Kamkedja rasslar

Forum Modellspecifika forum OG900 Kamkedja rasslar

  • Detta ämne är tomt.
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #489439
    propeller
    Deltagare

    Har en 900 GLE 1980 insprutningsmotor (Ems tror jag)
    Kamkedjan rasslar. Går den att spänna eller måste man byta den om man nu får tag på en ny.
    Nån som vet

    #489457
    Saab_ahed
    Deltagare

    Jag vill nog påstå att det är byte som gäller.
    Kedjan spänns av befintlig kedjesträckare, och när kedjan inte längre hålls tillräckligt spänd, är den uttänjd och bör bytas.

    Kamkedja (till B-motor) finns på klubbens reservdelsshop.

    #489459
    Lsoderlund
    Deltagare

    Japp, byte som gäller. Byt även skenorna när du ändå har ur den. Spännare, ny kedja, och skenor.

    Har nog till H-motor om du har en sådan maskin.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Skämsbilar:
    Audi A6 Avant
    Bmw I3 Rex

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #489484
    devertsson
    Deltagare

    Vad jag förstår måste man byta keja (or) och kedjesträckare.
    — Dag

    #489500
    Johan Staaf
    Deltagare

    Ska vara en B-motor i en GLE -80. Håller med om att det egentligen är byte som gäller men minns jag rätt så går det att lossa skruvarna som håller skenorna lite lätt (nedre är svår att nå dock) när man demonterat ventilkåpan och sedan trycka skenan mot kedjan. Men detta går nog under begrepper fulreparation….

    #489507
    propeller
    Deltagare

    Tackar alla för svaren. Förstod att det är byte av kedjan som gäller, men då måste man väl slita ut motorn

    #489508
    Lsoderlund
    Deltagare

    Jag hade lyft ut motorn, har för mig att det mer eller mindre är ett måste på 8 och 16-venlilarna. Osäker på hur det är med en b-motor.

    Men byt hela kittet. Dvs drev & skenor, som garanterat också är slitna! Ska man byta kedjetransmission så ska man byta alllt som har med den att göra. Dvs Dreven, skenorna, kejdan och spännaren. Allt annat riskerar i att du kanske får göra om jobbet efter en kortare tid. När du ändå har motorn ute, så kan du passa på att se över andra saker också, kanske läge att byta vattenpumpen när du ändå är igång.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Skämsbilar:
    Audi A6 Avant
    Bmw I3 Rex

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #489533
    wallero
    Deltagare

    Har bytt kamkedja å drev mm med motorn i
    Både på 16v å 8v det är inga problem men mycket å skruva bort …varför krångla till å lyfta motor mm???

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.