kompressionsförhållanden

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 kompressionsförhållanden

Detta ämne innehåller 5 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-02-26 22:22.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13871

    saab-jonte
    Deltagare

    på en std. v4 enl. ssk’s vhb… ska kompressionsförhållandena var 9,0:1 vilken skala mäts detta i, Bar, Kg cm2, eller P.S.I

    och vilken temperatur ska motorn ha vid uppmätandet. kall eller varm och hur mycket är normal differans ifall man mäter kall eller varm,

    om man ska mäta enl. handboken kall (9,0:1) vad är då normalt förhållande varm motor…

    #92672

    saab-jonte
    Deltagare

    fick reda på från annan källa att men mäter i (kg cm2)

    följande resultar var ojämmnt

    1:an 11,9 Kg cm2
    2:an 12,1 Kg cm2
    3:an 7,1 Kg cm2
    4:an 7,0 Kg cm2

    motorn går för närvarande bra, ganska jämmnt ändå efter tändningsinställning. men efter vad jag kan tyda ang. komp provet så är det en liten renovering som gäller, på 3-4:an är det lite för lågt, motorn baktänder inte alls längre som den gjorde förut, men kan anta att där har jag otäta ventiler, på 1-2:an kan antas att endera toppen är planad på detta cylinderpar eller så är det mycket sot i topplocket, av någont konstig anledning.

    den som ägde bilen tidigare (det finns information om att den/dom är medlem i ssk) kanske har svar på om någon topp är planad eller om det har varit andra problem med bilen, om någon känner sig vid (ACP586) kan den/dom kontakta mig för information via mail… hammarstromco@hotmail.com

    #92673

    fredrik
    Deltagare

    Har du justerat ventilerna????

    #92674

    stefan
    Deltagare

    Blanda inte ihop kompressionsförhållandet och det värde du får på mätaren. Kompressionsförhållandet är bara ett statiskt värde mellan kolv uppe och nere.
    Det verkliga kompressionstrycket mäts med mätare och kan variera med olika faktorer men generellt kan man säga att ett värde mellan 10-12 kilo är normalt för vilken motor som helst. Det viktigaste är dock ett jämt värde. Ditt låga värde kan bero på slitna ventiler men också en begynnande toppackning mellan cylindrarna eftersom de var så lika. Har det dessutom kommit ganska plötsligt och du upplever det som att motorn haltar så är det ju dessutom mycket sannolikt.

    #92675

    saab-jonte
    Deltagare

    okej, då kan man se det som så att 1-2 cyl. sidan fungerar som den ska, och 3-4 cyl. sidans ventiler eller topppackning är eventuellt kassa. efter mycket justering tycker jag att jag fått motorn att gå så bra som jag kan få den att gå just nu. den startar lätt och går bra på normala varv och den har slutat halta på 2 cyl när man ger gas, däremot är den ganska svag på låga varv. det verkar vara så som du säger att det är ev. ventil-otäthet på 3-4:an eller topppackningen på den sidan som är skrot så det läcker emellan cylindrarna lite grann. men bilen går bra nu och jag är nöjd med jobbet så den får gå så en stund till.

    tack för all snabb hjälp

    #92676

    fredrik
    Deltagare

    Känns bra att det nu har ordnat sig med kompet på 68:an som jag förmedlade för några år sedan.

    Känns dessutom ännu bättre när det var en själv som visste var felet låg…… Det var ju inte första gången som man har råkat ut för just detta fel!

    /Fredrik

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng