Kan man regbesiktiga en 900GL -83 med T16-motor?

Forum Modellspecifika forum OG900 Kan man regbesiktiga en 900GL -83 med T16-motor?

Detta ämne innehåller 13 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-10-06 20:53.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14898

    William
    Deltagare

    Hejhej!

    Har funderat på att fixa iordning familjens 900GL -83 som för oss varit i trogen tjänst sedan 1985, men som inte är i så bra skick längre.

    Har också slagit mig att kanske korsa den med vår 900S -91 och använda den som reservdelsbil.

    Funkar det att flytta över typ bakaxel, drivlina, bromsar, ja i princip allt mekaniskt? och sen få det besiktigat?

    #98863

    stefan
    Deltagare

    om du kan övertyga din lokale saab verkstad att göra en komponentkontroll och därmed få dem att intyga att allt överensstämmer med donatorbilen så går det men jag har en svag minnesbild att Saab slutat skriva dessa intyg. Annars stupar det dessvärre på avgasreglerna.

    #98864

    staffanv
    Deltagare

    Avgasreglerna? Det ska väl inte vara ett problem att stoppa i en nyare motor i en äldre bil?

    #98865

    William
    Deltagare

    vad är det för faktorer som spelar in? avgasvärden, effekt? är det till nån fördel att motorn kommer från samma bilmodell?

    hur gör de som sätter i 900motor i 99?

    #98866

    stefan
    Deltagare

    självklart går det att krångla igenom en bil om man är kunnig och bevandrad i papper men kontentan är att alla nyare bilar från 75 och uppåt omfattas av avgasregler som säger att motorn inte får förändras för att certifieringen ska gälla. Miljömässigt är det självklart bättre att sätta i en nyare motor men bilprovningen vill gärna ha papper på att den motor du tänker använda också är avgascertifierad. Att bara säga att den kommer från den modellen räcker tyvärr inte.

    #98867

    97sonett
    Deltagare

    Kolla på turboklubben finns massor med 99or med t16 motor i,jag har en tex.
    Inga problem med bes, men man måste få en komponentkontroll på saab gjord kostar ca 1000kr.
    Det ska även vara lättare att stoppa i en motor med kat.
    Jag har inte koll på de senaste reglerna, men det ska vara lättare nu.
    Detta gäller iom att saab har godkänt 99 och 900 modellerna med effekt på upp till 185 hk. Du måste då ha gas-dämpare de nyare bromsarna och även den större huvudbromscylindern.

    #98868

    staffanv
    Deltagare

    Men motor ändras ju inte utan byts. Kravet är att ”bilens avgasrenande ut­rustning överensstämma med avgascertifierat fordon.”. Kontrollen måste iofs göras på en auktoriserad SAAB-verkstad.

    #98869

    stefan
    Deltagare

    Bilprovningen måste i princip ha ett intyg på vart motorn kommer ifrån som du sätter i. Muntliga uppgifter räcker inte för du skulle ju kunna ”lura” dom och sätta i en osandes motor från 72………Att dom ser med egna ögon att det kanske är en katalysatorrenad motor från 2003 bryr dom sig inte om utan det är bara intyg som gäller…..

    #98870

    staffanv
    Deltagare

    Fast har man donatorbilen borde det vara ett mindre problem. Då kan man ju se exakt varifrån motorn kommer. Det är ju en annan sak om man har en lös motor på en lastpall.

    #98871

    stefan
    Deltagare

    Men inte tror jag personalen på SBP gör hembesök medans du byter motor och sen plomberar densamme?
    På nämnda myndighet så rider man på paragrafer och faktum kvarstår att man ska ha ett intyg på en komponentkontroll från Saab.

    #98872

    staffanv
    Deltagare

    Jodå, men det borde ju vara klart enklare eftersom man kan jämföra identiteten på motorn och se att den stämmer med donatorbilen. Men så enkelt behöver det ju inte vara. Men det borde helt klart vara möjligt eftersom motorbyten inte är ovanliga. Folk stoppar i T8 och T16 i 99:or eller porschemotorer i VW Bubbla eller SAAB-motorer i BMW o.s.v.

    Annars får man väl använda raggarknepet och byta tillbaks motorn vid varje besiktning.

    #98873

    stefan
    Deltagare

    Allt är naturligtvis möjligt om man är bevandrad i pappersdjungeln, en del har ju helt sonika skrivit egna intyg med logga och allting och mycket av det här hamnar ju bara i nåt arkiv så fort SBP mannen är nöjd.
    Notera att komponentkontrollen bara gäller bilar från 75 och uppåt.
    Sen om man synar många av de byggen som existerar så finner man faktiskt att få av dem är godkända fullt ut. Att få i en annan motor är inte så svårt men resten brukar var amarigare om man vill ha med alla förändringar på regbeviset.

    #98874

    97sonett
    Deltagare

    Finns ingen ”pappersdjungel” när det gäller detta motorbyte.
    Bara ett intyg från SAAB sen bes sen klart.

    #98875

    stefan
    Deltagare

    Finns ingen ”pappersdjungel” när det gäller detta motorbyte.
    Bara ett intyg från SAAB sen bes sen klart.

    med pappersdjungel menade jag bara att allting är genomförbart om man bara vill. Staffan nämnde andra märken än Saab och mig veterligt så är det bara Saab och Volvo som varit välvilliga med dessa intyg, resten av alla som bygger om andra bilar har garanterat en pappersdjungel framför sig ………

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng