Knackande/slammrande V4a

Forums Modellspecifika forum 95/96 V4 Knackande/slammrande V4a

This topic contains 9 replies, has 5 voices, and was last updated by 2005-07-02 17:11.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #12799

    phermansson
    Deltagare

    Hej! En liten fråga bara om en V4a -72 (svart motor). Motorn låter illa från vänstersidan, ett slammrande/knackande ljud i takt med varvtalet. Tyup när en viss cylinder tänder låter det inte ‘tuff’ utan mer ‘klonk’. Något med ventilerna antar jag, eller är jag fel ute?

    #87487

    micke l
    Deltagare

    Glappar balans axeln ? Den brukar kunna ställa till med en del.

    #87488

    matthias r
    Deltagare

    Någon märkbar effektförlust?

    Börja med att kolla ventilsspelet, och justera in det på samtliga cylindrar till rätta värdet. Kvarstår oljudet efter detta moment,ta av ventilkåporna igen.
    Det förekommer, att ngn stötstång halkar ur sitt läge pga extremt högt ventilspel.
    Resultatet blir givetvis att motorn går på tre cyl. och slamrar. Bara att lossa vippstället,
    kolla att stången är rak, montera ihop och justera spel.

    Starta motorn (ventilkåporna av!!). Du ska nu kunna se ett konstant oljedroppande på vippställen (= de axlar, som öppnar ventilerna via påverkan från stötstänger o kamaxel).

    Droppar det inget alls och vipparmsaxeln på någon sida verkar snustorr, har ett kamaxelllager
    rört sig och blockerar oljecirkulationen. Du får bort oljudet temporärt genom att byta vippstället (
    2- minuters-operation) och sedan omjustera ventilerna. Men det kommer snart att börja slamra igen, så kamaxellagren måste bytas inom närmsta tiden.

    Blir du inte av med oljudet efter dessa kontroller, skriv på tråden igen! / Matte R

    #87489

    phermansson
    Deltagare

    Tack för tipsen! Nu vet jag vad jag ska kolla! Har för övrigt lagt upp en ny tråd om mitt nya V4-fynd

    #87490

    phermansson
    Deltagare

    Förresten, exakt hur dumt är det att köra med bilen som den är nu?

    #87491

    matthias r
    Deltagare

    Gör kollen på vipporna och mät ventilsspelet, det tar inte många minuter. Är vippstället smörjtorrt, byt snarast.

    Som en tidigare talare var inne på, kolla balansaxeln också.

    Ta av fläktremmen, ta tag i motorns remskiva. Den får inte glappa något radiellt. Ett visst millimeterstort glapp i/mot rotationsriktingen är tillåtet, det är kuggflankspelet för de bakomliggande transmissionsdreven.

    Glappar remskivan, tyder det på slitna balansaxellager, och då ska du inte ge dig ut på några långturer innan det fixats.(Rasrisk!).

    #87492

    fuling
    Deltagare

    Har ett eller fler vevlager snurrat låter det rätt illa också, slamrar/slår.

    #87493

    phermansson
    Deltagare

    Så, nu har jag vart och rotat lite i motorn. Jag tog av ventilkåporna och såg direkt att ventil #1 var snustorr, plus att en av ventilerna här hade ett spel som nog var över en millimeter… Logiskt är då att kamaxellagret rört sig, ventilstället får ingen smörjning och slamrar + slits ned? Efter justering av ventilerna minskade slamret något, motorn låter friskare men inte helt bra.

    #87494

    saab-jonte
    Deltagare

    nu när det ändå handlar om olja och smörjning till vippstället har jag en fråga…… om man demonterar vippstället i molekyler så går oljan upp igenom ena kanalen blevid fästet upp i “vippröret” och sedan ska det om jag fattat rätt… komma ut olja genom hålen som finns under varje vippa… då är frågan… i vipporna finns 2 små små hål i vardera vippa, ett riktat mot kulan som greppar stötstången och ett som antagligen ska smörja själva nocken på vippan och ventiltätningen … på min v4 så kanske det droppar en droppe olja från vippstället varje minut vid tomgång…! är inte det lite lite… det kommer ju ingen olja alls som smörjer stötstångskulan+ fästet och ingen alls som smörjer nocken och ventiltätningen… i min bruks saab 900 gls så är det en fruktansvärd orkan med olja under ventilkåpan som sprutar åt alla håll… så jag misstänker att min v4 är det något tokigt med den också… vad tror ni som är lite erfarna på detta.. funderar på att modifiera vippstället lite i finmekanik-fräsen! för att få ett högre oljeflöde för bättre smörjning och kyling….. tips tack!

    #87495

    phermansson
    Deltagare

    Tack, det var intressant att läsa om vippställen… det ger ju näring åt mina egna funderingar… kan det inte vara så att det blir tätt i någon kanal så att oljan inte kommer fram?

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng