Karosshjälp 99EMS!

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Karosshjälp 99EMS!

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Karosshjälp 99EMS!

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 20, 2006 at 20:07 #93299

      Jo jag har funderat på ett karossbyte då detta säkert skulle vara smidigare! Men det känns lite tråkigt att inte ha en “äkta” EMS längre! Om ni förstår vad jag menar!

      Jag såg en rätt fin 99L på en skrot här i Umeå, den skulle säkert funka som donatorbil och genom att ta en skrotad bil slipper man ju dessutom skicka en fin Saab till en för tidig död!

        april 6, 2006 at 12:05 #93300

        En liten uppdatering samt en del frågor!

        Jag har letat ett tag nu efter en lämplig donatorbil till mitt projekt men utan någon större lycka “runt Umeåtrakten”. Ringde dock en person idag som har en Saab 99 GL 82:a ute på blocket och den står här i Umeå! Bilen verkar vara i fint skick och jag ska titta på den idag, frågan är bara om det spelar någonsomhelst roll att bilen är nyare än min?

        Det som jag ska plocka ifrån den är ju främst höger bakskärm, motorhuv, bagelucka samt ev dörrarna! Det borde väl inte ha någon betydelse vilken årsmodell det är då, eller?

        mvh Johannes!

          april 6, 2006 at 12:27 #93301

          Hej!
          Dörrarna blir ju fel, då de har de nyare speglarna som är justerbara inifrån kupén.

          Mvh
          /Krister K

            april 6, 2006 at 12:53 #93302

            Det är sant, en del kosmetiska detaljer skiljer helt klart! Huvudsaken är dock att delarna passar rent plåtmässigt! Och det gör dom väl?

            Allt finlir kan jag fixa efteråt när de “stora” grejerna är fixade så att säga!

            mvh Johannes!

              april 10, 2006 at 12:34 #93303

              En liten uppdatering då, med tillhörande klurig fråga!

              Nu har jag införskaffat en Saab 99GL 83:a som extrabil till projektet. Denna bil är i väldigt fint skick och nästan helt utan rost och framförallt rak och fin i plåten. Meningen var från början att hitta en donatorbil för att kapa ut främst höger bakskärm och använda för att laga EMS:en med den, samt ta alla andra delar som behövdes. Efter en hel del eftertanke och klurande kring vad som egentligen är bäst så har jag dock kommit fram till att det bästa nog är att bygga på den 99:a som jag nu köpt in.

              Således blir det alltså ett försök att bygga en “replika” eller vad man ska kalla det, oäkting kanske Detta har ju givetvis sina plus och minus men det blir bäst i förhållande till den tid, ekonomi samt kunskap jag faktiskt besitter! Nu kommer jag ha en rimlig chans att få bilen på vägen vilket är prio #1

              Nu till problemet!! Efter att ha hört sig för på diverse forum samt även ringt till bilprovningen så visar det sig inte vara lagligt att stoppa EMS motorn från 72 i denna GL 83:a!! Vissa påstår att man kan testa att byta och chansa att det inte uppmärksammas på bilprovningen, men det vore ju ytterst tråkigt om man lagt ner mycket tid på bilen för att sedan märka att det var omöjligt att få den laglig!

              Ett alternativ som jag nu funderar på är helt enkelt att göra ett byte av chassinummer, och ramnummer för att på så vis få igenom bilen. Alltså, byta identitet så att min krockade EMS tar över den fina GL karossen!

              Tänkte bara höra här om någon har åsikter kring detta förfarande? Egna erfarenheter? Vadsomhelst! Kanske är ett känsligt ämne då det inte riktigt är lagligt??

              mvh Johannes

                april 10, 2006 at 12:37 #93304

                har själv gjort kaross byte en gång å det var utan problem kör hårt

                  april 10, 2006 at 16:23 #93305

                  Trevligt att höra Niklas, vad var det för bil det rörde sig om? Har du några tips på hur man bör gå till väga? Tror du man måste byta bakaxel, framvagn, bromsar etc för att det ska se mer “äkta” ut?

                  Annars tänkte jag behålla standardgrejerna på 83:an då dessa är nyare och i bättre kondition!

                    april 10, 2006 at 17:27 #93306

                    ja allt måste flyttas över men det blir jobbigt eftersom bromsarna inte har samma broms system. bak axel är den samma bara olika gängor till broms oken men behåll du dom som sitter på nu..jag bytte kaross på en gammal 900 ems-80 för många år sen sen får du byta bak ändan eftersom det är dom stora bak lamporna. samma gäller i fram eller om du bara svetsar på en liten plåt så du kan ha de små blinkers glasen. sen kommer vi till det viktigaste dörr speglarna ska du vara 100 % pedant byt dörrar till de äldre om dom var bra eller lev med nyare speglar infällbara i dörren. mvh niklas

                      april 10, 2006 at 18:54 #93307

                      är det inte bättre att suga på saken lite och kanske lokalisera ny originalplåt och reparera den gamle? Det låter som ett större jobb att mygla över den andre bilen på den du har med tanke på att du då lär byta chassinummer och de otaliga detaljer som skiljer. Sen kanske du iallafall råkar på nån byråkrat på SBP som ser att va fasen det här är nåt som inte stämmer………..
                      Då sitter man där med skägget i brevlådan.

                        april 11, 2006 at 08:49 #93308

                        Ändrar rubriken i tråden!

                        Stefan: Jo jag har vänt och vridit på den här frågan ett bra tag och det var väl mest tiden och kunskapen som har satt stopp på att försöka reparera den gamle :/ Lite tråkigt givetvis men samtidigt kan jag inte ha en bil stående i garaget år efter år .. . .

                        Att bygga på den nya karossen kändes lite bättre då denna är i fint skick och själva mekandet med att byta över drivlina kändes både roligare och lättare! Detta verkar dock kanske också sättas stopp för pga av alla möjliga lagar och regler som man kan ha blandade åsikter kring!

                        Jag ringde bilprovningen igår och där fick jag beskedet att det var omöjligt att få igenom en bil av 83:års modell med en motor från en 72:a! Samtidigt har jag hört att folk fått igenom bilar med betydligt större förändringar utan att besiktningspersonalen märkt något alls!! Frågan är om bara motorn klarar miljökraven “vilket borde bara vara CO halt?” så kan man i övrigt hoppas att dom inte märker motorbytet, men det känns riskabelt också!

                        Fick dock ett annat tips på STCS.nu i deras forum och det var att montera en katalysator på bilen. Ska ringa bilprovningen idag och höra om den blir laglig iom detta! Men vad tror ni, går det att genomföra? “Håller” katalysatorn för att rena en så gammal motor eller brakar den ihop? Är det en jätteoperation att montera en sådan?

                        mvh Johannes!

                          april 11, 2006 at 10:41 #93309

                          Enda chansen är att inte lossas om motorbytet vid besiktningen. Om besiktningsmannen inget ser fungerar det. Det är omöjligt att reg.besiktiga det du säger ovan. Även om bilprovningen endast kontrollerar CO-halten i avgaserna är det stora förändringar gjorda på avgasutsläppskraven mellan dessa år.

                          Sabbe

                            april 11, 2006 at 11:20 #93310

                            Det måste väl vara bättre at ställa undan EMS:en tills du har tid med den än att plocka och mixtra så att den till slut inte finns kvar? Plockar du över vissa delar blir den ju i praktiken ingen EMS och i stort sett värdelös.

                            Vill du åka fortare med en 83:a kan du väl stoppa i en turbosnurra eller en nyare 900i motor?

                            Anser
                            Pelle

                              april 11, 2006 at 12:43 #93311

                              Värdelös beror ju på hur man ser det! Om det går att få bilen att “leva vidare” i en nyare kaross istället för att bara få till den äldre lite halvdant så känns det ju ändå bättre! Det är ju trots allt motorn och en del karekterisktiska utsmyckningar som skiljer! Visst, på pappret kanske det inte vore en äkta men det beror ju på då hur pass man bryr sig om det!

                              Får se hur det blir tillslut, hoppas det går att fixa ihop på något sätt i alla fall!

                              Har ringt bilprovningen och fått NEJ till motorbyte av två synnerligen byråkratiska herrar !

                            Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.