Kamkedja rasslar

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Kamkedja rasslar

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Kamkedja rasslar

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 11, 2021 at 22:13 #489439

      Har en 900 GLE 1980 insprutningsmotor (Ems tror jag)
      Kamkedjan rasslar. Går den att spänna eller måste man byta den om man nu får tag på en ny.
      Nån som vet

        oktober 12, 2021 at 18:12 #489457

        Jag vill nog påstå att det är byte som gäller.
        Kedjan spänns av befintlig kedjesträckare, och när kedjan inte längre hålls tillräckligt spänd, är den uttänjd och bör bytas.

        Kamkedja (till B-motor) finns på klubbens reservdelsshop.

          oktober 12, 2021 at 20:34 #489459

          Japp, byte som gäller. Byt även skenorna när du ändå har ur den. Spännare, ny kedja, och skenor.

          Har nog till H-motor om du har en sådan maskin.

          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
          Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
          Saab 9-3 Vector SC ´09

          Skämsbil:
          Audi A6 Avant

          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

            oktober 14, 2021 at 19:37 #489484

            Vad jag förstår måste man byta keja (or) och kedjesträckare.
            — Dag

              oktober 14, 2021 at 21:31 #489500

              Ska vara en B-motor i en GLE -80. Håller med om att det egentligen är byte som gäller men minns jag rätt så går det att lossa skruvarna som håller skenorna lite lätt (nedre är svår att nå dock) när man demonterat ventilkåpan och sedan trycka skenan mot kedjan. Men detta går nog under begrepper fulreparation….

                oktober 15, 2021 at 10:33 #489507

                Tackar alla för svaren. Förstod att det är byte av kedjan som gäller, men då måste man väl slita ut motorn

                  oktober 15, 2021 at 11:32 #489508

                  Jag hade lyft ut motorn, har för mig att det mer eller mindre är ett måste på 8 och 16-venlilarna. Osäker på hur det är med en b-motor.

                  Men byt hela kittet. Dvs drev & skenor, som garanterat också är slitna! Ska man byta kedjetransmission så ska man byta alllt som har med den att göra. Dvs Dreven, skenorna, kejdan och spännaren. Allt annat riskerar i att du kanske får göra om jobbet efter en kortare tid. När du ändå har motorn ute, så kan du passa på att se över andra saker också, kanske läge att byta vattenpumpen när du ändå är igång.

                  Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                  Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                  Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                  Saab 9-3 Vector SC ´09

                  Skämsbil:
                  Audi A6 Avant

                  Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                    oktober 15, 2021 at 22:37 #489533

                    Har bytt kamkedja å drev mm med motorn i
                    Både på 16v å 8v det är inga problem men mycket å skruva bort …varför krångla till å lyfta motor mm???

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.