Kamkedja rasslar
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Kamkedja rasslar
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Kamkedja rasslar
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
oktober 12, 2021 at 20:34 #489459
Japp, byte som gäller. Byt även skenorna när du ändå har ur den. Spännare, ny kedja, och skenor.
Har nog till H-motor om du har en sådan maskin.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
oktober 14, 2021 at 19:37 #489484Vad jag förstår måste man byta keja (or) och kedjesträckare.
— Dagoktober 14, 2021 at 21:31 #489500Ska vara en B-motor i en GLE -80. Håller med om att det egentligen är byte som gäller men minns jag rätt så går det att lossa skruvarna som håller skenorna lite lätt (nedre är svår att nå dock) när man demonterat ventilkåpan och sedan trycka skenan mot kedjan. Men detta går nog under begrepper fulreparation….
oktober 15, 2021 at 11:32 #489508Jag hade lyft ut motorn, har för mig att det mer eller mindre är ett måste på 8 och 16-venlilarna. Osäker på hur det är med en b-motor.
Men byt hela kittet. Dvs drev & skenor, som garanterat också är slitna! Ska man byta kedjetransmission så ska man byta alllt som har med den att göra. Dvs Dreven, skenorna, kejdan och spännaren. Allt annat riskerar i att du kanske får göra om jobbet efter en kortare tid. När du ändå har motorn ute, så kan du passa på att se över andra saker också, kanske läge att byta vattenpumpen när du ändå är igång.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.