Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Kamkedja rasslar
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 11 oktober, 2021 kl. 22:13 #489439
propeller
DeltagareHar en 900 GLE 1980 insprutningsmotor (Ems tror jag)
Kamkedjan rasslar. Går den att spänna eller måste man byta den om man nu får tag på en ny.
Nån som vet12 oktober, 2021 kl. 18:12 #489457Saab_ahed
DeltagareJag vill nog påstå att det är byte som gäller.
Kedjan spänns av befintlig kedjesträckare, och när kedjan inte längre hålls tillräckligt spänd, är den uttänjd och bör bytas.Kamkedja (till B-motor) finns på klubbens reservdelsshop.
12 oktober, 2021 kl. 20:34 #489459Lsoderlund
DeltagareJapp, byte som gäller. Byt även skenorna när du ändå har ur den. Spännare, ny kedja, och skenor.
Har nog till H-motor om du har en sådan maskin.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
14 oktober, 2021 kl. 19:37 #489484devertsson
DeltagareVad jag förstår måste man byta keja (or) och kedjesträckare.
— Dag14 oktober, 2021 kl. 21:31 #489500Johan Staaf
DeltagareSka vara en B-motor i en GLE -80. Håller med om att det egentligen är byte som gäller men minns jag rätt så går det att lossa skruvarna som håller skenorna lite lätt (nedre är svår att nå dock) när man demonterat ventilkåpan och sedan trycka skenan mot kedjan. Men detta går nog under begrepper fulreparation….
15 oktober, 2021 kl. 10:33 #489507propeller
DeltagareTackar alla för svaren. Förstod att det är byte av kedjan som gäller, men då måste man väl slita ut motorn
15 oktober, 2021 kl. 11:32 #489508Lsoderlund
DeltagareJag hade lyft ut motorn, har för mig att det mer eller mindre är ett måste på 8 och 16-venlilarna. Osäker på hur det är med en b-motor.
Men byt hela kittet. Dvs drev & skenor, som garanterat också är slitna! Ska man byta kedjetransmission så ska man byta alllt som har med den att göra. Dvs Dreven, skenorna, kejdan och spännaren. Allt annat riskerar i att du kanske får göra om jobbet efter en kortare tid. När du ändå har motorn ute, så kan du passa på att se över andra saker också, kanske läge att byta vattenpumpen när du ändå är igång.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
15 oktober, 2021 kl. 22:37 #489533wallero
DeltagareHar bytt kamkedja å drev mm med motorn i
Både på 16v å 8v det är inga problem men mycket å skruva bort …varför krångla till å lyfta motor mm??? - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.