Karsefors 2011 – 14 augusti

Forum Klubbinformation Träffar & andra aktiviteter Karsefors 2011 – 14 augusti

Detta ämne innehåller 16 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-08-09 20:13.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare

emul
    Moderator

Sommaren 2007 blev det efter träffdiskussion mellan Göteborgskonstellationen och Skånegruppen en gyllene medelväg – den lilla gruppen Hallänningar tog kontakt med Ysby hembygdsförening som årligen anordnar Forsasöndan för att se om vi kunde ha en träff / bilvisning i samband med detta arrangemang – något som var välkommet! Sommaren 2008 hade jag stor hjälp av Magnus Ödfalk att fixa tält och annat, något som vi skattade oss lyckliga över då vädret var allt annat än kul. 2009 var väderbeställningen mera lyckosam och det var sol hela dan! 2010 regnade det ordentligt.. Det ser ut som att vi får bra väder vartannat år helt enkelt. Det betyder att i år blir det sol!

Platsen för detta arrangemang syns på kartan här;

Karta till Ysby / Karsefors

..och ett par cm nordöst så ser ni att det är en dammbyggnad. Färdigställt nån gång kring 1912 om jag minns rätt. Eller 21. Nåja, inte så noga. Sveriges största kraftverk söder om Trollhättan, så hur perfekt är inte läget? =)

Varje år arrangeras då Forsasöndan av Ysby Hembygdsförening, fallen öppnas för fullt, massa danskar kommer och tittar (tyskar också, och ett gäng svenskar har en tendens att titta dit också..) på vattnet. Finns arrangemangstypiska saker såsom tombolor, kaffetält, 4H-utställningar, föräljning av grönsaker och dylikt. Bäst av allt är dock den legendariska laxasoppan!

Det har varje år ställts ut ca 15 bilar. Bottenmärke på 12 och toppmarkering på 17 om jag minns rätt. Liksom tidigare har jag blivit lovad att vi i belöning får ett inträde och en laxasoppa per bil (värde sådär 3 liter bensin blandat med tvåtaktsolja ;)) och egen parkering vid ingången. Vill man ha lite utflyktstips för att hitta på något mer efteråt (närvaro önskas fram till sisådär 15-tiden) ställer jag gärna upp med tips.

Bengt Å:s bilder från 2010!

Vad är Karsefors för ställe då, jag vill veta mer!

Här finns länk till forumets tråd om 2007 med endel bilder i..

..och här kan man läsa lite om 2008 års blöta träff..

..och slutligen finns här lite bilder från 2007!

Så i år då?
    Forsasöndan är alltid den andra söndagen i augusti – i år alltså den 14:e augusti.

Liksom tidigare önskas föranmälningar. Är ni intresserade så hör av er till mig helt enkelt! Varje bil kommer som ovan nämnt belönas med ett gratis inträder och en mat- eller fikabiljett. Man kan då välja om man vill använda biljetten till en laxasoppa (utan tvekan min rekommendation..) eller en fika med kakor å kaffe.

Nytt för i år är att även Hallands fordonsveteraner kommer att finnas på plats. Vi får med andra ord putsa ordentligt innan vi åker dit men det ger oss också lite annat att titta på än våra Saabar! Tanken är att en viss Sonett III:a ska få sin utepremiär då, vi får se hur det går..

Vi samlas halv 12 vid Ysbyhallen mitt i Ysby för gemensam färd till rätt plats.

Intresserade? Hör då av er till mig via mail / pm eller mobil och anmäl er!!

Vi hörs! // Emil
    tillemil@gmail.com
    0705362185

toppola
    Deltagare

Försöker givetvis komma!!

emul
    Moderator

Trevligt!!

Per-Erik
    Deltagare

räkna med mig också 🙂

soulmannen
    Deltagare

Detta är ju stående varje år så vi kommer med minst en bil. Hoppas att reperationsfen kommer o fixar min 95a så jag kan köra med den. 🙂

Bengt Åkesson
    Deltagare

Hoppas att det blir fint väder i år! Laxasoppan rekommenderas!

/B

emul
    Moderator

5 anmälda, kom igen! Kommer du Bengt?

Kommer som vanligt 😉

Har tyvärr fått förhinder 🙁

emul
    Moderator

7 anmälda! Bättre kan vi väl?

emul
    Moderator

Just nu ser det ut som att vi kommer ställa ut en grön groda – visserligen utan motor men ändå.. 😉

toppola
    Deltagare

Frågan är just nu, Toppolan eller 95-an??

emul
    Moderator

Jag vet att Ingvar kommer med Toppola, någon säger 95:a har vi inte. Men du får ta det som passar bäst!

Per-Erik
    Deltagare

Har idag fått motorhaveri på Talladegan, så tyvärr får jag lämna återbud, eftersomjag inte tror mig hinna med att fixa den innan träffen…

gmc
    Deltagare

Hopefully I am not too late to register for the meeting on the 14th, been a few years since I was last there but am looking forward to it this year. Will be in the black and brown 96.

emul
    Moderator

Not to late! Welcome!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng