Karsefors 8:e augusti 2010!!

Forums Klubbinformation Träffar & andra aktiviteter Karsefors 8:e augusti 2010!!

This topic contains 15 replies, has 8 voices, and was last updated by 2010-08-09 09:57.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author

emul
    Moderator

Som jag skriver ovan, vår närvaro är åter önskad i samband med Forsasöndan den 8:e augusti!

Sommaren 2007 blev det efter träffdiskussion mellan Göteborgskonstellationen och Skånegruppen en gyllene medelväg – den lilla gruppen Hallänningar tog kontakt med Ysby hembygdsförening som årligen anordnar Forsasöndan för att se om vi kunde ha en träff / bilvisning i samband med detta arrangemang – något som var välkommet! Sommaren 2008 hade jag stor hjälp av Magnus Ödfalk att fixa tält och annat, något som vi skattade oss lyckliga över då vädret var allt annat än kul. 2009 var väderbeställningen mera lyckosam och det var sol hela dan! Nu är vi åter önskade och välkomna under samma premisser som de tidigare åren

Platsen för detta arrangemang syns på kartan här;

Karta till Ysby / Karsefors

..och ett par cm nordöst så ser ni att det är en dammbyggnad. Färdigställt nån gång kring 1912 om jag minns rätt. Eller 21. Nåja, inte så noga. Sveriges största kraftverk söder om Trollhättan, så hur perfekt är inte läget? =)

Varje år arrangeras då Forsasöndan av Ysby Hembygdsförening, fallen öppnas för fullt, massa danskar kommer och tittar (tyskar också, och ett gäng svenskar har en tendens att titta dit också..) på vattnet. Finns arrangemangstypiska saker såsom tombolor, kaffetält, 4H-utställningar, föräljning av grönsaker och dylikt. Bäst av allt är dock den legendariska laxasoppan!

Första året ställde vi upp med 13 bilar som jag tog föranmälan på. Andra året var det repris – vi var även då, trots dåligt väder, ett tiotal bilar. Förra året deltog 14 bilar. Vår riktlinje är att sikta på ett 15-tal bilar så jag kommer ta emot föranmälningar. Liksom tidigare har jag blivit lovad att vi i belöning får ett inträde och en laxasoppa per bil (värde sådär 4 liter bensin blandat med tvåtaktsolja ;)) och egen parkering vid ingången. Vill man ha lite utflyktstips för att hitta på något mer efteråt (närvaro önskas fram till sisådär 15-tiden) ställer jag gärna upp med tips.

Vad är Karsefors för ställe då, jag vill veta mer!

Här finns länk till forumets tråd om 2007 med endel bilder i..

..och här kan man läsa lite om 2008 års blöta träff..

..och slutligen finns här lite bilder från 2007!

Så i år då?
    Som sagt, samma sak gäller som förra året – föranmälningar. Är ni intresserade så hör av er till mig helt enkelt! Varje bil kommer som ovan nämnt belönas med ett gratis inträder och en mat- eller fikabiljett. Man kan då välja om man vill använda biljetten till en laxasoppa (utan tvekan min rekommendation..) eller en fika med kakor å kaffe.

Vi samlas halv 12 vid Ysbyhallen mitt i Ysby för gemensam färd till rätt plats.

Intresserade? Hör då av er till mig via mail / pm eller mobil och anmäl er snarast!!

Vi hörs! // Emil
    tillemil@gmail.com
    0705362185

soulmannen
    Deltagare

den laxsoppan är god 🙂

soulmannen
    Deltagare

ja vi kommer med minst 2 bilar jag o lillebror, missar vi inte.

emul
    Moderator

5 anmälda redan!

Hittills leder skåningarna markant över Halläningarna, kom igen!! Småland och övriga län lyser fortfarande med sin frånvaro.. 🙂

Karsefors är jättetrevligt, laxsoppan är delikat och att träffa Saab-kompisar är inte fel!
    Cabriolet eller Sonett? Det beror lite på vädret, men räkna med oss Perstorpare.

emul
    Moderator

8 anmälda!

og900 med Toppola – ägaren har också med klubbflaggor
    og900 t16 us
    Sonett eller og900 cab
    99
    96tt
    96V4
    95V4
    Oklar bil

Simon
    Deltagare

Du fick mitt mail?

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

emul
    Moderator

Jo, din bil som var listad som 900s..men nu är det rätt! =)

Bengt Åkesson
    Deltagare

Tar nog en fototur norrut till Ysby på söndag men det blir inte gammelbil utan i stället 9-3 SS Aero. Det finns väl parkering för vardagsbilar?

Kartlänken längre upp i tråden verkar död men denna bör fungera till Karsefors.

Karta över Ysby och Ysbyhallen

Ysbyhallen

/B

emul
    Moderator

Så sant, Bengts länk stämmer till platsen där forsen finns. Samling blir uppe vid ICA uppe i byn. Listan ser ut som nedan, ett återbud tyvärr men ett par har tillkommit. Ser ut som att det blir ett tiotal deltagare. Sen brukar alltid några oanmälda dyka upp också. Tyvärr blev det hela ju med väldigt kort varsel i år men så kan det vara.

Ingvar med og900 med Toppola – ägaren har också med klubbflaggor
    Simon med og900 t16 us
    Sten-Arvid med Sonett eller og900 cab
    Magnus med 99
    Gary med 96V4
    95V4
    Hasse med 96tt -65
    Per-Erik med Talladega eller indisk gul 96a
    Oklar bil
    Möjlig deltagare

Per-Erik
    Deltagare

Hej hopp, jag sms:ade dig i veckan… jag kommer upp med Talladegan (har dock jour i helgen, så med reservation för utryckning så…)

Bengt Åkesson
    Deltagare

Lite nyare och blöta Saabar

Vädret var tyvärr inte med oss denna dag. Sonetten fick stanna hemma och Aeron fick ut och röra sig. Regn hela resan från Hörby till Ysby i Halland och breda däck på de vattenfyllda vägarna är ingen bra kombination. Dock gick allt bra.

Det dök upp en del Saabar och snacket var snart igång. Vi fick biljetter och “fikabiljett” där jag valde en smakrik laxasoppa.

När dammluckorna öppnades så blev det ännu blötare både våg och lodrätt men pampigt var det!

Dagens “lågvattenmärke” (ursäkta skämtet) var det stora Volvo P1800-gäng som helt plötsligt dök upp med en mängd fina bilar. Snabbt som ögat stack några av “Saabisterna” dit där de parkerade och föreslog att de parkerade i anslutning till våra bilar men det passade tydligen inte så de drog iväg igen. För att komma med ett nytt skämt…bottennapp!

Några blöta bilder hittar du här!

Tack till alla som ställde upp och speciellt då Magnus Ödfalk Saab Club Hallandia som skötte om det hela!

/B

gmc
    Deltagare

As wet as it was, it was still a good day out in the Saab. Thanks to Magnus for organizing things, and bringing the party tent, would have been a much shorter day if it wasn’t there. It was good meeting up with everyone and hopefully it won’t be too long before we meet again, with a little better weather.

mattias e
    Deltagare

Såg trevligt ut, var sugen, men annat planerat för dagen höll mig hemma. Det och att hela familjen med två barnstolar inte går in i saaben, både pga bälten eller bristen av därav bak samt de fysiska måtten att få in en barnstol bak i bilen, så man är tvungna att ta två bilar om vi alla ska med på äventyr tillsammans gör att man oftast stannar hemma.

gmc
    Deltagare

Link to some images from the day.

Images

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng