kompletterande el fläkt

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT kompletterande el fläkt

Detta ämne innehåller 15 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-07-02 09:53.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14447

    kortnos
    Deltagare

    Nya planer på gång=)
    Tänkte skruva på en extra elfläkt på min kortnos

    Vill dock inte ta bort orginal fläkten, då det är så extremt charmig lösning. Tänkte då att man kunde hitta en riktigt platt fläkt som man kunde sätta direkt på kylaren som får plats utan att ta i orginal fläkten. Det borde ju finnas någon modern fläkt som är tillräckligt liten för platsen mellan fläkten och kylaren

    är det nån som vet nått märke eller var man kan hitta en som gå att kläma ditt

    #96187

    Martin
    Deltagare

    Saab 99 eller 900 Turbo är ett hett tips!
    Eller kanske man skall kalla det ett svalt tips…

    #96188

    enor
    Deltagare

    Hm. Om du ska behålla originalfläkten, varför då montera en elektrisk? Jag fattar inte poängen. Om bilen går varm med originalfläkt monterad så är det nåt annat fel, till exempel tändningsinställningen eller topplockspackningen…

    #96189

    stefan w
    Deltagare

    Vätskecirkulationen räcker kanske inte till eftersom motorn är trimmad, avlagringar i kylaren kan det också vara.

    Kortnosvattenpumpen är ju inte direkt nån superpump. Tittar man i kylaren när motorn är varm så är det ingen våldsamare cirkulation på vätskan.

    Min kortnos håller temperaturen bättre om jag har fläkten avstängd och öppnar flödet till värmepaketet och stänger luftspjällen till kupen. Jag fattar bara inte varför, luften borde ju stå still då

    #96190

    Martin Sigge
    Deltagare

    Jag tycker att det skulle vara intressant att veta hur mycket effekt originalfläkten (kortnos) stjäl vid olika varvtal. Gissningsvis borde det ju vara en eller annan hk vid höga varvtal. Det vore väl isåfall den bästa anledningen till att sätta dit en elfläkt och koppla ifrån originalfläkten.

    Några idéer någon?

    MO
    i värmen

    #96191

    kortnos
    Deltagare

    Om jag kommer till det att jag måste koppla bort orginal fläkten så skulle jag nog sätta fläktmotorn på skivan fram på fläkten där frame på motorn och låta el motorn driva runt orginal fläkten, det är en för charmig lösning att ta bort, det är ju hur ballt som helst med överliggande fläktarm=)

    Annars så kompleterar jag….om det inte visar sig att man kan känna massor av hk=)
    Som jag fattar det så stjäl inte fläkten nått på låga varv men när man toppvarvar motorn så tappar den lite, lite.
    orginal motor så har jag hört typ 2-3 hk effekt vinst vid bortagande… men om det är trimmat kanske det är mer, kanske så mycket att man vill koppla ifrån den. Om en motor har dubbla effekten så säger min logik att då blir det dubbla vinsten när man kopplar ifrån…. jag gissar 5-6 hk. Men jag fick IG i Matte B i gymmnasiet så lita inte allt för mycket på min gissning=) men 6 hk är trevligt iallfall

    Att jag vill kompletera min fläkt är att motorn går så varmt och i min latmans värld är det första steget..ska sköja ur kylaren, kolla vattenpumpen och kanske, kanske köpa en sån där Jonsson pump som Enander rekommenderar, det är bara att elfläkt är så mycket latare lösning då jag heldre skruvar i höst o vinter än nu=)

    #96192

    pelle s
    Deltagare

    Effekten som går åt för att driva motorn är inte beroende av motorns avgivna effekt utan beror enbart på varvtalet.

    Kram
    Pelle

    #96193

    enor
    Deltagare

    orginal motor så har jag hört typ 2-3 hk effekt vinst vid bortagande… men om det är trimmat kanske det är mer, kanske så mycket att man vill koppla ifrån den. Om en motor har dubbla effekten så säger min logik att då blir det dubbla vinsten när man kopplar ifrån….

    No offense, men din logik behöver nog en översyn i så fall! Det går åt effekt för att driva fläkten enbart därför att fläktvingarna bromsas av den luft de vispar runt i. Om motorn är trimmad eller ej spelar ingen roll alls – det är ju inte luften runt fläkten du har trimmat!

    Att jag vill kompletera min fläkt är att motorn går så varmt och i min latmans värld är det första steget..

    Tips: Kolla tändningsinställningen först istället. Det är bra mycket enklare och ”latare”, och du kommer inte att fatta att det kan göra den skillnad det gör! Min 2-t stod 10 grader fel (okej, det är rätt mycket men den spikade inte) och kokade hela tiden. Jag justerade tändningen och vips gick bilen mycket bättre PLUS att alla värmeproblem var helt bortblåsta.

    #96194

    stefan w
    Deltagare

    Vad tror du Kortnos? Vi ställde in på 17 grader (2 mm föd) med tanke på att avgassystemet är ett avstämt. Ska vi våga oss på 20 grader (2,8 mm föd) eftersom den går så pass fett som den gör? Eftersom vi använder indikatorklocka så bör det bli skapligt exakt.

    Nu var ju tändpunkten fladdrig (glappig fördelare) så jag tror att det spelar in lite också. Kanske bäst att vänta tills nygrejorna kommit så inte vi ställer om och tändpunkten fladdrar iväg så att det blir knack.

    Har den förresten kokat nåt eller blir den bara varm enligt mätaren.

    #96195

    Martin Sigge
    Deltagare

    Att montera en elmotor som driver den befintliga fläkten på kortnosen låter ju som en begåvad manöver.

    I så fall behöver man väl montera ett hjälphjul att flytta över den ordinarie fläktremmen till för att få fläktbockens remskiva fri, och sedan koppla en rem mellan den tillkomna fläkt-elmotorns remskiva och fläktbockens remskiva.

    Antar att remmen krockar med fördelaren om man drar den direkt mellan vevaxelns remskiva och generatorns d:o.

    Om man antar ett fläkten tar 3-4 hk av en 841cc så har man ju vunnit 10% effekt på en otrimmad maskin vid max varvtal. Inte att förakta, eller?

    Hur överför man bäst kraften mellan den tillkomna fläktmotorn och originalfläkten? Remskiva låter väl enklast? Några andra idéer?

    MO
    när det börjar svalkas

    #96196

    stefan w
    Deltagare

    Appropå logik!
    Nu ska vi se om min också behöver en översyn, eller om det måste till en renovering.
    Hur som helst så riskerar jag nu att få på nöten

    Bilen går varm och orsaken till det är fläkt som inte räcker till. (6-bladig sådan)
    Effektvinsten vid borttagande av fläkt, låt oss säga ca 4 hk (vid högt varvtal)
    Vad varvar fläkten när motorn varvar 5000 varv, (6000? 7000? jag vet inte, men det är mer än motorn)
    För att få bättre kylning med samma fläkt måste varvtalet ökas ytterligare och detta skall göras med elmotor som driver den befintliga fläkten.

    Om fläkten tar 4 hk från motorn och inte räcker till så måste en elmotor isåfall vara på 5 hk eller mer och dessutom precis som en remdriven fläkt snurra hela tiden.
    Det lär gå åt lite ström till detta motsvarande 14-15 likströmsgeneratorer.

    Usch va stelt det blev, jag skriver som en byråkrat

    #96197

    kortnos
    Deltagare

    Tändinställning är det nog inget fel på ska man bli mer exakt så är man nog tvungen att göra en dator simulation som räknar ut det på tusendels milimetern =)….. Mer exakt än det som ställdes när Stefan Wikholm var hos mig är det nog svårt att uppnå…tror jag då

    det är nog kass pump, igenkorkad kylare som ställer till det. Sen går ju tvåtaktarna varma o har man mer fräs i dem så blir det nog så här.

    Att utöka kylsystemet med ett extra element med fläkt är en ide. Ta värmepakektet från en annan bil och låta den aggera extra kylare…..kan funka om man hittar lämplig plats… sen ska man nog inhandla en jonsson pump tror jag

    Men först så ska jag ut och leta en lämplig elfläkt iallfall. För det har nog mycket med det att göra…. för bilen blir mer varm på varma dagar än när det regnar då håller sig bilen kall o go=) o problemet är bortblåst

    steffe

    #96198

    Kolla först pump, slangar, termostat o kylare! Slangen under motorn kan trilskas ibland.
    Jag kör med en trimmad 850:a på ca 55 hästar i min 93:a. Jag har 96:ans kylare, 6-bladsfläkt, std pump, luckorna borta o borttagen kylargardin. Jag har inga problem med tempen. Jag var inne på att komplettera med elfläkt. Den var faktiskt på plats ett tag, men behövdes ej. Fabrikat SPAL made in Italy. Bara 45 mm ”tjock”. Finns hos flera tillbehörsfirmor.

    #96199

    enor
    Deltagare

    Sen går ju tvåtaktarna varma

    [sarkasm]Gör dom?? Allihop?? Vilken TUR jag måste ha haft…[/sarkasm]

    #96200

    kortnos
    Deltagare

    JA

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng