Karosshjälp 99EMS!
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Karosshjälp 99EMS!
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Karosshjälp 99EMS!
- Detta ämne har 27 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2006-04-11 12:43 av stenling.
-
FörfattareInlägg
-
Hejsan!
Nu har jag äntligen sparkat igång projektet igen efter vinterns vila. Ägnade dagen åt att komma på plats i garaget samt att fundera över nästa steg i renoveringen. Det är här ni allvetande saabentutiaster kommer in i bilden
Lite kort om projektet:
Bilen en Saab 99EMS 72:a inköpt för lite drygt ett år sedan. Köpte den av en kille i Bjurholm som ligger några mil utanför Umeå där jag själv bor. Den har haft några ägare genom tiden vilket märks då den är något sliten här å var men de mesta delarna finns kvar förutom inredningen. Det ända som fanns kvar av den var dörrsidorna och de slängdes bort då dom var i ett fasansfullt skick :/
Nu till det lite tråkiga och det jag behöver hjälp i att besluta om! Bilen har innan jag tog över den varit med om ett missöde i form av en tall som sprungit på den bakifrån Vilket resulterat i att bakänden av bilen tryckts in och höger bakskärm tryckts ut!
Jag funderar nu över hur detta ska lösas på bästa sätt? Först tänkte jag att det kanske gick att rikta till och “banka ut” men efter att ha hört sig för lite mer kanske det lutar mer åt att kapa bort bakskärmen och svetsta dit en ny från en donatorbil!
Åsikter är som sagt mycket välkommna och jag bifogar några bilder på “liket”!
Ska inom kort fixa en egen liten projekthemsida åt bilen där mer bilder kommer läggas upp allt eftersom projektet fortskrider!
MVH Johannes!
Anonymmars 19, 2006 at 17:58 #93287ganska fula veck i sidan tycker jag, skulle nog försöka få tag i ny plåt där det är vassa veck.
men det skadar nog inte att försöka rikta upp med en glidhammare.Martin, hur kan jag kolla närmare om det kan behövas en riktbänk för att räta ut bilen? Jag har kört kortare sträckor på rätt låg hastighet och bilen uppför sig normalt, verkar inte dra åt något håll. Finns det några klassiska ställen att undersöka närmare?
Vet inte hur väl det synns på någon av bilderna, men bifogar en till som visar att även “innerskärmen?” vikt sig, kan tänkas vara ett dåligt tecken!
Jag har inte jättebra kunskap om sånt här typ av arbete och detta är första bilen som jag försöker renovera mer omfattande!
Om man kapar bort en större bit av bakskärmen, hur ska man då resonera? Exempelvis vart man ska kapa, med vilka verktyg, hur sitter karossen ihop etc, etc?
Det vore underbart med så mkt hjälp som möjligt, speciellt om det som Martin säger kanske finns någon som har delar? Eller kanske någon i Umeåområdet som kan tänkas ta sig en titt på bilen? Kaffe bjuds givetvis på
mvh Johannes!
I verkstadhandboken finns det skisser med karossmått som du kan kolla mot. Jobbar mycket denna vecka, så jag har dessvärre ingen möjlighet att skanna för dig. Men det finns säkert någon som kan hjälpa dig med det.
Jag har ingen erfarenhet av sådana (eventuella) riktningsjobb, utan mest byte av plåt i större eller mindre bitar.
Kolla tex om bagagerumsgolvet fått sig en känga. Hur är det med stabiliseringsstaget som är infäst i hjulhuset bak och som stöder bakaxeln?
Det där måste dras ut innan man sätter dit en ny skärm, riktbänk är nog ett måste men en dragbalk kan gå det också. Har man tur följer skadorna med fint så att det räcker att rikta utan att byta skärm. Men det är klart att det enklaste och förmodligen finaste resultatet blir att byta skärm efter att man dragit tillbaks skadan.
mars 19, 2006 at 20:50 #93293Det där måste ha varit en jäkla smäll! Är det några skador på bakplåten eller i bagagegolvet, hur tog smällen egentligen?
Det bästa är att dra ut skadan i riktbänk innan man kapar loss skärmen, annars så passar det inte. Alternativt så kan man hoppas på att kunna rikta med portopower efter bortkapning och karossen inte är så styv längre, men det tar nog mycket längre tid och kan orsaka mycket huvudbry. Hur passade dörren? Det är inte omöjligt att springan har blivit tät av deformationen.Martin! En reparationshandbok har jag så det är lugnt, den kommer nog komma väl till pass!
Åke, jag är intresserad att köpa din skärm, mailar dig om detta!
Verkar som de flesta här är överens om att bilen måste riktas, men hur går detta till? Är det vanligt att bilverkstäder har riktbänkar och vad brukar det kosta att få bilen fixad?
Smällen gick till så att när ägaren före mig skulle backa bilen bara dagarna innan jag skulle hämta den “affären var redan bestämd” så ska enligt honom gasen på något sätt hängt upp sig varpå bilen störtade bakåt rakt in i en tall. Smällen tog rakt över höger bakljus och det blev en ordentlig grop i plåten. Dock så tog stötfångaren en stor del av kraften och demolerades totalt, bra design helt enkelt Även så knäcktes “skenorna” som förastolen vilar på när stolen fångade upp föraren!
Jag har själv rätat ut bucklan i bagaget med hjälp av en domkraft och några rejäla träbitar, och ser väl hyffsat ut, men det bästa vore kanske att byta ut även hela bakre delen!Kan nämnas att jag fick bilen billigare men nog fasen hade man hellre betalt utsatt pris
Jag minns att när dörrarna monterades bort så tyckte jag glipan var mindre än på vänstra sidan, men dörren fungerade, gick att öppna och stänga utan problem! Men ni har nog rätt i att bilen måste riktas!
Det finns ingen här i klubben som vet var man kan vända sig här i Umeå med omnejd för att få hjälp med detta? Just nu står renoveringen rätt still pga av att jag inte kan fixa detta själv samt att bilen är nedplockad och måste fraktas till verkstad vilket helst inte får vara så långt bort!
Tack för alla svar!
mvh Johannes
Det skulle faktiskt kännas bra att få se över bilen och dra till den ordentligt så man kan fortsätta renoveringen med gott samvete.
Är en sådan här “riktningsprocess” invecklad och brukar resultatet bli bra? Jag har haft funderingar på att köpa en donatorbil och då plocka kanske ganska mycket plåt från den. Bakänden på bilen är rätt dassig och det blev inte bättre av krocken. Är det svårt att kapa ut så pass stora delar av bilen för att sedan svetsa dit nytt?
Anders, det vore härligt med hjälp! Jag slår dig en signal inom kort!
mars 20, 2006 at 18:47 #93298Om du ska använda en donatorbil, så bör ju den vara rejält fräsch. Kanske är bättre då att göra ett klassiskt karossbyte.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.