vanlig kallstartsventil.

    #189901
    joh900
    Deltagare

    Motorhärvan i min blå 900 kommer från en 900i 16v -89 dvs LH 2.4 med lambdareglering, orginal byglad för kallstartsventil och även inkopplad orginal. Nu på min motor har jag inte fått tag på rätt banjo/koppling, så jag har kört utan under hela vintern. Inte varit något problem annat än att den har gått lite ryckigt första hundra metrarna ibland när det varit kallt ute.

    MVH

    #189857
    saabaero
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Motorhärvan i min blå 900 kommer från en 900i 16v -89 dvs LH 2.4 med lambdareglering, orginal byglad för kallstartsventil och även inkopplad orginal. Nu på min motor har jag inte fått tag på rätt banjo/koppling, så jag har kört utan under hela vintern. Inte varit något problem annat än att den har gått lite ryckigt första hundra metrarna ibland när det varit kallt ute.

    MVH

    Intressant iaktagelse!
    Kallstartventilen är väl bara aktiv under själva uppstartsfasen så dina ryckningar borde väl vara något annat ?

    Eller kör du på etanol ?

    #189912
    saabaero
    Deltagare

    Verkar som jag hittat svaret.
    Detta borde gälla även Saab (dokumentet gäller Volvo)
    http://www.scribd.com/doc/62611210/LH2-4-funktion

    Saxat ang kallstartventil
    Vid start kopplas ett särskilt program in som ger två insprutningar per varv.Vid mycket låga motortemperaturer (under ca.–16 °C) inkopplas även kallstartventilen, om sådan finns

    På vissa motorer utgick kallstartfunktionenlöpande under 91 års modell och utgick på samtliga fr o m 92 års modell.Vid kallstart kondenseras mycket bränsle i droppform på de kalla ytorna. Separat kallstartsventil förbättrar kallstartsegenskaperna. Den är placerad längre från motorn än insprutningsventilerna och ger bränslet mer i gasform och mindre i form av droppar. Den kopplas in vid ca. –16 °C och vidvarvtal under ca 900 rpm. Den stängs av förgott när varvtalet en gång överskridit gränsvärdet

    #189926
    joh900
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    @joH900 wrote:

    Motorhärvan i min blå 900 kommer från en 900i 16v -89 dvs LH 2.4 med lambdareglering, orginal byglad för kallstartsventil och även inkopplad orginal. Nu på min motor har jag inte fått tag på rätt banjo/koppling, så jag har kört utan under hela vintern. Inte varit något problem annat än att den har gått lite ryckigt första hundra metrarna ibland när det varit kallt ute.

    MVH

    Intressant iaktagelse!
    Kallstartventilen är väl bara aktiv under själva uppstartsfasen så dina ryckningar borde väl vara något annat ?

    Eller kör du på etanol ?

    Jag hade för mig att den var inkopplad några sekunder efter start också, men om det är samma som på Volvo så är det nog inte så. 🙂 Kör på BF95.

    MVH

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng