Kontroll av generator etc?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Kontroll av generator etc?

  • Detta ämne har 12 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2002-06-27 12:18 av .
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #8673
    mats a
    Deltagare

    Jag håller på att demontera de sorgliga resterna av en 96-63 (se f.ö annons på detta forum). Den tycks åtskilligt mekad med en gång eftersom den är utrustad med ytterligare en bränslepump (liket sitter kvar), det finns rester av motorvärmare etc.

    Jag tar rätt på mycket elutrustning, bla tändspolen med lås och generatorn bl.a. Men hur kontrollerar jag att grejerna fungerar eller inte? Går det att belasta en generator och mäta uteffekt eller vad det nu heter?

    Kan man av chassienummer, växellådsnummer etc avgöra om bilen är tre- eller fyrväxlad?

    Tack för svar.

    PS När jag lyfte ur motorn och bar den i famnen snubblade jag och lyckades tappa den – på foten. Heldigvis slog den i backen innan den träffade foten så jag klarade mig med blåsvullnad och svår hälta. Aj. Rekommenderas inte.

    #64623
    enor
    Deltagare

    Det borde väl gå fint att känna igenom växellägena även med hopbeckad koppling? Förresten, hopbeckad koppling? Du hade ju lyft ur motorn sa du ju??? (fattar noll)

    /Mag

    #64624
    mats a
    Deltagare

    Helt riktigt. Dumt av mig. Växelspaken låter sig i vilket fall inte rubbas.

    Och eftersom jag nu kikat närmare på faktadelen så har jag förstått att fyrväxlad låda fanns som tillval endast på -64:orna. Då borde frågan vara besvarad. Eller hur?

    #64625
    enor
    Deltagare

    Spaken kan gå trögt av den enkla anledningen att du har motorn urplockad… och antagligen har du pallat upp lådan med en träklots eller liknande. Då kan länkaget hamna i spänn, så att säga… så att allt känns trögt och konstigt. Eller också kan växelknuten vara fastkärvad, lätta på gummidamaskerna och ös på med rikligt med 5-56 eller liknande, så ska du se!

    En tredje möjlighet är att någon faktiskt har bytt till 4-växlat i den, och därmed även bytt rattstång till en med växelspakslås, i vilket fall du inte får ur backen utan nyckeln i och vriden till första hacket. Okej, banal lösning… men ibland ser man inte dom enkla sakerna för att dom är FÖR uppenbara *ler*

    /Mag

    #64626
    mats jonsson
    Deltagare

    4-växlade 7:38or har en stor ”4” i gjutgodset på vänster sida.

    Chassinummer? Tja i originalinstrumentet står det angivet om det är 3 eller 4 växlar om jag minns rätt. Kommer inte ihåg om detta överfördes när systemet datoriserades runt 1971 när de nya skyltarna kom.

    #64627
    mats a
    Deltagare

    Tack för alla tips! Just nu liger skrotningsprojektet nere några dagar eftersom jag gruvar mig för hur vxl-lådan ska ut.

    Men åter till grundfrågan: Hur kan man med standardgrejer mäta funktionen hos en generator eller tändspole? Kom igen alla tekniker, det här är ju en ”walk in the park” för er! :rolleyes:

    #64628
    enor
    Deltagare

    för att ta ut lådan behöver du lossa exakt 10 skruvar:

    * 2×4 stycken i inre drivknutarna (dela halvorna)

    * Nedre skruven i växelknuten

    samt

    * en styck i passagerarutrymmet, på nedre delen av torpedväggen (bakre växellådsfästet)

    Sedan är det bara att dra lådan framåt en bit och lyfta ur den. Den väger nästan ingenting, MYCKET enkelt att göra med handkraft.

    /Magnus

    #64629
    fredrik
    Deltagare

    4växlade gjutjärnväxellådor har ingen stor 4:a på huset! Detta gäller bara på Alu hus!!!!
    Dessa kom på sena 64:or!

    /Fredrik

    #64630
    krister
    Deltagare

    Hej!
    Man kan också se om det är en eller två justerskruvar på bakgaveln på lådan. En justerskruv = 3-växlat, två justerskruvar = 4-växlat. Gäller samtliga lådor, såvitt jag vet.

    /Krister

    #64631
    mats a
    Deltagare

    Tack, tack, det är alltså inte värre än en V4 strängt taget, undantaget drivknutarna.

    MEN HUR VAR DET NU MED GENERATORN? OCH TÄNDSPOLEN? 😡

    #64632
    enor
    Deltagare

    Enklare än V-4 till och med… du behöver inte hissa upp bilen, lossa kulbultar eller såna grejer!

    /Magnus

    #64633

    För att kolla generator. Så ska du ha bilen avstängd. Ha lysen och div belastingar på, Mät spänningen äver batteriet. Sedan ska du starta bilen, och mäta på batteriet. Om inte spänningen går upp så är antingen laddrelät trasigt eller så är generatorn kass.
    Jag vet ej riktigt hur du ska göra för att kolla att den är hel om den är lös, du kan ju mäta ohmtalet och jämföra mot en hel, kolla även kolen.

    #64634
    anonymous
    Deltagare

    Hej!

    Ett sätt att kolla generatorn är att sätta upp den i ett skruvstycke och koppla in laddreläet och ansluta kablarna på rätt sätt. Kom ihåg jordförbindelsen.
    Sedan kan man driva generatorn med en borrmaskin, genom att trycka den emot och varva upp eller koppla ihop borrmaskin och generatoraxel med en slang.
    Anslut också ett batteri för kontroll av backreläfunktionen.
    Anslut en voltmeter över batteriet och se att spänningen stiger när generatorn varvas upp.
    Med en amperemeter mäter man att backströmmen är noll när generatorn står still.
    Varva upp generatorn med fulladdat och obelastat batteri och se till att spänningen inte överstiger 14,5 V.
    Överströmsreläet skulle man kunna kolla genom att kortsluta utgången och mäta strömmen när generatorn varvas upp men det rekommenderar jag inte eftersom detta kan leda till brända lindningar om något är på tok!
    En likströmsgenerator ska normalt ge spänning utan tillskott av ström via laddkontrollampan men har den varit ur drift länge eller isärplockad så kan den behöva ström genom lampan för att ”gå igång”! En växelströmsgenerator behöver alltid ström för att börja ge spänning.
    Lycka till!

    Gunnar

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng