Kam & balanslager bytesverktyg

Forum Modellspecifika forum Sonett Kam & balanslager bytesverktyg

  • Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2008-09-01 06:28 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18520
    Magnus E
    Deltagare

    Jag hade tänkt renovera min v4 i Sonetten i vinter och har en del funderingar.
    För att montera kam och balanslagerna så skall man tydligen ha ett specialverktyg.
    Måste man det eller går det att montera ändå? Annars, kan man köpa/låna av någon när det är dags (någon gång i vinter).

    Jag kan skruva motor men är färsk på V4:an, är det något mer man skall tänka på som är speciellt för V4 motorn?

    Saab 96 -61 Saab 97 -72 Saab 900 -95

    Jag ber om ursäkt för eventuella stavfel, jag är dyslektiker
    Magnus E

    #126203
    stefan
    Deltagare

    det viktigaste när man byter dylika lager är ju att få dem rakt och att man har dorn som trycker på hela ytan. Därför har man styrningar och anpassade dorn och det förenklar saken betydligt. Försöker man knacka in dom med vad huset erbjuder är ju risken stor att man dels skadar lagret och sen att det kanske inte är rakt i hålet.
    Är man osäker kan det inte kosta mer än en påse bullar att få en renoveringsfirma att knacka i dem. De brukar ha satser med styrningar och dorn för sånt.

    #126205
    sabbe
    Deltagare

    Man knackar inte in dessa lager. De trycks in med jämn kraft.
    Till en Sonett III:a skulle jag aldrig chansa på att montera kamaxellagren själv.

    Under 500 kr får man inte lagren monterade på renoveringsfirma.
    Det är en låg kostnad mot att behöva lyfta ur motorn igen vid eget misslyckande.

    Sabbe

    #126214
    stefan
    Deltagare

    Tja de flesta renoverare jag har sett använder en dornsats för just att knacka in dem ? Har aldrig sett nå hydrauliska specialverktyg för de som monterar enskilda lager.
    Det är ju naturligtvis skillnad på att försiktigt knacka dit dem mot att ”vålda” dit dem……..Har man korrekt dorn så är ju risken för skador obefintlig även om man knackar dit dom. Jag har då aldrig misslyckats på någon motor jag har bytt på.

    #126346
    rallysaaben
    Deltagare

    Jag mätte de nya lagren och så har jag en kompis som svarvade till dornar till kam och balansaxellager, och packboxarna, jag har monterat både kam och balanslager med dessa dornar och motorn har gått helt problemfritt i 2år nu, det gäller bara att se till att oljehålen hamnar där dom ska, eftersom man bara har en chans, kamlagren går inte att få ur hela.

    /Anders.

    #126357
    porsche944
    Deltagare

    Gängad stång, brickor och hylsor, så spänner man ner lagret på plats. Kyl lagret i frysen innan så glider det i lätt.

    #126371
    arvid
    Deltagare

    Prova med Enebybergs motor. När jag kollade med dem i våras kunde de montera lagren för ett par hundra om jag kom dit med grejerna.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng