Konstig koppling-Ibland bra ibland inte bra

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Konstig koppling-Ibland bra ibland inte bra

Detta ämne innehåller 10 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-04-18 12:03.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14063

    stefan w
    Deltagare

    Jag måste ventilera en sak som jag funderat över en hel del.

    Historien börjar när min lillebror ringer till mig och säger att kopplingen uppför sig skumt. Bilen han körde då var den röda V4 som jag visat på bild i inlägget ”Överrenovera” och som jag nu äger. Han pendlade på den tiden mellan hemmet och skolan i Torpshammar, ca 12 mil om dan i ur o skur och bilen fick bara inte haverera. Jag hade vid den tiden åkeri och garage i Sundsvall så han styrde färden raka spåret hit.

    En snabb koll avslöjade att kopplingspedalen pulserade när man trampade ur Vi stängde av bilen och röjde undan, startade och felet var borta
    Jag rev ur motorn och kollade urtramplagret, inget fel. I botten på svänghjulskåpan låg en rund grej som jag inte på en gång fattade vad det var så jag la den åt sidan och demonterade tryckplattan och lamellen. Nu visste jag vad den runda grejen var för något. Ett drygt varv av en dämpfjäder i lamellcentrumet. Denna måste ha gåttav, och hamnat så den blockerat en av urkopplingshävarmarna och stannat kvar där av centrifugalkraften. När vi sen stannade motorn föll den därifrån och ner i svänghjulskåpan och symptomet var borta. Otrolig slump.

    Ett gammalt men hyfsat lamellcentrum togs och allt sattes ihop igen. Provstart, allt funkar. Efter många mil köper brodern en fin 900 GL och jag får V4:an
    I samma veva tar lamellen slut. Här kommer problemet.

    Ur med motorn i med en gammellamell och plocka ihop. Provstart. Kopplingen draggar och det känns som om pedalen bottnar för tidigt. ”Jag har ju frihjul, kör så nöter det till sig är receptet.

    Icke då! Motorn måste stannas för att få i nån växel alls. Nu är jag less och övergår till att åka 9000. V4:an får stå. Efter 3 veckor skall jag flytta den och då fungerar allt klockrent. Jag kör dagligen i ett par dagar sen kommer felet smygande igen. V4:an står några veckor och självläker. Jag kör igen och-samma visa igen. Så där håller det på nåt år tills jag tvingar mig själv att byta lamell igen. Efter detta så är allt bra, så även idag.

    Vad kommer sig detta fel av? Felet försvann när bilen fick vila och ju längre den vilade destå längre innan felet kom tillbaka. Att lamellen är felande inser jag men hur?? Den ser normal ut.
    Kan någon ge ett tänkbart svar på denna kanske onödigt långa historia??

    #93962

    enor
    Deltagare

    låter som att det kan bero på lite luft i systemet, eller en skum huvudcylinder i kombination med felaktig justering av spelet! du skriver inte om du justerade kopplingen med den därför avsedda skruven, men på meningen ”jag kör tills det nöter till sig” så låter det ju som att du inte gjorde det?

    #93963

    stefan w
    Deltagare

    En justering gjordes till ca 4 mm spel på hävarmen redan efter ihopsättningen som ren rutin. Spelet kollades sedan emellanåt och ytterligare en justering gjordes. Jag provade också att helt ställa bort spelet bara som expriment, utan förbättring. Ingen luft fanns heller.

    Idag fungerar det bra sen jag bytte lamell. Inget annat byttes.
    Felet bör därför ligga i lamellen, den kanske kärvade på lamellaxeln när den blev varm trots att jag smörjde lätt med litiumfett eller också skevade den men varför blev den ok när den stod några veckor?

    #93964

    anonymous
    Deltagare

    Enligt mina erfarenheter brukar det vara slaven som går i botten när kopplingspedalen inte bottnar. Det felet har uppstått på många V4:or, bl a var det så på min nuvarande när jag köpte den. Gaffeln brukar också bli sliten och när alla rörliga delar glappar spelar det ingen roll om man har ny lamell, det blir inte bra ändå. Dessutom, ju mer sliten lamell desto närmare kommer urtrampningslagret slavcylindern. Är lamellen helt slut brukar kopplingen koppla precis när foten nuddar pedalen och senare slira på heltid. Så att kopplingspedalen ej går ned till golvet samt drar (det är svårt att lägga i backen) TROR jag beror på att allt är slitet. Luft i systemet borde inte resultera i att pedalen inte bottnar, snarare tvärt om. Detta är bara vad jag tror. För att vara säker måste jag titta och pilla, live.

    #93965

    anders jensen
    Deltagare

    Vid byte av tryckplatta måste man kontrollera att anliggningsplattan för urtrampningslagret ligger ”utanför” tryckplattan. Gör det ej detta får man shimsa upp tryckplattan från svänghjulet.
    Råkar man ut för det, får man problem med att slaget på slavcylindern inte räcker till och det kopplar inte ur riktigt.

    Man kan ev ”fuska till” det med att lossa skruven till slavcylindern och lägga brickor mellan den och växellådan.
    Har du tur funkar det.

    #93966

    stefan w
    Deltagare

    Tappar man inte tryckkraft mot lamellen om man schimsar mellan tryckplatta o svänghjul??
    Brickor mellan slavcylindern o anligget på lådan låter rimligt o enkelt att prova.

    #93967

    saabisti
    Deltagare

    Brickor mellan slavcylindern o anligget på lådan låter rimligt o enkelt att prova.

    Ja ett beprövat trick och om det inte hjälper så kolla slavcylindren för korrosion/slitage/sediment/ och gummitätningen som hänger på bakom kolven.

    Hade samma problem och det visade sig att importbilen från Norrland hade en galen svängd gummitätning. Vände den gamla, plockade ihop och den fungerade perfekt.

    Tillåt mig ett kort tillägg: råkade kolla lite senare i min finska verkstadshandbok slavcylinderns ritning. Stor häpnad, bilden var även den galet ritad och gummit fel vänt!!! Härmed anser jag bevisat att det var en-finne-igen som tidigare pillat med cylindern någonstans i mörker, köld och snö.

    #93968

    anders jensen
    Deltagare

    Tappar man inte tryckkraft mot lamellen om man schimsar mellan tryckplatta o svänghjul??

    Inte om man shimsar precis så mycket så anliggningsplattan ligger precis utanför tyckplattan.
    Vet ej säkert hur det är med en sån här original men troligtvis sjunker tryckkraften om tryckplattan är för mycket ihoptryckt, det gör det på en solfjäderkoppling.

    På den Quattro S1 vi körde rallycross med på 80-talet justerade (=shimsade) jag in kopplingen mha en fingraderad manometer och en liten press. Allt för att man skulle ha max tryckkraft som var viktigt vid start på varma däck med ca 600hp.

    Mvh
    Anders

    #93969

    stefan w
    Deltagare

    Kanske bättre att schimsa mellan vevaxel o svänghjul så slipper man tappa tryck

    Det kanske bästa alternativet är att köpa solfjäderkoppling, och så en renoverad lamell, eller ny.
    Jag skall fundera på det när V4-76:an skall göras iordning.

    600hp jag har bara en 1/10 del av det så jag tror mitt kopplingsbekymmer är mycket litet i sammanhanget.

    #93970

    anders jensen
    Deltagare

    De solfjäderkopplingar till V4:an jag för närvarande sett innebär också shimsning med risk för att hävarmen för urtrampningslagret tar i. Det går ju förstås också att bearbeta svänghjulets friktionsyta men det är ju inget man gör själv.
    Hade jag varit i din situation så hade jag shimsat den befintliga original plattan.

    /Anders

    #93971

    stefan w
    Deltagare

    Ok. Tack för tipsen

    När jag river så ska jag kolla hur det ser ut, jag drar mig till minnes nu att urtrampningslagret som satt i när problemet fanns var totalkass och skrek, det byttes också det glömde jag nämna. Där kanske det försvann nån halv milimeter (eller mer) också och det blir minst det dubbla vid slaven. Iockförsig bara 1 mm men lägger man ihop alla glapp som finns så kan det nog bli en hel del.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng